
Drieduizend jaar Jeruzalem
Maar de muren zijn hoog en sterk. En ze zijn gebouwd op een hoge heuvel. Sinds de Israëlieten Kanaän zijn binnengetrokken, is het nog nooit iemand gelukt de sterke vesting te veroveren. En de Jebusieten die er wonen, spotten met het leger en met koning David zelf. 'U zult hier niet bin ...

Het nieuwe Jeruzalem
De apostel Johannes is verbannen naar het eiland Patmos. Maar de Heere is dicht bij hem. En Johannes mag in de toekomst zien. De Heere laat hem zien wat komen gaat op deze wereld. Verschrikkelijke oordelen. Maar ook de eindoverwinning van Koning Jezus! De levenden en de doden worden ge ...

De geschiedenis van Jeruzalem
De KlaagmuurDe Klaagmuur is de meest heilige plaats voor de Joden. Het is het enige overblijfsel van de tempel. Toen in het jaar 70 de tempel verwoest werd, bleef dit stuk van de muur met zijn geweldige steenblokken gespaard om later de macht van het Romeins ...

Drieduizend jaar Jeruzalem
Israëlisch Volkslied
Joden! Zolang in ons harte
Israëls trouwe blijft bewaard
En naar Zion, stad der smarte,
Nog ons oog begerig staart.
Zó lang zal de hoop niet sterven
Die ons ...

Drieduizend jaar Jeruzalem
Jeruzalem, vóór de verovering door DavidReeds voor David de vesting op de Jebusieten veroverde, kunnen we in de Bijbel lezen over de stad Jeruzalem. De eerste keer wordt de stad genoemd met de naam Salem (=vrede), waarover de priester-koning Melchizedek rege ...

De rijke jongeling
Kerntekst: Markus 10:27: "Bij de mensen is het onmogelijk, maar niet bij God, want alle dingen zijn mogelijk bij God." Iedereen in het stadje kent hem. Dat is ook geen wonder. Hij is een overste! Hij hoort bij de leiders van de stad. Bovendi ...

Een vrouw als Debora
Wie was Debora?Debora leefde in de tijd van de richteren. Zij was de enige vrouw, die de Heere als richteres aangesteld had. De naam Debora betekent 'bij' of 'wesp'. Debora was de vrouw van Lappidoth. Alleen zijn naam wordt in de Bijbel genoemd. Zij woonde t ...

Een vrouw als Debora
'Toen deden de kinderen Israëls wat kwaad was in de ogen des HEEREN en zij dienden de Baäls.' Deze tekst kom je in het boek Richteren vele malen tegen. Telkens als God de Israëlieten uit de handen van de omringende volken redt, blijven de Israë ...

Een vrouw als Debora
Blz. 3Richteren 2: 11-13 spreekt met name over het verlaten van de Heere en over het dienen van andere goden, zoals de Baäl en de Astharoth. In de wet der tien geboden wordt in het eerste gebod gesteld: Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben. ...

Een vrouw als Debora
InleidingVoor u ligt een nummer van Mivo +12 over Debora de richteres. Na het Bijbelse gedeelte volgt een toespitsing op de emancipatie van de vrouw. Emancipatie is een bekend begrip waarover verschillend gedacht wordt. Ook onze jongeren krijgen er mee te ma ...