
Inleiding en zegengroet
Reden: gemeente is afgeweken van het Evangelie Paulus begint scherp, waarna zegengroet volgt Hij is geroepen door Jezus Christus en niet door mensen Verwondering over feit dat gemeente snel afgeweken is van het ...

Weetjes
• Geschreven aan Galatië rond 50 na Christus • Niet bekend of het om provincie of streek gaat • Belangrijkste vraag is of de christenen uit de heidenen zich aan Joodse wetten moesten houden • Paulus is hier op zijn eerste zendingsre ...

Indeling
• Het Evangelie voor Jood en heiden (1-2) • Rechtvaardig door het geloof in Christus (3-4) • Heilig in vrijheid door de Geest (5-6) ...

Doel Galatenbrief
Moet je de wetten van Mozes houden of juist niet? Wat is de kracht van het geloof? Hoe voorkom je dat een christen zijn vrijheid misbruikt? ...

De loopbaan gelopen
Lezen: 1 Korinthe 9: 24-27, 2 Timotheüs 6-8 Zingen: Psalm 89: 9 Vastberaden en in uiterste concentratie rennen de lopers rond in het stadion. De bezwete lichamen glanzen van de olie. Het enige wat ze om hebben is een lendend ...

De geestelijke wapenrusting
Lezen: Efeze 6: 10-20 Zingen: Psalm 3: 2 en 3 Als je tot geloof komt krijg je vijanden. Eén van de machtigste vijanden is de satan. Daar tegenover staat dat je de Heere hebt als je Beschermer. Toen Paulus uiterlijk go ...

Paulus' bekering en roeping
Lezen: Handelingen 9: 1-20 Zingen: Psalm 33: 9, JBGG liedbundel nr. 43 In een preek of inleiding op de JV hoor je wel eens de uitdrukking 'Paulusbekering'. Deze Bijbelstudie gaat o ...

Liefde van Christus
Lezen: Handelingen 16 Zingen: Psalm 119: 65 en 84, JBGG liedbundel nr. 70 Nadat je examen hebt gedaan, heb je wat leuks verdiend. Natuurlijk is ‘iets leuks’ voor iedereen verschillend. Vaak hoor je dat mensen na hun examen o ...

Hoofdstuk 4 Verwerking
Introductieopdracht Doel: belang van het onderwerp ‘bidden’ duidelijk maken.1. Vraag de jongeren een aantal Bijbelverzen over het gebed op te zoeken, bijvoorbeeld 1 Thessalonicenzen 5: 16-18, Johannes 15: 16, 1 Timotheüs 2: 1 en Jakobus ...

Hoofdstuk 4 Verwerking
Introductieopdracht “Wat betekent jouw doop?” Doel: jongeren bewust maken van de betekenis van de doop in hun eigen leven.1. Deel aan alle jongeren papier en pen uit.2. Laat iedereen ...