JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

276 resultaten
Filteren
van 28
6. Verwerking

6. Verwerking

DiscussieVolgens onderzoek van Silver Circle, een organisatie die het gedachtegoed van wicca bekend wil maken, groeit het aantal mensen dat zich met wicca bezighoudt sterk. Meer dan de helft van de nieuwe wicca-aanhangers had een kerkelijke achtergrond, een ...

AanZet
622 woorden
1. Wat is de eindtijd?

1. Wat is de eindtijd?

Waar hebben we het over als we over 'het einde der tijden' of de 'eindtijd' nadenken? Zoek je de betekenis van deze uitdrukkingen op in een woordenboek, dan wordt daarin vaak verwezen naar een chaotische periode, die direct voorafgaat aan de ondergang van de wereld. De wanorde op aller ...

AanZet
630 woorden
Hoofdstuk 4 Verwerking

Hoofdstuk 4 Verwerking

Introductieopdracht Doel: belang van het onderwerp ‘bidden’ duidelijk maken.1. Vraag de jongeren een aantal Bijbelverzen over het gebed op te zoeken, bijvoorbeeld 1 Thessalonicenzen 5: 16-18, Johannes 15: 16, 1 Timotheüs 2: 1 en Jakobus ...

AanZet
652 woorden
Hoofdstuk 4 Verwerkingsvormen

Hoofdstuk 4 Verwerkingsvormen

Introductieopdracht – Wat houdt jou bezig? Doel: jongeren bewust maken van de geestelijke strijd in hun leven.1. Vraag de jongeren om op te schrijven wa ...

AanZet
654 woorden
Hoofdstuk 4 Verwerking

Hoofdstuk 4 Verwerking

Introductieopdracht “Wat betekent jouw doop?” Doel: jongeren bewust maken van de betekenis van de doop in hun eigen leven.1. Deel aan alle jongeren papier en pen uit.2. Laat iedereen ...

AanZet
658 woorden
Liefde van Christus

Liefde van Christus

Lezen: Handelingen 16 Zingen: Psalm 119: 65 en 84, JBGG liedbundel nr. 70  Nadat je examen hebt gedaan, heb je wat leuks verdiend. Natuurlijk is ‘iets leuks’ voor iedereen verschillend. Vaak hoor je dat mensen na hun examen o ...

AanZet
662 woorden
4. Hoe zijn de Gereformeerde Gemeenten betrokken bij het Joodse volk en Israël?

4. Hoe zijn de Gereformeerde Gemeenten betrokken bij het Joodse volk en Israël?

In de Bijbel staan nog belangrijke beloften van de Heere voor het Joodse volk. De twee belangrijkste beloften zijn de 'landbelofte' en die van het beloofde heil. Wat houden die beloften in?In de Bijbel wordt het land Kanaän aan de nakomelingen van Abram "tot een erfel ...

AanZet
667 woorden
3. Hoe was de verhouding tussen de christelijke kerk en het Joodse volk?

3. Hoe was de verhouding tussen de christelijke kerk en het Joodse volk?

Vanaf het ontstaan van het christendom is haar verhouding met het Jodendom problematisch. Vaak is er sprake van vijandschap en gescheidenheid. Zo worden de eerste christenen door Joden zoals Saulus vervolgd. Veel Joden zien de volgelingen van 'De Weg', zoals de christenen eerst worden ...

AanZet
679 woorden
3. Slotbeschouwing

3. Slotbeschouwing

Zowel in het hindoeïsme als het boeddhisme wordt de mens gezien als een ongelukkig schepsel in een wereld vol ellende. Verlost worden van die ellende, dat is wat in beide godsdiensten centraal staat. Ook de Bijbel leert ons dat de mens is onderworpen aan ellende en dood. Alleen, de Bij ...

AanZet
680 woorden
7. Gemeente en jeugdwerk

7. Gemeente en jeugdwerk

Jongeren behoren voluit tot de gemeente. Ze behoren daarin dan ook ruime aandacht te krijgen. Niet alleen bij de catechisaties en eventueel zondagschoolwerk dat in de gemeente gedaan wordt. Maar zeker ook in kerkelijk gebonden jeugdwerk. In een wat grotere gemeente kunnen verschillende ...

AanZet
684 woorden
van 28