JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

E. Aktualisering

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E. Aktualisering

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

1. Juist jongens en meisjes hoor je nog al eens zeggen:"Ik heb er al zo dikwijls om gebeden, en toch......het lijkt wel of het niet helpt........"

Probeer de jongelui te laten zien dat we er ook geen recht op hebben door de zonde. Het is alleen genade als de Heere luistert. En bovendien: is ons vragen niet heel dikwijls op onszelf gericht? En gaat ons vragen gepaard met het verlaten van de zonde en een zoeken van de wegen des Heeren? De Heere heeft veel meer gevraagd naar ons door Zijn Woord, als wij naar Hem.

2. Probeer de jongens en meisjes eens na te laten denken over de vraag, waar de zorg voor de weduwen ook nu nog gestalte krijgt. Uiteraard komt daar de ambtelijke zorg van de diakenen om de hoek kijken. Maar daarmee houdt die zorg beslist niet op. Ook in de gemeente kan hier zoveel gedaan worden.

3. Het "altijd bidden" vraagt toelichting voor onze jongens en meisjes. Benadruk enerzijds het belang van de geregelde huisgodsdienst: het gezamenlijk lezen en bidden aan tafel (minstens éénmaal per dag), de voorbereiding op en de verwerking van de-kerkgang enz. Laat anderzijds ook de noodzaak zien van een persoonlijke omgang met de Heere. Stimuleer persoonlijk bijbellezen, eventueel aan de hand van een dagboek, en persoonlijk gebed, elke dag weer!

4. Laat zien, dat ook in onze tijd de rechtspraak afwijkt van de Heere en--Zijn Woord: denk aan de behandeling van Joden en christenen in Rusland.

5. Voor de boven twaalfjarigen kunnen misschien bepaalde konsekwenties van het leven in de eindtijd konkreet gemaakt worden. Om wat te noemen:

- de grote afval, het als land en volk verlaten van de Heere en Zijn dienst.

- Weest ten allen tijde bereid, want gij weet de dag niet, noch de ure in dewelke de Zoon des mensen komen zal.

- Luther: als ik wist, dat morgen de wereld verging, plantte ik vandaag nog een boom.

- Art. 37 N.G.B.: Daarom verwachten wij die grote dag met een groot verlangen om ten volle te genieten de beloften Gods in Jezus Christus onze Heere.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 februari 1983

Mivo -16 | 27 Pagina's

E. Aktualisering

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 februari 1983

Mivo -16 | 27 Pagina's