Bijbelse woordenschat
een schat voor thuis, school, zondagsschool en JV
Hoe kun jij de Bijbel beter begrijpen? De Bijbelse woordenschatmethode van de GBS helpt je daarbij! Of je nu thuis, op school, op JV of op de zondagsschool bent, met duidelijke uitleg en voorbeelden worden lastige Bijbelse woorden begrijpelijk en herkenbaar. Zo leer je niet alleen wat ze betekenen, maar ook hoe ze terugkomen in de Bijbel en in de preek. En het mooiste? God kan deze woorden gebruiken om je hart te raken met de boodschap van zonde en genade. Daarom hoort deze methode overal thuis!
Thuis
Boaz en zijn moeder gaan samen in gesprek over de Bijbelse woorden,‘rechtvaardigheid en gerechtigheid.’ “Door het maken van een woordparaplu kon ik het nog beter begrijpen”, zegt Boaz. “En omdat de dominee ze uitlegde in de preek en op JV hebben we er ook over gepraat.”
Boaz, op welke manier heeft de juf de woorden ‘gerechtigheid’ en ‘rechtvaardigheid’ uitgelegd?
“Ze gebruikte gebaren om het uit te leggen en schreef de woorden ook op het bord. Onder de uitleg stond een paraplu met betekenissen, dat vond ik fijn, want zo kon ik het goed onthouden.”
Werd er op andere momenten ook aandacht besteed aan deze woorden?
“Ja! Op de jeugdvereniging hoorden we een verhaal over Nunia, die ging bidden voor de ernstig zieke baby en de vrouw van de koning in Armenië. Ze werden allebei beter. Toen geloofde de koningin ook in de Heere Jezus.”
Wat bijzonder! Heeft dit verhaal geholpen bij het begrijpen?
“Zeker en daarna gingen we op de jeugdvereniging een woordparachute maken. Bij ‘rechtvaardigheid’ schreven we op: eerlijk voor God en de mensen, en ‘God is goed’. Bij ‘gerechtigheid’ stonden dingen als: eerlijk voor mensen, de Heere loven, en een rechter die recht spreekt. Dat hielp om de woorden beter te begrijpen.”
Mevrouw Jonker, hoe hebben jullie hier thuis aandacht aan besteed?
“We zijn al een tijdje op zoek naar goede werkvormen om moeilijke woorden uit de Bijbel uit te leggen. Samen met Boaz hebben we thuis ‘gerechtigheid’ en ‘rechtvaardigheid’ besproken. Het is bijzonder om te zien hoe kinderen door een eenvoudig voorbeeld een moeilijk woord snel herkennen en begrijpen.”
Dus door de combinatie van school, jeugdvereniging of zondagsschool en thuis werd de betekenis steeds duidelijker?
“Omdat op school, op JV en zelfs in de kerk tijdens de doopdienst over deze woorden werd gesproken, zag je veel herkenning bij Boaz. In de preek ging het over Lukas 18:15-17, waar de dominee heeft uitgelegd dat we een nieuw hart nodig hebben om bij God te kunnen komen. De dominee noemde Zacharias en Elisabeth als voorbeeld van mensen die rechtvaardig leefden. Dit alles maakte ons weer bewust hoe belangrijk de driehoek thuis-kerk-school is.”
Op JV (of zondagsschool)
Iets met een wit en rood potlood, een JV-avond en een kerkgeschiedenisverhaal. Jetty van Rijn-Remijn, leidinggevende van de -12 vertelt hoe ze aandacht geeft aan de twee Bijbelse woorden op de jeugdvereniging.
Welk kerkgeschiedenisverhaal heeft u verteld?
“We behandelden het verhaal van Nunia, een 16-jarig slavinnetje in Iberië. Ze werd verkocht aan de heidense generaal Bakar, maar bleef ondanks haar omstandigheden trouw aan haar geloof in de Heere Jezus. Nunia was rechtvaardig en luisterde naar de Heere. Zelfs toen Bakar haar in de gevangenis zette, zorgde ze later voor hem toen hij ziek werd. Dat deed ze in geloof, vertrouwend op Gods beloften. Haar leven laat zien wat gerechtigheid betekent: trouw zijn aan God en handelen naar Zijn wil.”
Wat mooi! Hoe hebben jullie de begrippen ‘rechtvaardigheid’ en ‘gerechtigheid’ uitgelegd aan de kinderen?
“We hebben dit visueel gemaakt met twee potloden: een wit en een rood potlood. Het witte potlood stond voor hoe we in het paradijs geschapen zijn: volmaakt en zonder zonde. Maar toen brak een jongen het witte potlood doormidden om te laten zien dat door de zondeval alles veranderd is. We kunnen niet meer recht zijn voor de Heere uit onszelf.
Daarna kwam het rode potlood tevoorschijn. Dit wees op het bloed van de Heere Jezus. Hij stierf aan het kruis, zodat onze zonden vergeven kunnen worden. Dit hielp de kinderen om te begrijpen wat het betekent om rechtvaardig te worden voor God.”
Wat een goede uitleg. Hoe reageerden de kinderen hierop?
“We vroegen hen welke woorden zij koppelden aan ‘rechtvaardig’ en ‘gerechtigheid’. Ze noemden begrippen als: graag luisteren naar de Heere, beloven en doen, eerlijk zijn, en rechtspreken. Dit gaf aan dat ze de kern van de begrippen goed oppakten.”
Dit thema kwam ook terug in de preek van ds. Boeder. Hoe sloot dat aan?
“Ds. Boeder legde uit dat we oorspronkelijk recht geschapen waren, maar dat de zondeval alles krom maakte. Hij benoemde Zacharias en Elisabeth als voorbeelden van mensen die rechtvaardig leefden. Ze waren wedergeboren en luisterden naar Gods Woord, wat hun leven richting gaf. Hij benadrukte dat als God spreekt, er kracht van uitgaat. Dan gaan we anders denken, voelen en leven, en proberen we recht te wandelen naar Gods wil. Dit sloot prachtig aan bij ons JV-thema en zorgde voor herkenning bij de kinderen.”
In de klas
Juf Van Dalfsen heeft de eenvoudige oefening met de woordkaart gebruikt om de impact van zonde en Gods rechtvaardigheid uit te leggen. Niet alleen in groep 6, maar ook in de kerk komt dit thema terug. De kinderen luisteren aandachtig tijdens de preek om te horen of de woorden worden genoemd.
Juf, hoe heeft u de Bijbelse woorden uitgelegd?
“We begonnen de les met een kleine introductie. Twintig paar handen lagen plat op tafel. Ik vroeg de kinderen: ‘Zie je dat je handen op elkaar lijken en bij elkaar passen?’ Zo schiep de Heere Adam en Eva naar Zijn beeld. Maar dan maken we van één hand een vuist. Nu lijkt het niet meer op de andere hand. Dit beeld gebruikten we om uit te leggen wat de zonde heeft gedaan: de mens lijkt niet meer op God, de Schepper.”
Hoe reageerden de kinderen daarop?
“Ze waren heel betrokken. We spraken over hoe Adam en Eva recht geschapen zijn, maar hoe de zonde ons krom heeft gemaakt. Ik vertelde dat wij, door de zonde, net als die gebalde vuist zijn tegen de Heere. Toch zijn er in de Bijbel mensen die ‘rechtvaardig’ worden genoemd. De kinderen vroegen zich af: hoe kan dat? Dat leidde tot een mooi gesprek over hoe de Heere mensen een nieuw hart geeft, waardoor ze eerlijk en recht voor Hem en anderen willen leven.”
Hoe werkte u dit Bijbelgedeelte verder uit?
“We lazen samen Romeinen 1:17: Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven. Met behulp van een Bijbelse woordenschatplaat op het bord kon ik dit kernwoord goed uitleggen. De kinderen kregen als opdracht een psalm te zoeken waarin het woord ‘rechtvaardig’ voorkomt. Uiteindelijk zongen we met elkaar Psalm 5:12.”
Horen de kinderen deze woorden ook in de preek terug?
“Ik heb de kinderen gevraagd om in de preek goed op te letten of ze de woorden ‘rechtvaardig’ en ‘gerechtigheid’ horen. Dominee Boeder heeft de woorden zondag op een duidelijke manier uitgelegd, op dezelfde manier als in de klas. Tijdens de dienst draait een leerling zich zelfs om met een brede glimlach. Die herkenning is prachtig! Na de dienst vraag ik Boaz of hij de woorden heeft gehoord. ‘Ja, juf!’ zegt hij enthousiast.”
Wat een mooi voorbeeld van hoe school en kerk samen kunnen werken!
“We denken verder na over hoe we deze samenwerking een vervolg kunnen geven. Het is zo waardevol als kinderen de verbinding tussen school, kerk en thuis ervaren!”
In de kerk
Dominee Boeder, u heeft tijdens de doopdienst Bijbelse begrippen uitgelegd. Waarom vindt u dat belangrijk?
“Deze begrippen heb in de morgendienst besproken, zodat de kinderen de woorden die ze op school en JV hebben uitgelegd gekregen, beter begrijpen.
Hoe reageerden de kinderen hierop?
“Wat ik begrepen heb is dat de kinderen mijn woorden hebben opgepikt. Dat vond ik mooi om te horen.”
Zou u deze begrippen vaker willen bespreken?
“Ja, ik heb gevraagd of ik de andere woordkaarten ook kan ontvangen, zodat ik het vaker op deze manier terug kan laten komen in de preek. We zouden deze woorden in de preek kunnen behandelen, wanneer het uitkomt.”
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 april 2025
Daniel | 48 Pagina's