JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

het communisme

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

het communisme

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Communisme:

dit is afgeleid van het latijnse woord communis: meenschappelijk. ge-

Marx:

deze heeft de grondslagen gelegd voor het communisme. Hij kwam in de 19e eeuw in aanraking met de sociale ellende. Armoede, geen sociale zekerheid, geen enkel recht. Bezitter - niet bezitter, uitbuiter - uitgebuite, kapitalist - arbeider ziet hij lijnrecht tegenover elkaar staan. Marx wil de proletariërs weer moed geven; daartoe profeteert hij een aards paradijs. De gehele geschiedenis is volgens hem een worsteling geweest tussen de bezitters en de bezitlozen. Deze klassestrijd bereikte in de vorige eeuw haar hoogtepunt. De vrijheid en de bestaansmogelijkheden worden aan de proletariërs ontnomen. Marx leert nu: deze kapitalistische samenleving gaat verdwijnen, want:

1. de kapitalisten zullen gaan samenwerken (concentreren) om zoveel mogelijk geld in zo weinig mogelijk handen te krijgen (concentratie-theorie).

2. het bovenstaande gaat ten koste van de arbeiders, kleinhandelaren en ambachtslieden, die zich steeds meer uitbreiden en armer worden (de ellende wordt groter: de Verelendungstheorie). Dus: ophoping van geld geeft als tegenbeeld een ophoping van ellende!

3. door de concentratie van bedrijven zal er veel geproduceerd worden, maar door de grote armoede onder de arbeiders kan er niet voldoende afgenomen worden. Het gevolg is een grote crisis (de crisistheorie).

4. op dat moment slaan de arbeiders toe en komt er een einde aan de kapitalistische maatschappij.

5. de heilstaat wordt in verschillende fasen volmaakt:

a. het proletariaat neemt de macht in handen (dictatuur van het proletariaat);

b. alle goederen zullen onteigend worden; produktiemiddelen als machines en grondstoffen, komen aan de gemeenschap; de socialistische staat is dan geboren; ieder krijgt dan naar prestatie;

c. daarna moet de communistische fase bereikt worden (streef jaartal: 1980);

dit houdt in, dat de klasseloze maatschappij dan bereikt zal zijn. Ieder krijgt dan naar behoefte.

N.B.: een heilstaat op aarde, zónder God! Godsdienst is, zo zegt men, opium voor het volk, een middel om de mensen zoet te houden. Het communisme is tevens athe'isme: godsdienstloosheid.

Verschillende levensbeschouwingen,

gebaseerd op de theorieën van Marx:

a. communisme: de maatschappij moet in één slag radikaal en gewelddadig worden omgebouwd, d.w.z.: alles moet onder de macht van de staat gebracht worden.

b. revisionisme: de verandering moet geleidelijk plaatsvinden (bv. Zuid-Slavië).

c. socialisme: de levensomstandigheden van de arbeiders trachten te verbeteren, m.a.w. tegen de heersende' toestand ingaan, om de arbeiders in hun rechten te herstellen.

Ontwikkeling in de praktijk:

A. Lenin: de periode van Lenin (1917-1924) kenmerkt zich door het brengen van veel bezittingen in de macht van de staat, zoals banken, fabrieken, grond. Dit noemt men nationaliseren. Hij heeft enkele malen een beroep moeten doen op het door hem zo gehate kapitalisme, om de nood in eigen land te kunnen lenigen.

(Zou de huidige hulpverlening misschien ook een noodsprong zijn om de gebreken van het communistisch systeem te verdoezelen?).

B. Stalin: hij legde het accent op de collectivisatie: alle grond wordt staatseigendom, waarop de vroegere vrije boeren nu als staatsarbeiders werkzaam zijn, en de industrialisatie (aan de hand van 5-jaren plannen). Zijn periode kenmerkt zich voorts door terreurakties (1936-1938).

Het elan om het communisme uit te breiden is niet zo levendig meer. Stalin wil van Rusland zélf een machtige staat maken. Een positief punt uit Stalins periode is de bestrijding van het analfabetisme.

Rusland wordt, vooral sinds de 2e Wereldoorlog, een grote macht, waarmee rekening gehouden moet worden. De communistische landen sloten zich aanéén en vormden een gesloten blok tegen het westen, gescheiden van elkaar door het IJzeren Gordijn.

C. ChroeStsjej: na een bloedige strijd om de macht, komt hij als overwinnaar naar voren (is zulk een strijd typerend voor het communisme?). Het accent ligt bij hem niet alleen op de zware industrie (ook de ruimtevaart!!), maar ook op de middelen van gebruik, de consumptiegoederen, daar de mensen (gestimuleerd door het westen?) meer eisen gingen stellen.

Ook hij wijkt niet af van de grondslagen van het communisme, maar de tijd dwong hem tot een andere benadering, een soepeler houding, o.a. tegenover kunstenaars, vaktechnische specialisten, én tegenover het 1 Vesten (de vreedzame coëxistentie-politiek).

Resultaat:

is het ideaal van Marx bereikt? Nee, nog niet. Het Westen moet zelfs helpen. Verwacht men het als communist nog? Of zal het communisme weer moeten wijken?

Conclusie:

het communisme is een schijn-religie, een surrogaattheologie; het vertrapt de elmentaire rechten van de mens, het ontneemt hem de vrijheid en het eigendom onder het mom van een in het vooruitzicht gestelde gelijkheid. Het beloofde land is pas volledig van alle vijanden verlost, als alle bezittingen zich in handen van de gemeenschap bevinden. Dan is de heilstaat bereikt en kunnen de beloofde gouden bergen werkelijkheid worden.

Is die heilstaat wel te bereiken? In de Bijbel staat toch: „Zo zij niet spreken naar dit woord, zij zullen geen dageraad hebben"? Is het communisme niet het Beest uit de afgrond, dat de gehele wereld aanbidden zal? Laat ons echter bedenken, dat er niets buiten de wil van de Levende God geschiedt, dat alles vast in Zijn hand ligt en dat uiteindelijk Zijn Koninkrijk zal triomferen!

Te raadplegen literatuur:

Over het wezen van het communisme:

1. Ds. H. Rijksen, Sekten en stromingen in deze lijd. Uitg.: De Banier, Utrecht.

2. Wilhelm Holzappel, Die duisternis voorstellen als licht. Uitg.: T. Wever, Franeker.

Geschiedenis van de ontwikkeling:

3. J. de Rek, Pas gisteren.

Het communisme getoetst aan de werkelijkheid:

4. H. Gollwitzer, En brengen waar gij niet wilt (Prisma-pocket).

5. Joseph Novak, De toekomst is aan ons (Prismapocket) .

6. Mr. I. A. Diepenhorst, Hoe bereiken wij de communisten met het Evangelie? Uitg.: J. H. Kok, Kampen.

N.B. Maak zo nodig een keuze! Vooral de nummers 1, 2 en 3 willen we aanbevelen.

Discussievragen:

1. Wat vind je van het communisme? Wat zegt de Bijbel ervan?

2. Is er overeenkomst tussen het communisme en het in gemeenschap van goederen leven bij de eerste christen-gemeenten ?

3. Kunnen we zonder meer zeggen, dat chaos de voedingsbodem is voor het communisme?

4. Is de ontwikkeling op economisch gebied verlopen zoals Marx voorspeld had?

5. Zijn de huidige veranderingen in Sowjet-Rusland in strijd met het communistische systeem? Is het communisme niet zo gevaarlijk meer als vroeger?

6. Heeft de Kerk een funktie t.a.v. het sociale vraagstuk? Heeft de Kerk in de vorige eeuw haar taak niet gezien of begrepen t.o.v. het „proletariaat"?

7. Moeten we de toetreding van de Russisch Orthodoxe Kerk tot de Wereldraad van Kerken (in 1961) zien als een propagandastunt?

8. Moeten we overeenkomsten zien tussen het totalitaire systeem van de Rooms-Katholieke Kerk én dat van het communisme?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1969

Salvo | 236 Pagina's

het communisme

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1969

Salvo | 236 Pagina's