JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

De verlamde genezen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De verlamde genezen

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Kerntekst: "Doch opdat gij moogt weten dat de Zoon des mensen macht heeft om de zonden op aarde te vergeven (zeide Hij tot de geraakte): Ik zeg u: Sta op en neem uw beddeken op en ga heen naar uw huis. Mark. 2:10 en 11, (Matth. 9:16 en Luk. 5:24).

Het huis waar de Heere Jezus woont, is stampvol. Er kan niemand meer bij. Zelfs het voorportaal bij de deur is helemaal vol en nog kan niet iedereen er in. De Heere Jezus is nog maar net in Kapernaum aangekomen, maar al gauw is het bekend dat Hij weer thuis is. En onmiddellijk komen de mensen uit Kapernaum naar Hem toe. En de Heere Jezus? Er staat in de Bijbel dat Hij het Woord tot hen sprak. Ook de schriftgeleerden, de deftige Joodse leraren in hun lange gewaden, zijn gekomen. Ze willen wel eens weten of deze Rabbi, over wie iedereen spreekt, misschien gevaarlijke en verkeerde dingen zal leren. Het bericht over Jezus' komst komt ook in het huis, waar een man al jaren op zijn slaapmatje ligt. Hij is verlamd. Zal Jezus hem kunnen genezen? Maar wie zal hem dan bij Hem brengen? Zal Jezus hem wel willen genezen? God straft hem immers op deze manier om zijn zonden die hij gedaan heeft. De Joden dachten dat bijzondere ziekten met speciale zonden verband hielden. Gelukkig heeft hij vier vrienden die hem niet in de steek laten. Ze gaan aan het werk. Sterke touwen worden aan de slaapmat vastgemaakt, dan tillen ze de mat waar de verlamde op ligt samen op en gaan de straat over, naar het huis waar Jezus is. Daar waar al die mensen zich verdringen bij de ingang, daar moet de Heere Jezus zijn. Door de schare die er staat, kunnen ze niet bij de Heere Jezus komen. Dan gaan ze naar de andere kant van het huis. Daar gaan ze de trap op, die aan de buitenkant van het huis loopt en op het platte dak uitkomt. Op het dak leggen ze hun vriend neer. Ze luisteren waar ze Jezus' stem horen en daar beginnen ze de grote tegels die op het dak leggen weg te halen tot het gat groot genoeg is. De vier vrienden pakken dan de touwen en langzaam laten ze hun vriend zakken; precies voor de voeten van Jezus. Binnen is het nu stil geworden en de mensen kijken geërgerd omhoog. Maar Jezus kijkt niet boos. Vol medelijden kijkt Hij in de ogen van de zieke, die vol verlangen naar Hem zijn opgeslagen. Jezus ziet het geloof van de verlamde en van zijn vrienden en Hij zegt vol liefde: "Zoon, uw zonden zijn u vergeven".
Dan kijkt Jezus naar de boze gezichten van de schriftgeleerden. Hij weet wel wat zij denken. Hij zegt: "Waarom denkt u dat Ik God vloek, als Ik de zonden van deze man vergeef?" "Wat is gemakkelijker te zeggen: "Uw zonden zijn u vergeven" of te zeggen: "Sta op en wandel?"
Als de schriftgeleerden ook nu niet antwoorden, zegt Jezus: "Opdat gij moogt weten, dat de Zoon des mensen macht heeft op de aarde om zonden te vergeven (zei Hij tot de geraakte) Ik zeg u, sta op, neem uw beddeke op en ga heen naar uw huis". En de verlamde staat op, rolt zijn slaapmat op en gaat naar huis.
De mensen? Die stonden versteld en verheerlijkten God om hetgeen ze gezien hadden.
De gehandicapte? Die was voor altijd gelukkig om het Woord dat hij uit Jezus' mond hoorde: "Uw zonden zijn u vergeven" en "Sta op, neem uw beddeke en ga heen naar uw huis".
De vrienden? Die hadden gezien hoe goed het was om hun gehandicapte vriend in het geloof tot Jezus te brengen.
De schriftgeleerden? Ze zwijgen, maar niet van schaamte, maar uit boosheid.
En jij? Op wie van deze mensen zou jij lijken als je er bij geweest was?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1988

Mivo +12 | 28 Pagina's

De verlamde genezen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1988

Mivo +12 | 28 Pagina's