JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Esther

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Esther

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

1. Voorspel

Het boek Esther beschrijft een stuk geschiedenis uit de tijd na de zgn. Ballingschap van de Joden in Babel.
In dit land, dat in de tijd van Esther deel uitmaakte van het rijk van de Meden en Perzen, was na terugkeer van het grootste deel van de Joden onder Ezra een aantal achtergebleven. Ze hadden het in het vreemde land goed en verlangden niet terug naar hun vaderland. Tot deze groep behoorde ook Esther en haar oudere neef en voogd Mordechaï.

2. Het boek Esther

De schrijver van het boek is ons onbekend. Het boek ontleent zijn naam aan het hoofdpersoon: Esther. Zij speelt de grootste rol en wordt door God als instrument gebruikt om de moorddadige plannen van Haman te verijdelen. Ter herinnering hieraan vieren de Joden, ook thans nog steeds, eind februari het vrolijke Purimfeest. Dit boek wil tevens verklaren, waarom het Purimfeest is ingesteld. Merkwaardig is, dat in dit gehele Bijbelboek de naam van God niet genoemd wordt. Nergens in het Nieuwe Testament wordt dit boek aangehaald. En toch ... Al staat de Naam van God niet in het boek, Zijn vinger is er wel: Gods voorzienigheid! Hij zorgt door middel van Esther dat Zijn volk gered wordt.
Het boek Esther is eigenlijk een verkondiging van het almachtig ingrijpen van de eeuwige Koning, waardoor het heilige zaad bewaard blijft, waaruit Christus zal geboren worden. De strijd tussen de machten der duisternis en die van het licht, tussen het slangen- en vrouwenzaad, dateert al van Adams val. Het conflict tussen Haman en Mordechaï is er slechts een episode uit. Het boek Esther wijst op de uiteindelijke overwinning van de Heere Jezus Christus.

3. Hoofdpersonen

Ahasveros: zoon van Darius, regeerde van 485-465 (v. Chr.) over het Perzische rijk dat zich uitstrekte van Indië (India) tot Morenland (Ethiopië). Wordt getekend als een echt Oosters despoot, lichtzinnig, zinnelijk en wreed. Iemand die zich makkelijk laat leiden door vleiers en vrouwen. Voor wie een mensenleven niet gold, maar die regeerde naar willekeur. Voor hem weten we van een veldtocht (in het derde jaar van zijn regering te Susan voorbereid vgl. Esther 1: 3) tegen de Grieken, die slecht afliep: twee miljoen Perzen kwamen om.
Vasthi: een hoogstaande vrouw, de voornaamste gemalin van Ahasveros, een Perzische, want volgens de Perzische gewoonte mocht de koning zijn officiële gemalin slechts kiezen uit een zevental van de voornaamste Perzische families. Vasthi laat zich niet tentoonstellen aan mannen in dronkemansroes, ook al wist ze dat het haar val zal zijn. Liever staat ze haar positie af dan haar eer als vrouw.
Mordechaï: een Benjaminiet, die zijn vaderland nooit gezien heeft. Z'n overgrootvader heette Kis, evenals vroeger Sauls vader. Deze Kis werd met koning Jojachin ten tijde van Nebukadnezar in ballingschap weggevoerd: 597 v. Chr. Kis behoorde waarschijnlijk tot de meer aanzienlijken, want de armen bleven achter (zie 2 Kon. 24: 8 v.v.) Dit verklaart misschien ook Mordechaï's positie van het hof, al heeft hij hoogst waarschijnlijk een ondergeschikte betrekking, b.v. lakei of portier. In deze positie ontdekt hij een aanslag tegen het leven van Ahasveros (Esther 2: 21 v.v.). Zijn naam is aangepast aan de heidense omgeving: Mordechaï herinnert aan Marduk, een Babylonische godheid. Hij is een — kennelijk veel oudere — neef van Esther, geen oom (zie Esther 2: 7).
Esther: de belangrijkste figuur in het boek. Haar Joodse naam is Hadassa. Deze naam betekent: mirt (= plant met heerlijk geurende bladeren en fijne witte bloemen). Haar Perzische naam is Esther. Deze naam betekent jonkvrouw of ster. Ze is een zeer knappe, bescheiden jonge Israëlische vrouw. Esther 2: 15 geeft een aanwijzing dat ze niet stond te popelen om een bijzonder gunstige indruk op de koning te maken. We leren haar kennen als een vrouw, die niet zonder geloof blijkt te zijn. Ondanks het feit, dat ze niet tot de koning durft te gaan, omdat ze zijn straf vreest, gaat ze toch, na drie dagen gevast en gebeden te hebben „Wanneer ik dan omkom, zo kom ik om" (Esther 4: 16). Anderzijds is het treffend, dat ze met een zekere vrouwelijke list zeer behoedzaam te werk gaat: ze dost zich fraai uit, ze komt niet direct met haar verzoek, maar bereidt de koning psychologisch voor op wat ze te vragen heeft. Op buitengewoon fijne, tactvolle wijze weet ze de gunst van de koning te zoeken voor haar volk, Haman te ontmaskeren en daardoor haar volk te redden.
Haman: een Agagiet. Volgens 1 Sam. 15 is Agag de koning der Amelekieten ten tijde van Saul. Mordechaï zien we staan tegenover Haman, de eerste minister. Maar hier herhaalt de geschiedenis zich niet. Mordechaï weigert de knieval voor Haman. Haman zal geen goddelijke hulde ontvangen. Die komt alleen de Heere toe. In Haman zien we de verpersoonlijking van sluwheid en opgekropte haat, voortkomend uit een waanzinnige hoogmoed, omdat één man niet naar zijn zin handelt, moet een heel volk eraan! Maar hoogmoed komt voor de val. De Heere laat niet met Zich spotten. Wie Zijn volk aanraakt, raakt Zijn oogappel aan. Dat hebben de jodenhaters van Haman tot Hitler ervaren.

4. De plaats van handeling

Dit is Susan, de oude hoofdstad van het Perzische rijk. Susan bestaat uit de burcht, waar de koning heerste, èn de stad. De stad Susan lag in het landschap Susiana, ten oosten van Babel, en was de voormalige hoofdstad van Elam aan de rivier Klai. Reeds koning Cyrus had Susan tot buitenverblijf en residentie gemaakt, waar hij in de lente verblijf hield. Darius woonde het grootste deel van het jaar in Susan en was z'n hoofdresidentie, een voorbeeld dat door Xerxes werd opgevolgd. De stad lag in een vruchtbare, welvarende streek, met rivieren en kanalen doorstroomd. Dicht bij de stad lag de burcht met het daaraangrenzende paleis, een groot complex van gebouwen met vele grotere en kleinere zalen, gangen, binnenplaatsen en met een grote tuin.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 oktober 1975

Mivo -16 | 8 Pagina's

Esther

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 oktober 1975

Mivo -16 | 8 Pagina's