JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Goede werken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Goede werken

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de Bijbel staat dat je geen goede werken hoeft te doen om zalig te worden en dat je alleen door het geloof zalig wordt. Maar toch is er de wet. Hoe zit dat?

Om maar met de deur in huis te vallen: de eerste zin van jouw vraag bevat zowel een Bijbelse waarheid als een gevaarlijke dwaling. Het is absoluut waar dat je alleen door het geloof gerechtvaardigd wordt. Maar het is zeker niet waar dat je geen goede werken hoeft te doen. Ik lees in de Bijbel: Alzo ook het geloof, indien het de werken niet heeft, is bij zichzelf dood. (Jak. 2:17). In gedachten zie ik je verbaasd kijken. Hoe kan dit? Gelukkig hebben we een heel betrouwbare samenvatting van de Bijbelse boodschap: de Heidelbergse Catechismus. In de catechismus kom je de goede werken op twee plaatsen tegen. In zondag 24, het stuk van de verlossing, lees je heel duidelijk dat zelfs onze beste werken niet volmaakt zijn en besmeurd door de zonden. Heel concreet: je ontroering tijdens de preek, je goede voornemens, je liefde tot de Heere, alles is zo gebrekkig dat de Heere het als zonde ziet. Het voldoet niet aan de hoge liefdeseis van Gods wet en er zit van alles doorheen wat Gods wet verkeerd noemt. Nee, je kunt het met jouw werken niet goedmaken met de heilige God. Dát kan alleen door het goede werk van de Heere Jezus. Zijn werk is volkomen en niet met zonde bevlekt. De zaligheid kun je daarom alleen ontvangen uit genade, door het geloof in Hem.

Tegelijkertijd komt de vraag naar de goede werken terug in het stuk van de dankbaarheid, in zondag 32. Daar staat dat het onmogelijk is dat iemand die verlost is door de Heere Jezus, geen goede werken doet. Want de Heere Jezus doet geen half werk. Wie Hij verlost, gaat Hij ook van binnenuit vernieuwen. Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven (Jer. 31:33). Je leeft dan niet meer volgens je eigen regels, maar begint vanuit je hart liefde te krijgen tot Gods wet en tot heiligheid. Omdat God het waard is om gediend te worden en omdat de Heere Jezus zo bitter heeft geleden voor de zonde. Begin je nu te begrijpen dat Jakobus zegt, dat een geloof dat geen goede werken voortbrengt, dood is? Een christen die niet strijdt tegen zijn zonde en geen verlangen heeft om heilig te leven, is een schijnchristen!


In deze serie krijg je antwoord op jouw vraag door ds. De Raaf of Evert Barten. Heb je een vraag? Stuur hem naar danielredactie@jbgg.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 maart 2024

Daniel | 36 Pagina's

Goede werken

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 maart 2024

Daniel | 36 Pagina's