JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Het gesprek

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het gesprek

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Rubriek voor verenigingsleden, waarin een aantal hulpmiddelen wordt gegeven om te komen tot een gesprek.

1. Gespreksvragen

Bijbelse toekomstverwachting

1. a. Noem enkele tekenen die aan Christus' wederkomst vooraf zullen gaan (Zie o.a. Matth. 24:1-14).

b. Worden deze tekenen al in onze tijd waargenomen? Motiveer je antwoord aan de hand van voorbeelden.

2. Aan de wederkomst van de Heere Jezus gaan tekenen vooraf. Toch zegt Petrus dat Hij "zal komen als een dief in de nacht" (2 Petr. 3:10).

a. Hoe valt dat te rijmen?

b. Wat heeft het ons te zeggen dat Jezus nog niet is wedergekomen (2 Petr. 3:9)?

3. Hoe behoort onze houding te zijn ten aanzien van de wederkomst? Zie o.a. Luk. 12:36; 2 Thess. 3:10-12; Mark. 13:33.

4. Salomo zegt: "Beroem u niet over de dag van morgen; want gij weet niet, wat de dag zal baren" (Spr. 27:1).

a. Betekent dit dat we niet over de toekomst mogen denken? Vergelijk ook Matth. 6:34.

b. Hoe moeten we met de toekomst bezig zijn? Denk hierbij aan Matth. 6:19 en 20 e.v.

5. De Nederlandse Geloofsbelijdenis zegt in verband met de wederkomst: "Daarom verwachten wij dien groten dag met een groot verlangen, om ten volle te genieten de beloften Gods, in Jezus Christus, onzen Heere" (art. 37).

a. Geef de inhoud van deze zin in eigen woorden weer.

b. Is er verschil tussen de wederkomst van Christus afwachten of verwachten?

c. Hoe is het mogelijk om de dag van Christus' wederkomst "met groot verlangen" te verwachten?

 

Automatisering

1. a. Noem enkele voorbeelden van automatisering uit je eigen omgeving,

b. Probeer bij ieder voorbeeld duidelijk te maken welke positieve en/of negatieve kanten je daarin ziet.

2. Hoe moeten we staan ten opzichte van de techniek? Is de techniek met z'n ongekende mogelijkheden een demonische macht of een scheppingsopdracht?

3. De komputer is ook in opmars in reformatorische scholen.

a. Hoe denk je daar over?

b. Waar zou een reformatorische school bij het vak informatica vooral op moeten letten?

4. Hoe denk je over de komputer in het gezin? Is verantwoord gebruik mogelijk? Geef eens voorbeelden.

5. In de wereld van morgen zal de komputer een steeds groter terrein veroveren.

a. Hoe moeten we daarop reageren?

b. Is het nodig om t.o.v. de automatisering afstand te bewaren?

c. Hoe dient onze houding te zijn in het licht van 1 Kor. 7:31 en Koll. 3:2?

 

2. Leesstuk met vragen

TOEKOMSTVERWACHTING? Aandachtig luistert Frits naar de woorden van de bekende futuroloog, professor Grimberg. Een man die zich op wetenschappelijke wijze bezighoudt met de ontwikkelingen in de toekomst. De mogelijkheden van de micro-computer zijn volgens de spreker ongedacht. "Zelfs zijn er ontwikkelingen in de medische wereld, die alle verwachtingen te boven gaan. 'Electronische' patiënten zullen in electronische ziekenhuizen door electronische artsen worden genezen. En dan zal het Bijbelwoord werkelijkheid worden: de doven zullen horen, de blinden zullen zien en de lammen zullen lopen". Frits veert op. Zijn concentratie is weg. Hoe is het mogelijk om een Bijbelgedeelte zó toe te passen? In de pauze zoekt hij een plaats aan een tafeltje. Zijn oog valt op een oude man, alleen achter een flesje chocomel. Hij herkent hem als de voorname spreker, professor Grimberg. Frits bedenkt zich niet en neemt tegenover hem plaats. Hij beseft de kostbaarheid van het ogenblik en gaat na een paar algemene vragen recht op zijn doel af. "Eh, professor, u haalde zojuist een Bijbeltekst aan en gaf deze een plaats in uw beschouwingen over de toekomst. Als mijn vraag niet te onbescheiden is, denkt u dat die tekst werkelijk zó bedoeld wordt, of ziet u nog een ándere diepere  betekenis?" De oude man glimlacht. 'Interessante vraag, werkelijk. Och, wat zal ik  zeggen...,'t zou kunnen..., 't zou  kunnen... Bent u misschien christelijk? Ja, ja..., nu, ik heb er veel over nagedacht, maar voor mijn persoonlijk leven kan ik  geen sluitend antwoord op die vraag vinden, nee, persoonlijk kan ik er niets mee doen". Ontsteld kijkt Frits hem aan. Een bereisde man, een geleerde man... een árme man!

Gespreksvragen

1. Ga samen eens na wat de betekenis is van de woorden van de profeet Jesaja (Jes. 35:5) die door professor Grimberg geciteerd werden.

2. Zie je verband tussen deze woorden uit Jes. 35:5 en Hebr. 11:13 en 14? Is een christen altijd een vreemdeling?

3. Een christen draagt ook verantwoordelijkheden voor de samenleving.

a. Zie je verband tussen Titus 2:12 en de positie van Jozef (in Egypte) en van Daniël (in Babel)?

b. Is onze positie vergelijkbaar met die van Jozef en Daniël? Geef eens voorbeelden.

c. Is prof. Grimberg een goed rentmeester?

 

3. Bijbelstudie (zie rubriek "Programmasuggesties")

11. Want de zaligmakende genade Gods (  ) is verschenen aan alle mensen (  ); 12. en onderwijst ons, dat wij de goddeloosheid en de wereldse begeerlijkheden verzakende, matiglijk (  ) en rechtvaardiglijk en godzaliglijk leven zouden in deze tegenwoordige wereld (  ); 13. verwachtende (  ) de zalige hoop (  ) en verschijning der heerlijkheid van den groten God en onzen Zaligmaker Jezus Christus (  ); 14. Die Zichzelven voor ons gegeven heeft, opdat Hij ons zou verlossen van alle ongerechtigheid, en Zichzelven een eigen volk zou reinigen, ijverig in goede werken (  ).

 

4. Stellingen (zie rubriek "Programmasuggesties")

Wat vind je van de volgende stellingen/uitspraken:

1. De komputer is een dom apparaat dat slechts kan uitvoeren wat de mens hem opdraagt.

2. De machthebbers van deze tijd zijn degenen die sleutelposities innemen op het terrein van de komputersystemen.

3. De vrije tijd is het gevolg van de techniek en wordt ook weer door de techniek opgeëist.

4. De komputer is de reddingsboei van de werkgelegenheid.

5. De techniek levert gereedschappen die ten goede en ten kwade gebruikt kunnen worden. De komputer is zulk een gereedschap.

6. Het lesgeven in in formatica op de middelbare school doet eerder kwaad dan goed.

7. De zwakke schakel in de bescherming van vertrouwde gegevens is niet de komputer maar de mens.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 oktober 1984

Mivo +16 | 64 Pagina's

Het gesprek

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 oktober 1984

Mivo +16 | 64 Pagina's