JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Wat past bij mij?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wat past bij mij?

Begeleiding in studiekeuze

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘Welke studie past bij mij?’; ‘Ik ben aan het studeren, maar heb ik wel de juiste keuze gemaakt?’; ‘Hogeschool of universiteit?’; ‘Wat kan ik eigenlijk goed?’. Zomaar wat vragen die spelen bij jongeren die een studiekeuze moeten maken. Een studiekeuze maken is niet gemakkelijk: in het schooljaar 2014-2015 is 12,9% van de eerstejaarsstudenten gestopt met zijn studie. Aan de universiteit van Utrecht was dit percentage zelfs 27,6%. Zij beginnen met studeren, maar haken af. Hoe maakt een jongere de juiste studiekeuze?

Inzicht in wie je bent, wat je kunt en wat je wilt

Om te komen tot een juiste studiekeuze, is het belangrijk dat een jongere antwoord krijgt op de vragen wie hij is, wat hij kan en wat hij wil. Het antwoord op deze vragen vormt iemands persoonlijkheidsprofiel.

 

Wie ben ik?

De vraag ‘Wie ben ik?’ zegt iets over je persoonlijkheid. Een persoonlijkheid is nooit goed of fout; sommige eigenschappen zijn alleen meer of minder aanwezig. Deze persoonlijke eigenschappen bepalen in grote mate of een studie bij je past of niet. Om het zwart-wit te zeggen: iemand met een introvert karakter past beter in een laboratorium dan iemand met een uitgesproken, extraverte persoonlijkheid. Of een ander voorbeeld: als je graag geordend en gestructureerd werkt, zal je hier in studie en werk ook behoefte aan hebben.

 

Wat kan ik?

Naast de persoonlijkheid speelt de vraag ‘Wat kan ik?’ een rol. Elke jongere heeft een aantal capaciteiten tot zijn beschikking, zoals ruimtelijk inzicht of taalgevoel. Vakken waarin een jongere goed is, geven een indicatie van wat iemand kan. Als hij bijvoorbeeld goed is in economie en wiskunde, is de kans groot dat hij in zijn studie graag iets met cijfers of berekeningen kan doen. Met het antwoord op deze vraag ontdekt een jongere binnen welke studie hij zijn vaardigheden goed kan inzetten.

 

Wat wil ik?

Tot slot speelt de vraag ‘Wat wil ik?’ een rol. Dit gaat over interesses. Interesse is iets waarnaar de aandacht van iemand zonder moeite getrokken wordt. Je kunt hierbij denken aan een hobby of bijbaantje. Voorbeelden zijn een jongere die graag oppast op kinderen of iemand die graag geschiedenisboeken leest.

 

Hoe kom je tot dit inzicht?

Het inzicht in het persoonlijkheidsprofiel krijg je door te kijken naar de dingen waar een jongere goed in is en welke dingen hij graag doet. Een goede manier om dit te ontdekken, is door feedback uit de omgeving te vragen. Laat een jongere aan mensen in zijn omgeving vragen welke eigenschappen zij bij hem zien, welke vaardigheden hij heeft en waarin zij denken dat hij nog zou kunnen ontwikkelen. Dit kan voor een jongere confronterend maar ook erg leerzaam zijn.

 

Welke aspecten zijn belangrijk in een studie?

Wanneer het persoonlijkheidsprofiel helder is, kan dit profiel vergeleken worden met studies. In een studie zijn een aantal dingen aanwezig die een belangrijke rol spelen: de kwaliteit van de studie, de onderwijsvorm, de vakken, het beroepsperspectief en de kansen op de arbeidsmarkt. Het is belangrijk om een studie goed te onderzoeken. Een studiegids op internet kan daarbij helpen.

Als voorbeeld een meisje wat dacht verpleegkunde te gaan studeren. Bij het onderzoeken van deze studie, bleek dat de vele verzorgingsvakken haar niet aanspraken. Zij had interesse in de zorg, maar wilde graag leidinggeven binnen deze sector en wilde zich bezighouden met beleid en management.

 

Hoe ga je om met keuzestress?

Keuzes maken is onderdeel van het leven. Er moeten regelmatig kleine of grote keuzes worden gemaakt. Kies ik voor appeltaart of kwarktaart? Ga ik een huis huren of kopen? Velen vinden het moeilijk om keuzes te maken en blijven twijfelen doordat een keuze grote gevolgen kan hebben. Vaak speelt angst voor het maken van fouten een rol. Het maken van een studiekeuze is complex omdat we leven in een meerkeuzemaatschappij en jongeren door de bomen het bos niet meer zien. Het is vooral moeilijk omdat ze vaak nog weinig inzicht hebben in hun eigen persoonlijkheidsprofiel.

Eigenlijk wordt er al op (te) jonge leeftijd een belangrijke keuze verwacht: onderzoek heeft laten zien dat het brein van pubers nog volop in ontwikkeling is en dat tieners nog sterk gericht zijn op de korte termijn. De langetermijnsgerichtheid treedt pas op tussen het twintigste en vijfentwintigste levensjaar.

Om de studiekeuzestress het hoofd te bieden, is het belangrijk om aan de slag te gaan met de vergelijking tussen je persoonlijkheidsprofiel en studies. Op deze manier komt een jongere tot een juiste studiekeuze. De hulp van ouders hierbij is voor een jongere van groot belang.

 

Hoe maak ik een Bijbels verantwoorde keuze?

Bij het maken van een keuze is het belangrijk om te beseffen dat de Heere ons geschapen heeft naar Zijn beeld (Genesis 1: 26-27). Hij heeft ons als mens de verantwoordelijkheid gegeven om verstandig om te gaan met de gaven en talenten die wij van Hem gekregen hebben. Deze mogen, moeten wij zelfs, gebruiken en daar mogen wij ook dankbaar voor zijn. In de zoektocht naar de juiste studiekeuze is het belangrijk om te ontdekken waar die gaven en talenten liggen. Een belangrijke vraag is dan: waar zou ik de van God gekregen gaven het beste kunnen inzetten?

 


Verhoeks & Provily 

Verhoeks & Provily is een psychologisch adviesbureau dat gespecialiseerd is in de begeleiding van jongeren bij het maken van een studiekeuze. Door middel van psychodiagnostische tests, gesprekken en persoonlijke opdrachten wordt een persoonlijkheidsprofiel vastgesteld. Dit persoonlijkheidsprofiel wordt als leidraad genomen in de zoektocht naar studies. Naast studiekeuzetrajecten bieden wij studiekeuzetrainingen en loopbaantrajecten aan. Ook werken wij mee aan ouderavonden op  scholen.

Voor meer informatie: zie www.vp-advies.nl.

 

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 juni 2015

Eigenwijs | 24 Pagina's

Wat past bij mij?

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 juni 2015

Eigenwijs | 24 Pagina's