JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

1. Wat is er gaande?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

1. Wat is er gaande?

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op een schraal stuk Noordzee-kust werd een nederzetting gebouwd, Findhorn. De grond was er niet alleen schraal, maar het weer was er ook guur.

Daar, in het kille oosten van Zuid-Schotland, niet zo ver van Inverness, verrees de kolonie. De plaats van de nederzetting werd mede door aardgeesten bepaald. Spoedig begonnen de bewoners met de tuinbouw. Geholpen door geestelijke krachten en "goddelijk licht" ontgonnen de Findhorn-bewoners de aarde. Wat onbegonnen werk leek, floreerde al spoedig. Nergens zag men het gewas zo welig groeien als op Findhorn, zo beweerde men.

Findhorn trok mensen uit verschillende landen aan. Geleid door spirituele machten zetten de mensen het werk voort. De tempel van het "goddelijk licht" verrees, een ruimte voor meditatieve momenten, een plaats om bewust te worden van verbondenheid met heel het al.

De kolonie van Findhorn kan beschouwd worden als een voorloper van wat er in de Nieuwe Tijd staat te gebeuren.

Want daarover gaat deze brochure, de Nieuwe Tijd, die veel mensen in toenemende mate verwachten. Omdat vooral velen in Engels-sprekende landen naar de komst van de Nieuwe Tijd vooruitkeken, horen we meestal over New Age spreken in plaats van Nieuwe Tijd. De betekenis is hetzelfde .

Door de geschiedenis heen hebben christenen de tijd bezien en beoordeeld. Weliswaar deden ze dat op heel verschillende manieren en met verschillende uitkomsten. Sommigen dachten dat het moment van het laatste oordeel niet ver meer kon zijn en ze keken met gespannen verwachting de nabije toekomst in.

Een voorbeeld is de commune van de wederdopers in Munster. Daar verwachtte men in 1534 op Paasdag de komst van het Godsrijk. Jan van Leiden speelde daarbij een belangrijke rol. Hij zag zichzelf als een koning David, die net als in de tijd van het Oude Testament het Koninkrijk moest verdedigen. Daarom droeg hij bij zijn "kroning" ook een zwaard. En in afwachting van wat komen ging, hieven de bewoners alvast de wereldse regels met betrekking tot bijvoorbeeld het huwelijk en het eigendom van goederen op. Grote gemeenschappelijkheid ging heersen met het oog op het Koninkrijk.

Het Rijk te Münster eindigde op gewelddadige wijze

Vaak hebben christenen gemeend in hun tijd de tekenen te kunnen zien van de komst van de antichrist. Ze dachten daarbij aan wat de apostel Johannes schrijft: "Kinderkens, het is de laatste ure; en gelijk gij gehoord hebt dat de antichrist komt, zo zijn ook nu vele antichristen geworden; waaruit wij kennen dat het de laatste ure is" (1 Joh 2: 18), maar letten daarbij meer op dé antichrist dan de vele antichristen. Vaak probeerde men gedeelten uit de Openbaring aan Johannes toe te

Vaak probeerde men gedeelten uit de Openbaring aan Johannes toe te passen op de eigen tijd. En zo zijn in de loop van de geschiedenis vele personen en organisaties beschouwd als dé antichrist. Er is in dit verband heel wat rekenwerk verricht om vast te stellen of de eindtijd inderdaad niet zeer nabij was.

Naarmate de tijd voortschreed, verlegde de aandacht zich vaak. Want als niet kwam wat men verwachtte, moest iets nieuws aan de orde worden gesteld.

Ook met betrekking tot de New Age beweging zijn er velen van christelijke huize, die denken de tekenen van de antichrist te kunnen waarnemen.

Daaruit leidt men af, dat nü, zo tegen het jaar 2000, de eindtijd zal komen.

Sommigen zien daarbij eerst nog de komst van een rijk van duizend jaren tegemoet. Men denkt: als New Age inderdaad de eindtijd inluidt, dan hebben we nu te maken met een omslagpunt in de geschiedenis. En opnieuw pogen velen het boek Openbaring uit te leggen met de huidige tijd in gedachten. Het eind van de 20e eeuw als het eind van de geschiedenis?

Deze mivo-schets gaat enerzijds over de New Age beweging. Wat is het, zijn er redenen aan te geven waarom de beweging juist nu aan kracht wint, welke gedachtengangen liggen aan de beweging ten grondslag, waaruit blijkt dat de aanhangers van de beweging geloven dat de nieuwe tijd bijna aangebroken is?

Anderzijds gaat deze schets over de reacties van christenen op de nieuwe tijdbeweging. Hoe gaan zij om met dit verschijnsel? Welke opvattingen hebben zij hierover? Tenslotte willen we ons bezighouden met de vraag of we op grond van de Bijbel met zekerheid tekenen kunnen aanwijzen.

Want dat velen, binnen en buiten de kerken, het gevoel hebben dat er iets staat te gebeuren, is wel duidelijk. Op zich is dat overigens geen reden om te denken, dat de klok van de wereldgeschiedenis spoedig twaalf uur slaat.

Maar meer dan in het verleden wel eens het geval was, zijn er in onze tijd verschillende bewegingen, die de "grote verandering" aankondigen.


"New-Age is in! Noord-Arnerika loopt wat dat betreft altijd wat voorop bij Europa, maar daar verschijnen dan ook maar liefst 900 publikaties per week over New-Age. Ook moeten daar al meer dan 10.000 New Age groepen zijn, die in 'netwerken' zijn georganiseerd. Deze netwerken zijn niet-hiërarchisch opgebouwd en decentraal, dus democratisch in de hoogste graad. Het is de 20e-eeuwse versie van de oude stam of familieclan, zegt Ferguson, die de netwerken ziet als een nieuw fase in de menselijke evolutie, krachtig genoeg om de bestaande machtsstructuren te vervangen, zowel op ecologisch, economisch al op spiritueel-religieus gebied"

Overgenomen uit "Het domein van de slang" van dr. W.J. Ouweneel

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 augustus 1991

Mivo +16 | 60 Pagina's

1. Wat is er gaande?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 augustus 1991

Mivo +16 | 60 Pagina's