JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Geen muur, maar een poort

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geen muur, maar een poort

Avondsluiting

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Heb je wel eens geprobeerd om regelrecht in de zon te kijken? Dat behoef je niet lang te proberen, want je wordt er onmiddellijk door verblind.

Zo is het nu ook met de uitverkiezing. Daar kun je pas het goede zicht op krijgen door het geloof, door "erachter" te staan. Wie er zonder geloof regelrecht zicht op wil krijgen, wordt erdoor verblind. Dat is levensgevaarlijk, want je bent zo onstpoord en valt links of rechts van de weg in het ravijn van de wanhoop of de verharding.

Spurgeon gebruikt het beeld van een poort. Aan de buitenkant staat: "Klopt en u zal open gedaan worden". Ben je echter door de poort naar binnen gegaan, dan lees je op de binnenkant van de poort; "Gij hebt mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren".

De verkiezing is dus geen dikke muur, waarop een mens zich alleen maar te pletter kan lopen, maar de poort van het evangelie, waardoor het genadelicht ons toestroomt. Was er geen verkiezing, dan was er geen zaligheid. Dan was het satan inderdaad gelukt om de mens voor eeuwig in het verderf te storten.

Voordat hij echter de schepping vernielde en de mens in het verderf stortte, had God Zijn werk al veilig gesteld. In Zijn ondoorgrondelijk welbehagen had God al een plan klaar liggen om de gevallen mens met Hem te verzoenen door Christus.

En dat is de diepste grond van de verkiezing; de vrijmacht van God, Zijn welbehagen.

Zonder verkiezing zou niemand naar God vragen en Christus begeren. Dan zou er geen Bijbel zijn geweest en geen prediking, geen kerk en niet één christen. Dat is toch wel verootmoedigend! En die belijdenis brengt niet tot wanhoop of tot valse lijdelijkheid, maar tot eeuwige aanbidding! En zo is de verkiezing niet alleen verootmoedigend, maar ook vertroostend. Je kunt soms zo in de put zitten en je afvragen: "Heb ik het zaligmakende geloof wel? Ik ben mezelf vandaag weer zo tegen gevallen. En ik kan er maar niet bij. Ik kan niet zomaar geloven!" Inderdaad, het is Gods gave! En daarom kun je nog zalig worden. De uitverkiezing; geen muur, maar een poort.

Met redeneren komen we er niet uit. Wel met verwondering en verbazing over Gods liefde en welbehagen. Jij en ik zijn immers van onszelf niet beter dan de grootste heiden. Wij zouden nooit naar God vragen, als Hij niet eerst naar ons vroeg. En verdiend hebben we niets dan de eeuwige dood. God vraagt niet eerst het geloof om daama aan te nemen of te verkiezen. Hij verkoor ook niet op grond van "voorgezien geloof of goede werken" zoals de remonstranten leren.

Integendeel, dat zijn de vruchten van de verkiezing. God verkoor tot zaligheid en het geloof in Christus. En wie gelooft, brengt goede werken voort. Er is dus geen voorwaardelijke verkiezing.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 april 1990

Mivo +16 | 24 Pagina's

Geen muur, maar een poort

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 april 1990

Mivo +16 | 24 Pagina's