JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Het gesprek

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het gesprek

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Rubriek voor verenigingsleden waarin een aantal hulpmiddelen wordt gegeven om te komen tot een gesprek.

Algemene gespreksvragen

(Zie punt B. 1. bij rubriek "Programmasuggesties").

1. a. Hoe zou het komen dat we over het algemeen minder op de hoogte zijn met de inhoud van de D.L. dan met de andere belijdenisgeschriften?

b. Houdt dit in dat de D.L. minder belangrijk zijn? Motiveer je antwoord.

c. Geef aan waarom volgens jou de D.L. nog zeer aktueel zijn.

2. a. Wat is volgens jou de waarde van de belijdenisgeschriften?

b. Waarom mogen we dankbaar zijn met de resultaten van de Dordtse Synode van 1618/1619?

3. Eén van de geschilpunten tijdens de Dordtse Synode was het verschil van mening over de vrije wil van de mens. De Remonstranten waren van mening dat de zaligheid mede afhankelijk was van de wil van de mens.

a. Kun je aangeven dat deze mening ook in onze tijd nog leeft?

b. Wat behoort ons antwoord hierop te zijn?

4. Wat vind je van de volgende uitspraak: "Aan je eigen zaligheid kun je niets doen"? Hoe moet je werkzaam zijn met je eigen zaligheid?

 

Onderzoekvragen n.a.v. hoofdstuk 1 van de D.L.

(Zie onder de rubriek "Programmasuggesties"  punt B. 2. voor uitleg van de methode).

1. Hoe komt het dat de gehele wereld voor God verdoemelijk is (Rom. 3:19 en 23)?

2. Hoe heeft God Zijn liefde geopenbaard?

3. Waarom is de prediking zo belangrijk?

4. Geef in eigen woorden weer welke boodschap er in Joh. 3:36 ligt (zie ook Mark. 16:16)?

5. Geef artikel 5 van de D.L. in eigen woorden weer.

6. Wat houdt "het besluit van verkiezing en verwerping" in?

7. Geef in enkele punten weer hoe artikel 7 van de D.L. over de verkiezing spreekt.

8. Wat houden de volgende woorden in: "De voormelde verkiezing is niet menigerlei'?

9. Waarom wordt in Efeze 1:4 het woordje "opdat" gebruikt en niet het woordje "omdat'?

10. Geef in eigen woorden weer wat de grondoorzaak van de verkiezing is?

11. Wat zegt art. 11 van de D.L. over Gods verkiezing?

12. Is het mogelijk dat iemand verzekerd wordt van zijn verkiezing? Motiveer je antwoord.

13. Wat is de vrucht van de "verzekerdheid van deze verkiezing"?

14. Waarom moet er over de leer van de goddelijke verkiezing worden gesproken? Hoe moet deze leer "voorgesteld worden"?

15. Wat houdt het besluit van de verwerping in volgens art. 15 van de D.L.?

16. Voor wie is de leer van de verwerping "schrikkelijk"? Wie worden er opgewekt in art. 16 om niet mismoedig te worden wanneer zij over de verwerping horen spreken?

17. Wat zegt art. 17 over jong-gestorven kinderen?

18. Geef in eigen woorden weer wat ons in art. 18 van de D.L. wordt voorgehouden?

19. Probeer in enkele woorden weer te geven wat het leerstuk van de goddelijke verkiezing en verwerping inhoudt?

 

Werken met een krantenknipsel (zie PDF)

(Zie voor uitleg van de methode onder punt B. 3. bij rubriek "Programmasuggesties").

Beantwoord aan de hand van een van de onderstaande krantenberichten de volgende vragen:

1. Geef de inhoud van het krantenbericht in eigen bewoordingen weer.

2. Zijn er dingen die je opvallen in dit bericht?

3. Wanneer je een reaktie op het bericht moest geven, wat zou de inhoud hiervan dan zijn? Verwacht wordt dat je je antwoord grond op Schrift en belijdenis.


De felste aanval echter richt de Utrechtse predikant op de klassiek gereformeerde leer der uitverkiezing. De leer der dubbele uitverkiezing noemt hij klassiek gereformeerd in de zin van Gomarus. "Het is een onbijbelse leer dat God van voor de schepping een deel van het toekomstige menselijk geslacht voor eeuwig verdoemd zou hebben. Ze is nergens in de Bijbel terug te vinden. Wat een afschuwelijke angsten heeft die leer niet opgeleverd", zo vervolgt hij. Drs. Rietkerk voert als argumenten onder andere het werk van de Vrijgemaakte Gereformeerde ds. Venema en dr. G.C. Berkouwer aan. In hetzelfde artikel schrijft hij dat verkiezing een handelen Gods is dat in de tijd plaatst heeft en dat God in het heilshandelen alle mensen op het oog heeft. "De klassiek gereformeerde opvatting dat het heil van Christus  naar zijn intentie alleen gericht is op de uitverkorenen of de verbondskinderen is niet naar de Bijbel zelf". Als het aan drs. Rietkerk ligt mogen de Dordtse Leerregels best verdwijnen. "Er staan wel goede dingen in maar met name de verwerping van eeuwigheid is beslist onbijbels Herbezinning op grond van de Bijbel is absoluut noodzakelijk", zo zei hij.


Moderne versie Dordtsel Leerregels verwerpelijk

Een groot bezwaar is ook de vervanging van het woord "verkiezing" door de omslachtige uitdrukking: het aannemen van een aantal mensen als kind. Aanneming tot kinderen valt immers niet samen met verkiezing. 

Vergelijking 

We stellen tenslotte in een voorbeeld de oorspronkelijke versie tegenover de nieuwe. Het gaat om artikel 1  van hoofdstuk 1. De oorspronkelijke versie heeft "Aangezien alle mensen in Adam gezondigd hebben en des eeuwigen vloeks en eeuwigen doods zijn schuldig geworden, zo zou God niemand ongelijk gedaan hebben... enz." Wanneer dan de nieuwe versie heeft: "samen met Adam zijn alle mensen God ongehoorzaam geweest", kan ik dit moeilijk een betrouwbare vertaling noemen. "Samen met Adam ongehoorzaam geweest" kan heel anders uitgelegd worden dan "in Adam gezondigd". In de Bijbelse uitdrukking "in Adam gezondigd" (Rom. 5:12) gaat het duidelijk om de gemeenschappelijke schuld van alle mensen aan de ene, eerste overtreding van Adam.


D.V. 15 december moet de partijraad van het CDA het partijpolitieke overleg over de taak van de overheid ten opzichte van de discriminatie afronden. In een ontwerp-resolutie heeft het CDA het volgende uitgesproken: "dat bij het benoemings- en ontslagbeleid van particuliere organisaties de homofiele geaardheid geen enkele rol behoort te spelen en dat dit ook geldt voor de leefwijze overeenkomstig deze geaardheid, maar dat de overheid niet de bevoegdheid heeft deze erkenning van de eenheid van aanleg en beleving wettelijk af te dwingen bij particuliere organisaties, voor zover deze zich beroepen op hun levensbeschouwelijke grondslag." Okke Jager vindt het standpunt van de partijraad van het CDA een compromis. Er wordt dan toch nog gediscrimineerd. Godsdienstvrijheid is volgens hem begrensd. De rechten van de mens komen op de eerste plaats en dan vrijheid om zijn godsdienst naar eigen inzicht te  beleven. Ook hij houdt een pleidooi voor een veel sterkere opstelling. Niet één organisatie of kerk moet meer de vrijheid krijgen om mensen op grond van homofiele leefwijze te discrimineren. Als theoloog zoekt hij het probleem dieper. De partijen van klein rechts zijn geïndoctrineerd door het calvinisme en daar zit de gronddwaling. De calvinistische leer is immers een discriminerende leer. Hij zegt: "De calvinistische leer van verkiezing en verwerping heeft een onuitwisbaar spoor van bloed en tranen door de geschiedenis getrokken". Nu ben ik misschien niet zo goed op de hoogte van de geschiedenis, maar ik weet wel van een spoor van bloed en tranen, dat in de Reformatie getrokken is door de voorgangers van de Paus, die straks Nederland zal bezoeken, maar van de calvinistische leer weet ik dat deze grote zegen en een gouden  eeuw in Nederland heeft gebracht. En wat de leer van verkiezing en verwerping betreft, deze wordt duidelijk in de Schrift geleerd. Okke Jager tekent een karikatuur van die leer om deze leer in diskrediet te .brengen. Het godsbeeld van de calvinisten is verkeerd, zo betoogt Okke Jager, want zij leren de verkiezende God en de verkiezing is een ongelijke  behandeling.


 

Muurdiskusse

Enkele stellingen die geschikt zijn voor een muurdiskussie (zie punt 8 onder de rubriek "Het gesprek") zijn: 

1. Belijdenisgeschriften hebben weinig waarde.

2. Kennis van de Dordtse Leerregels is heel erg belangrijk.

3. Zijn de Dordtse Leerregels in deze tijd nog nodig?

 

Meerkeuzevragen - zie PDF

1. De Dordtse Leerregels zijn juist in onze tijd: • erg belangrijk / • niet zo belangrijk / • onbelangrijk 

2. Ik vind het .......... dat de Dordtse Leerregels veelal onbekend zijn: • jammer / • niet zo erg / • te begrijpen / • geen mening

3. De Remontranten zijn van mening dat de mens kan zalig worden, indien hij wil. Deze mening: • is bijbels / • is gevaarlijk / • is bedriegelijk / • is onbijbels.

4. Een vertaling van de D.L. in hedendaagse taal: • is noodzakelijk om ze te kunnen begrijpen / • is niet noodzakelijk omdat je zelf de moeite kan doen om je er in te verdiepen / • is niet te doen. 

5. De Dordtse Leerregels zijn: • dogmatische leerregels en dus niet belangrijk / • dogmatische leerregels en dus uiterst  belangrijk / • leerregels die overbodig zijn aangezien we ze ook kunnen vinden in de dogmatiek van de kerk / • leerregels die van  belang zijn voor een goed verstaan van de Schrift.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1985

Mivo +16 | 44 Pagina's

Het gesprek

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1985

Mivo +16 | 44 Pagina's