6. Verwerkingsmogelijkheden
1. Gewone inleiding
Deze schets is niet tijdgebonden. Je kunt ook in de loop van het jaar een inleiding op de vereniging verzorgen over het leven van Johannes de Doper. Na de pauze laat je de leden in groepjes enkele gespreksvragen beantwoorden. Vergeet niet om van tevoren zelf een keuze te doen.
2. Meerdere avonden rondd het thema
Tijdens de adventsweken kun je meerdere avonden besteden aan het onderwerp "Johannes de Doper". Je kunt de avonden als volgt indelen:
eerste avond - De geboorte aangekondigd (hfdst. 1)
tweede avond - Door het onmogelijke heen (hfdst. 2)
derde avond - De wegbereider (hfdst. 3)
vierde avond - De beloofde Messias
Na de pauze kunnen de gespreksvragen met elkaar worden behandeld.
Op de kerstavond kan de avond uitgebreid worden met een kerstprogramma.
3. Werken met een opdracht
Weer eens wat anders! Wanneer je voor deze verwerkingsvorm kiest, ga je als volgt te werk:
1. Na de opening deel je de vereniging in groepen.
2. Elke groep krijgt de gegevens over het evangelie dat zij hopen te bespreken. Maak thuis een kopie hiervan voor de groepen (zie hieronder).
3. Aan de hand van deze gegevens moeten de groepen de volgende vragen beantwoorden:
a. Ga samen eens na wat de evangelist over Johannes de Doper in zijn evangelie weergeeft. Schrijf de belangrijkste punten op.
b. Probeer eens na te gaan of je verband ziet tussen het doel van de evangelist en de wijze waarop hij de gegevens over Johannes de Doper weergeeft.
4. Hierna wordt de pauze gehouden.
5. Deel de vereniging opnieuw in. De groepen moeten zodanig ingedeeld worden dat in elke groep iemand zit die zich bezig heeft gehouden met Matthéüs, iemand die zich bezig heeft gehouden met Markus, met Lukas en met Johannes. De resultaten van de eerste bespreking worden in deze groepjes met elkaar vergeleken.
6. Deze groepen krijgen de volgende opdracht:
a. Vergelijk de verschillende resultaten met elkaar.
b. Zijn er verschillen tussen de vier evangeliën die je opvallen ?
c. Wat is de boodschap van Johannes de Doper voor ons leven?
7. De drie vragen onder punt 6 worden tenslotte in de plenaire bespreking besproken.
Enkele aanwijzingen:
- Eén of meer verenigingsleden moeten zich op het onderwerp terdege voorbereiden om eventuele vragen te beantwoorden of verkeerde antwoorden te korrigeren.
- Elke groep moet voor de pauze in bezit zijn van de gegevens over het betrokken evangelie.
GR0EP 1
Matthéüs
3:1 kwam Johannes de Doper predikende in de woestijn
3:14 Johannes weigerde Hem zeer, zeggende
4:12 Mark. 1:14 Johannes overgeleverd was
9:14 kwamen de discipelen van Johannes zeggende
11:4 Luk. 7:22 Gaat heen en boodschapt Johannes
11:7 tegen de scharen begonnen te zeggen van Johannes
11:11 niemand opgestaan meerder dan Johannes
11:13 hebben tot Johannes toe geprofeteerd
11:18 Johannes is gekomen, noch etende, noch drinkende
14:2 En zeide: Deze is Johannes de Doper
14:4 Want Johannes zeide tot hem
16:14 En zij zeiden: Sommigen Johannes de Doper
17:13 Hij hun van Johannes de Doper gesproken had
21:26 houden Johannes voor een profeet
21:32 Johannes is tot u gekomen in de weg
Doel: Matthéüs wil door zijn evangelie de joodse lezers duidelijk maken dat Jezus van Nazareth de beloofde Messias is en als zodanig door hen moet worden aanvaard. Vandaar dat Matthéüs in zijn evangelie verschillende keren verwijst naar het Oude Testament.
GR0EP 2
Markus
1:4 Johannes was dopende in de woestijn en predikende
1:9 en werd van Johannes gedoopt
6:14 Johannes, die daar doopte, is van de doden opgewekt
6:18 Johannes zeide: Het is u niet geoorloofd
6:20 Johannes, ... een rechtvaardig en heilig man
6:24 die zeide: Het hoofd van Johannes de Doper
11:32 Johannes dat hij waarlijk een profeet was
Doel: Markus wil door middel van zijn evangelie heidense lezers brengen tot kennis van Christus. Hij begint zijn evangelie dan ook met de woorden: "Het begin des evangelies van Jezus Christus, de Zoon van God". Het was "het evangelie van Jezus Christus", d.w.z. de blijde boodschap van heil en genade, waarvan Christus de inhoud en het middelpunt is.
GR0EP 3
Lukas
1:13 gij zult zijn naam heten Johannes
1:63 schreef hij, zeggende: Johannes is zijn naam
3:2 het woord Gods tot Johannes, ... , in de woestijn
3:15 Johannes, of hij niet mogelijk de Christus ware
3:16 antwoordde Johannes aan allen, zeggende
7:18 de discipelen van Johannes boodschapten hem
7:19 Johannes, zekere 2 van zijn discipelen tot zich geroepen hebbende
7:24 tot de scharen van Johannes te zeggen
7:28 niemand meerder profeet dan Johannes de Doper
9:7 dat Johannes van de doden was opgestaan
16:16 De Wet en de Profeten zijn tot op Johannes
20:6 dat Johannes een profeet was
Doel: Lukas wil met zijn evangelie een samenhangend en geordend verhaal vertellen van het leven van de Heere Jezus zoals het door een ooggetuige is gezien. Zie hoofdstuk 1:1-4.
GR0EP 4
Johannes
1:6 een mens van God gezonden, wiens naam was Johannes
1:15 Johannes getuigt van Hem en heeft geroepen, zeggende
1:26 Johannes antwoordde hun, zeggende
1:29 zag Johannes Jezus tot zich komen, en zeide
1:32 En Johannes getuigde, zeggende
1:35 Des anderen daags wederom stond Johannes
3:25 een vraag van enigen uit de discip[elen van Johannes
3:26 en zij kwamen tot Johannes en zeiden
3:27 Johannes antwoordde en zeide
4:1 meer discipelen maakte en doopte dan Johannes
5:33 Gijlieden hebt tot Johannes gezonden
10:40 de plaats waar Johannes eerst doopte
10:41 Johannes deed wel geen teken
Doel: Het doel van Johannes' evangelie is: "Opdat gij gelooft, dat Jezus is de Christus, de Zone Gods; en opdat gij, gelovende, het leven hebt in Zijn Naam" (Joh 20:31).
4. Kerstavond
Rond kerst wil je een onderwerp houden over Johannes de Doper. Het programma moet er wat anders uitzien dan andere verenigingsavonden. Hoe pak je dat aan? Er zijn verschillende mogelijkheden.
4.1 Inleiding zonder thema
- opening door de voorzitter
- verenigingslid draagt een gedicht voor
- inleiding over Johannes de Doper
- pauze
- samen rond het orgel een paar kerstliederen zingen
- avondsluiting, voorgelezen door een verenigingslid
4.2 Inleidingenreeks rond het thema
- opening
- inleidingenreeks rond het thema "Johannes de Doper" waarbij 4 inleiders(sters) de volgende onderwerpen kort inleiden (elk ca. 5 minuten):
a. De geboorte aangekondigd (hfdst. 1)
b. Door het onmogelijke heen (hfdst. 2)
c. De wegbereider (hfdst. 3)
d. De Heere Jezus geboren
Deze inleidingenreeks kan afgewisseld worden met een gedicht en toepasselijke kerstliederen.
- pauze
- forumbespreking (4 inleiders) n.a.v. vragen die in groepjes worden opgesteld. Elke groep moet tenminste twee vragen aan het forum voorleggen
- meditatie en zingen
- dankgebed
4.3 Samen een kerstprogramma maken
Lijn van het kerstprogramma: - de profetie aangaande Johannes de Doper; - de voorzegging van zijn geboorte; - de lofzang van Zacharias; - Johannes de Doper als wegbereider; - de komst van de beloofde Messias.
- opening en inleiding
- deel de vereniging in groepen (niet groter dan ca. 5 personen)
- iedere groep krijgt de opdracht om een onderdeel van het kerstprogramma nader uit te werken. Bijv.:
groep 1 - de profetie aangaande Johannes de Doper
groep 2 - de voorzegging van zijn geboorte
groep 3 - de lofzang van Zacharias
groep 4 - Johannes de Doper als wegbereider
groep 5 - de komst van de beloofde Messias
- de groepen gaan aan de slag met de volgende opdracht:
a. schrijf de tekst
b. zoek enkele liederen en gedichten die erbij passen en verwerk die in de tekst
c. hoe kunnen jullie bepaalde onderdelen muzikaal omlijsten
- aan het eind van de avond presenteert iedere groep zijn onderdeel.
Waar moet je op letten?
Het is aan te raden dat een groepje leden van tevoren het één en ander gereed maakt. Dit groepje zorgt ook voor de verdere uitvoering van bovengenoemde punten.
Zij zullen de volgende punten van tevoren moeten voorbereiden:
- Zorg ervoor dat er een aantal gedichten en kerstliederen op de verenigingsavond aanwezig zijn. Eventueel kunnen deze van tevoren worden gekopieerd.
- Maak een verbindingstekst die de vier onderdelen met elkaar verbindt.
- Zorg dat er verschillende muziekinstrumenten op de avond aanwezig zijn. Denk aan iemand die blokfluit speelt, iemand die orgel speelt, iemand die dwarsfluit speelt, enz.
- Zorg bij de indeling van de groepjes ervoor dat er in elke groep
a. iemand van de voorbereidingsgroep zit, en
b. iemand zit die een bepaald muziekinstrument kan bespelen en die dus kan zorgen voor de muzikale omlijsting.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 1983
Mivo +16 | 40 Pagina's