Instructieblad voor leidinggevenden bij de MIVO +14 schets "Geweld"
In dit blad treft u aan:
- Aanwijzingen voor het gebruik van de MlVO-schets "Geweld"
- Programma-suggesties voor een avond over de schets
- Aantekeningen bij de vragen
Aanwijzingen voor het gebruik
De MIVO +14 schets "Geweld" gaat over het zesde gebod en verschijnt in de serie werkschetsen voor de oudere tieners op de vereniging.
Hoewel in eerste instantie geschreven voor deze groep, kan de schets, uiteraard met enige aanpassing, ook door -14 groepen of door gewone +12 groepen (jongeren in de leeftijd van 12 tot 16 jaar) gebruikt worden.
Het blad voor de leden bevat vrijwel alle informatie die de inleider nodig heeft. Bij deze schets kunt u er voor kiezen om een jongere een onderwerp te laten maken over "Geweld", u kunt ook verschillende jongeren vragen om een hoofdstuk voor te lezen uit de schets. De schets leest namelijk gemakkelijk, ook voor jongeren. Kiest u voor het laatste, dan is het raadzaam om de betreffende jongeren vooraf de schets mee naar huis te geven, zodat ze hun gedeelte alvast eens kunnen overlezen.
Wanneer de schetsen uitgedeeld zijn, kan met de verwerkingsvormen in de schets verder gewerkt worden. Na afloop van de avond kunnen de leden de schets mee naar huis nemen.
Aanbevolen schriftgedeelten om te lezen zijn Genesis 4 : 1-16 en Mattheüs 5 : 21-25.
Aanbevolen Psalm is bijvoorbeeld Psalm 5 : 6 en 7, de Tien Geboden: 7 en 9 of het lied dat achter in het ledenblad is opgenomen.
Programma suggesties
Doel van de schets
Het doel van de schets is om met de jongeren in gesprek te komen over geweld. Jongeren worden vrijwel dagelijks geconfronteerd met geweld. Ze zien gewelddadigheden onderweg naar school of ze zijn zelf gewelddadig ten opzichte van andere jongeren. Ze horen over vandalisme of vertonen zelf vandalistisch gedrag. Ze zijn geschokt door berichtgeving over andere jongeren die zijn omgekomen door geweld. Kortom, geweld is iets dat jongeren en ook ouderen bezighoudt. Het is van groot belang hiervoldoende aandacht aan te besteden. Immers: Ons land lijkt wel in een geweldsspiraal te zijn beland. Hoe komt dit en wat kunnen we er mogelijk aan doen? Wat is onze plaats hierin? In de huidige maatschappij, waarin het gezin geen plaats meer heeft, is geweld bijna een logisch gevolg. Een maatschappij, die geen rekening houdt met wat de Heere in de Bijbel tot ons zegt en die niet het gezin als basis ziet, zal blijvend worden geconfronteerd met toenemend geweld. Door er met elkaar op de vereniging over te spreken, kunt u de jongeren, die midden in zo'n maatschappij opgroeien, enigszins houvast geven. Vandaar deze schets. Een goede verenigingsavond toegewenst! De schets 'Geweld' is geschreven door dhr. B. de Raaf. De vragen en stellingen zijn opgezet door mevr. Matze-Moree.
Mogelijkheid 1
• Opening
• Inleiding over de hele schets. U kunt hier meerdere jongeren bij betrekken. U kunt de jongeren elk een gedeelte van de schets laten voorlezen. Op deze wijze betrekken we meerdere jongeren bij het onderwerp.
• In groepjes bespreken van de vragen uit de schets.
Pauze
• Plenaire afronding over geweld aan de hand van de reacties op de vragen. U kunt hierbij, om het gesprek te verlevendigen, enkele stellingen poneren, zoals:
* Het vernielen van een deurkruk op school, is zonde tegen het 6e gebod.
* Zinloos geweld is niet te voorkomen.
* Oog om oog, tand om tand staat niet voor niets in de Bijbel.
• Sluiting
Mogelijkheid 2
• Opening
• Inleiding over de hele schets.
Pauze
• Groepsbespreking aan de hand van de vragen
• Plenair bespreken van de vragen
• Sluiting
Mogelijkheid 3
• Opening
• Associatie-opdracht: Krantenknipsels, die betrekking hebben op het thema, op een collagevel plakken. In groepjes de reacties door de jongeren erbij laten schrijven.
• Korte inleiding over de schets
• Groepsbespreking aan de hand van de vragen
Pauze
• Plenaire bespreking van de reacties op de krantenknipsels en zonodig de antwoorden op de vragen. Op een nieuw collagevel gezamenlijk mogelijke oplossingen schrijven. We hoeven het hierbij niet ver van ons vandaan te zoeken. Als de jongeren aangeven bepaalde geweldsvormen zelf te hanteren, kunnen we ook samen verbeterpunten opzetten.
• Sluiting
Zie voor andere verwerkingsvormen de map "Ideeënmap".
Tips van de schets:
1. Vraag foldermateriaal aan bij bijvoorbeeld politie of burgerlijke gemeente over het onderwerp. Vooral jongens zijn hierin geïnteresseerd.
2. Nodig een kerkenraadslid uit die het onderwerp vanuit de Bijbel kort inleidt.
3. Lees ter afsluiting een mooi verhaal voor, waarbij het thema geweld aan de orde komt.
4. Rond de avond op een gezellige manier af door een pan soep te koken of knakworstjes te warmen. In een sfeervolle omgeving ontstaan de mooiste gesprekken!!
Toelichting op de gespreksvragen:
1. Is het verkeerd om als refo-jongere mee te lopen in een stille tocht?
Wanneer iemand door zinloos geweld om het leven is gekomen, is dit enorm schokkend voor de omgeving. Helaas worden de jongeren hier regelmatig mee geconfronteerd. Een stille tocht is dan op zich een begrijpelijke reactie. Toch kunnen we beter in het gebed de zonden van onszelf en van ons volk aan de Heere voorleggen, zoals Daniël deed. Ook geeft een protestmars soms de indruk dat de taak wordt overgenomen van de wettige overheid. Het is onze overheid die gehouden is om naar Gods wetten te leven en erop toe te zien dat deze wetten worden onderhouden. Dit is niet de primaire verantwoordelijkheid van de burgers. We verleggen dan de rechtspraak naar de straat. Hoe ingrijpend bepaalde zaken ook kunnen zijn.
2. Hoe heb je persoonlijk te maken (gehad) met geweld?
Dit is, de vraag zegt het al, een persoonlijke vraag aan iedereen. Wees er als leiding alert op dat jongeren kunnen aangeven dat ze door andere jongeren uit de gemeente of op school geplaagd, bedreigd of zelfs mishandeld kunnen worden. Mogelijk kunt u tijdens het groepsgesprek hierop corrigerend handelen.
3. Stelling: Gewelddadige computerspelletjes brengen je op het idee om geweld ook eens in de praktijk uit te voeren. Ben je het hiermee eens of niet? Motiveer je antwoord.
Het zien van geweld bevordert geweld. Dit geldt ook voor gewelddadige computerspelletjes. Als we deze spelletjes telkens opnieuw doen, gaan we ongemerkt onze grenzen verleggen. De eerste keer vinden we het schokkend, de tweede keer went het al, de derde keer vinden we iets gewoon, enzovoort.
4. Noem een paar oorzaken waarom jongeren het thuis niet gezellig vinden.
- Vader of moeder zijn regelmatig niet thuis.
- Vader of moeder hebben het te druk met andere zaken.
- Er wordt niet naar de jongeren geluisterd.
- Het ontbreekt aan wezenlijke belangstelling voor de leefwereld van de jongeren.
5. Een vraag over het 6e gebod(zie ook zondag 40 van de H.C.)
a. Wat verbiedt God in dit gebod?
Zie voor het antwoord de Heidelbergse Catechismus, vraag en antwoord 105 en 106.
b. Wat gebiedt God in dit gebod?
Zie voor het antwoord de Heidelbergse Catechismus, vraag en antwoord 107.
c Waarom maken ook wij ons schuldig aan dit gebod?
Elk mens is ten diepste ik-gericht en daardoor niet gericht op zijn naaste. Daardoor leven we niet naar het gebod van de Heere, wat inhoudt dat we onze naasten moeten liefhebben, geduld met hem moeten hebben, barmhartigheid moeten bewijzen, enzovoorts. Hoe vaak begeven we ons niet moedwillig in gevaar. Ook dit is zonde tegen het 6e gebod.
d. Noem een paar voorbeelden hoe jij op een juiste manier met dit gebod om kan gaan:
- jezelf wegcijferen ten gunste van een ander
- als iemand je onrecht heeft aangedaan, toch de minste zijn
- jezelf niet moedwillig in gevaar begeven(denk bijvoorbeeld aan gedrag in het verkeer.
6. Wat heeft het 9e gebod te maken met geweld?
Het negende gebod zegt: "Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste". Als we hierbij de Heidelbergse Catechismus nalezen in vraag en antwoord 112, zien we dat het hier onder andere ook gaat over het verdraaien van iemands woorden, het lasteren over iemand, het niet bevorderen van eer en goed gerucht van mijn naaste. Doen we dit dus niet, dan gebruiken we mentaal geweld tegen iemand.
7. Stelling: Als je ziet dat er iemand in het winkelcentrum in elkaar geschopt wordt, moet je er maar niets van zeggen, niets doen en snel doorlopen.
Ben je het hier mee eens of niet? Motiveer je antwoord.
Het is een Bijbels uitgangspunt om onze naaste in nood te helpen. Dat deed de barmhartige Samaritaan ook, hoe gevaarlijk dit ook was. In veel gevallen is het, helaas, beter om de politie te waarschuwen en niet zelf actie te ondernemen. Het risico bestaat dan, dat we zelf ook dusdanig bij de zaak worden betrokken, dat het middel erger is dan de kwaal.
8. Hoe kun je jezelf en je naaste(n) wapenen tegen het toenemende geweld?
Het belangrijkste wapen hiertegen is het gebed. Op het gebed doet de Heere grote wonderen. Als we dat loslaten, dan zijn we gelijk aan onze ongelovige naaste. Daarnaast is het belangrijk om zelf geen agressief gedrag te vertonen. Het voorkomen van een aanleiding tot gewelddadig handelen kan de geweldsspiraal al doorbreken.
9. Als we nadenken over geweld, wordt wel eens gesproken over de zondebok. In Leviticus 16 wordt ook hierover gesproken. Wat is de betekenis hiervan?
In Leviticus 16 wordt gesproken over de grote verzoendag. Aaron moest twee bokken nemen en hierover het lot werpen. De ene bok werd als zondoffer geofferd, terwijl de andere bok de woestijn ingestuurd werd, als teken van verzoening. Wordt in de volksmond dus gesproken over iemand die "de zondebok" is, dan is dat een beeld wat is genomen uit Gods Woord.
10. In Lukas 6 : 29 zegt de Heere Jezus: "Dengene die u aan de wang slaat, bied ook de andere". Betekent dit dat we ons niet mogen verdedigen? Wat bedoelt de Heere Jezus precies?
Als we de kanttekeningen lezen bij deze tekst, wordt aangegeven dat we onszelf niet mogen wreken of kwaad met kwaad vergelden. Er is een duidelijk verschil tussen wreken en verdedigen. Wreken we ons dan is dat actieve agressie, terwijl verdedigen een passieve handeling is. De Heere Jezus spreekt deze woorden in een tekstgedeelte waar het gaat over het liefhebben van onze vijanden. Als het gaat over wreken, dan is er geen sprake meer van liefhebben. Daartegenover staat dat we onszelf kunnen verdedigen, en toch onze aanvaller(op dat moment onze vijand) liefhebben.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 april 2000
Mivo +14 | 24 Pagina's
