JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Instructieblad voor leidinggevenden bij de MIVO +14 schets "50 jaar bevrijding"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Instructieblad voor leidinggevenden bij de MIVO +14 schets "50 jaar bevrijding"

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

In dit blad treft u aan:
   - Aanwijzingen voor het gebruik van de MIVO-schets over 50 jaar Bevrijding
   - Programma-suggesties voor een avond over 50 jaar Bevrijding
   - Aantekeningen bij de opdrachten

Aanwijzingen voor het gebruik

De MIVO +14 schets over 50 jaar Bevrijding is het vierde nummer van een serie werkschetsen voor de oudere tieners op de vereniging; de 14 tot 16 jarigen dus. Hoewel in eerste instantie voor deze groep geschreven, kan de schets, uiteraard met enige aanpassing, ook door -14 groepen of door gewone +12 groepen (jongeren in de leeftijd van 12 tot 16 bereiken), gebruikt worden.

Het blad voor de leden bevat alle informatie. U dient de schets dus pas na de inleiding uit te delen aan de leden, om niet het gras voor de voeden van de inleider weg te maaien!! Als de schetsen uitgedeeld zijn, kan met de verwerkingsvormen achterin de schets verder gewerkt worden. Na afloop van de avond kunnen de leden de schets mee naar huis nemen. U treft in dit instruktieblad geen extra inhoudelijke informatie aan (zoals wel gebruikelijk is bij MIVO+12).

Programma-suggesties

Het onderwerp Bevrijding biedt verschillende invalshoeken om een avond mee te vullen. We geven een viertal suggesties (uiteraard zijn er meer mogelijkheden of kombinaties):

Mogelijkheid 1:

- Opening
- Vertoning dia klankbeeld "Opdat wij niet vergeten" (30 minuten)
- Pauze
- Verwerking rond het thema "De veranderende maatschappij" en "de jodenvervolgingen" (zie opdrachten achter in de schets); eerst in groepjes, daarna plenaire afronding

Mogelijkheid 2:

- Opening
- Inleiding door de leiding over de gehele schets met spitsen naar de Holocaust (en de oorzaken daarvan) en de ware bijbelse vrede
- Verwerking in groepjes: Opdrachtthema's "De jodenvervolgingen" en "Discrimineren" en het bespreken van de Stelling en de Uitspraak
- Pauze
- Plenaire bespreking
- Afronding en sluiting door de leiding

Mogelijkheid 3:

- Opening
- Een drietal korte inleidingen door leden over:
   1. "De oorlog van toen"
   2. "Holocaust"
   3. "Vijftig jaar vrede"
- Een leidinggevende leest één van de verhalen uit de schets voor.
- Pauze
- Bespreking in kleine groepjes van de opdrachtthema's: "Verder herdenken", "De veranderende maatschappij" en "De jodenvervolgingen"
- Plenaire afronding
- Sluiting

Mogelijkheid 4:

- Opening
- Inleidingen door twee leden over:
   1. De oorlog van toen, Vijftig jaar vrede en Bijbelse vrede
   2. Holocaust en de achtergronden daarvan
- Pauze
- Kwis met behulp van de aanvulset '40-'45 van Kwistet:
   * Groot spelbord wordt gebruikt
   * Een leidinggevende is spelleider en stelt de vragen
   * De groep wordt verdeeld in kleine groepjes. Per groepje worden de vragen beant woord
- De winnende groep wordt gehuldigd
- Sluiting

Verder kan gedacht worden aan:

- Het maken van een kollage met als thema: "Rassenhaat in onze tijd"
- Het zelf laten maken, in groepjes, van stellingen die vervolgens in een forum besproken worden.
- Het uitnodigen van een gastspreker. Bijvoorbeeld iemand uit de gemeente die in de oorlog veel heeft, meegemaakt.

Aantekeningen bij de VRAGEN/VERWERKINGSVORMEN: Verder herdenken...

Prins Willem Alexander zei laatst dat hij de herdenking op 4 mei in ere wil houden. De vrije dag, die we nu op bevrijdingsdag (5 mei) hebben, zou hij af willen schaffen.

1. Ben je het wat dit betreft met Prins Willem Alexander eens, of heb je een andere mening?

2. Zou de 75-jarige herdenking van de Tweede Wereldoorlog in het jaar 2015 nog zin hebben?

Ad. 1 en 2:

Op zich is duidelijk dat naarmate er minder mensen over zijn die de oorlog bewust hebben meegemaakt, de herdenking op 5 mei van karakter zal veranderen. Misschien dat een vrije dag op 5 mei op den duur wel afgeschaft zal worden. Het is echter heel belangrijk dat de vreselijke dingen die in de Tweede Wereldoorlog gebeurd zijn, niet vergeten worden. Bovendien blijkt uit de gebeurtenissen in de wereld om ons heen dat de dingen die in de Tweede Wereldoorlog gebeurden, nog steeds aan de orde van de dag zijn. Kennelijk vergeten mensen snel Dat pleit dus voor een regelmatige en inhoudsvolle herdenking van de oorlogsjaren '40-'45. Ook nog in 2015. Opdat wij niet vergeten.

De veranderende maatschappij...

Voor de Tweede wereldoorlog ging verreweg het grootste gedeelte van Nederland 's zondags naar de kerk. Nu is de zondag voor velen een dag van ontspanning en vermaak geworden.

1. Onze maatschappij veranderde, noem eens een aantal veranderingen?

2. Wat hebben deze veranderingen te maken met de leegloop van de kerken?

Ad. 1

Veranderingen zijn o.a.:
- Van een overwegend agrarisch land werd ons land een moderne industriële samenleving
- Steeds minder mensen gaan naar de kerk
- Veranderingen in de rolverdeling tussen man en vrouw
- Grote instroom van buitenlanders: Indonesiërs, rijksgenoten (Surinamers en Antillianen), gastarbeiders, kortom het ontstaan van een multi-culturele samenleving.
- Sterke vrijheidsdrang, ongebonden willen zijn, democratisering vooral in en na de jaren '60
- Kerk is naar de rand van de samenleving gedrongen
- Welvaartsstaat; toegenomen vrije tijd; verzorging van de "wieg tot het graf".

Ad. 2

Vooral de sterke vrijheidsdrang, het ongebonden willen zijn heeft z'n invloed gehad op de kerkverlating. De mens wil los, onafhankelijk van de Heere zijn. Zélf bepalen wat goed en verkeerd is. De welvaartsstaat bevestigt mensen nog eens in het gevoel van onafhankelijkheid.

De jodenvervolgingen

De vraag waarom de Nazi's de joden zo verschrikkelijk vervolgden is heel belangrijk. Het kan immers in onze tijd ook zo weer voorkomen, denk maar aan vervolgingen van allerlei groepen mensen in de wereld. Geef bij iedere reden die hieronder wordt aangegeven in je eigen woorden weer wat daar bedoeld wordt.
A - De joden waren de zondebok
B - De Nazi's waren antisemitisch
C - Joden, en ook andere volken, werden gezien als "Untermenschen"

Ad. A.

De joden werd de schuld gegeven van de ellende in Duitsland na de Eerste Wereldoorlog.
Zij werden afgeschilderd als achterbakse, wrede, uitbuitende mensen, die zichzelf ten koste van de rest van de bevolking verrijkten.

Ad. B

De Nazi's waren antisemitisch vanuit hun rassenleer, die joden als een minderwaardig (dus van een lagere orde als het zogenaamde Arische ras) en kwaadaardig ras afschilderden en als een ras dat uitgeschakeld moest worden De Nazi's vielen daarmee terug op al eeuwenlang bestaande antisemitsche gedachten.

Ad. C

Zie ook Ad. B. Niet alleen joden, maar ook het slavische ras werd gezien als een minderwaardig ras, van een lagere orde dan het arische ras. Mensen die slechts goed waren voor een rol als knecht van het arische ras.

Stelling

In de krant lees je dat er een 85-jarige oorlogsmisdadiger is opgespoord. De man heeft waarschijnlijk tientallen moorden op zijn geweten. Daarom moet deze stokoude, zieke man ook nu nog, straf krijgen.

Hierover wordt verschillend gedacht. Toch wordt er overwegend vanuit gegaan dat oorlogsmisdaden (of misdaden tegen de menselijkheid) niet verjaren. Daarom wordt vrijwel altijd tot vervolging overgegaan. Denk aan Menten, Barbie en Luitjens. Bij de strafmaat wordt vaak wel rekening gehouden met de leeftijd en gezondheidstoestand van de verdachte

Uitspraak

Vrede is méér dan de afwezigheid van oorlog

Geef in eigen woorden weer wat deze uitspraak betekent. Wat zegt de Bijbel hierover?

Zie het hoofdstuk over bijbelse gegevens over oorlog en vrede.
Ook al is er op het moment geen oorlog, dan nog leeft een mens van nature in oorlog met God en zijn naaste. Echte vrede gaat veel dieper dan alleen een toestand zonder oorlog. Ware vrede wordt pas gevonden als men vrede met God heeft door Jezus Christus. Dat is de ware Sjaloom

Discrimineren...

"Allemaal gelijk, maar niet allemaal hetzelfde", zegt een poster van de regering.

1. Wat zouden ze ermee bedoelen?

2. Is dit juist in Bijbels licht?

Ad. 1

Mensen zijn wel gelijkwaardig aan elkaar, maar ieder mens is weer onderscheiden van anderen door persoonlijk eigenschappen en achtergrond.

Ad. 2

Ja, dit is in principe een bijbelse uitspraak, leder mens is voor God gelijk (alle mensen zijn zondaren). Toch maakt de Bijbel onderscheidt tussen man en vrouw, heer en knecht enzovoorts. Dit is echter geen onderscheid in waardering maar in positie.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 1995

Mivo +14 | 20 Pagina's

Instructieblad voor leidinggevenden bij de MIVO +14 schets "50 jaar bevrijding"

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 1995

Mivo +14 | 20 Pagina's