JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

De onbekende God

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De onbekende God

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Paulus gaat de mensen in Athene nu vertellen over een God die ze nog niet kennen. Daar hebben ze wel oren naar, want ze dienen een heleboel goden. Deze willen ze er eventueel wel bij dienen. Maar deze God is een heel andere God. Paulus zegt niet: 'Gij mannen van Athene, u en ik dienen dezelfde God, we maken alleen van een andere weg gebruik om tot God te komen.' Nee, Paulus zegt: 'Deze dan, Die gij niet kennende dient, verkondig ik ulieden. Hij geeft ons het leven en zorgt voor ons. Het gaat alles van God uit en niet van de mens, en dat was nu juist het geval bij de goden die deze mensen dienden. Ook in onze tijd hoor je zoveel dat er gezegd wordt dat het eigenlijk niet zo veel uitmaakt welke godsdienst je hebt. Ben je moslim, boeddhist, hindoe, jood, christen? ledereen heeft wel een beetje gelijk en eigenlijk dienen we allemaal dezelfde God. Is dat zo? Geloof dat nooit. Bij alle andere godsdiensten moetje ZELF proberen verlost te worden van je zonde, of hoe men dat in andere godsdiensten ook noemt. En dat is altijd een doodlopende weg. Alleen de Heere Jezus Christus is DE WEG tot God en DE WAARHEID. Hij alleen kan je volkomen verlossen.

Boeddha, Mohammed of Jezus?

Een man raakte in een put en dreigde in de modder weg te zinken. Je begrijpt dat de man luid om hulp ging roepen. Niemand scheen hem te horen... Totdat Boeddha voorbij kwam. Boeddha hoorde de man roepen en boog zich over de rand van de put. Hij riep tot de man: "Nu weet je wat lijden is! Het lijden is de enige weg om tot de zaligheid te komen." Boeddha ging heen en de man werd niet geholpen.
Ook Mohammed kwam voorbij. Hij hoorde de man roepen en boog zich over de rand van de put en zei: "Dit is je lot. Zeg mij na: 'Allah is God en Mohammed is zijn profeet' en je zult eens behouden in het paradijs komen." Verder deed Mohammed niets en ging heen en de man zakte al dieper in de modder.
Toen kwam Jezus voorbij. Hij zag de man in de diepte en riep hem toe: "Houd moed! Ik kom je te hulp." En Jezus daalde af in de put. Met Zijn machtige armen tilde Hij de man, die zichzelf reeds verloren wist, uit de put. Zelf verzonk Jezus daarbij in het slijk. "Ik voor u", sprak Hij, "omdat gij anders de eeuwige dood had moeten sterven."


Stel je voor...

Je zit in de bus op weg naar school. Naast je zit een Turks meisje dat je elke dag ziet. Zij ziet blijkbaar aan jou dat je christelijk bent. Ze begint tegen je te praten over het geloof. Haar vriendin die 'nergens aan doet' zegt ineens: 'Maar jullie dienen toch allebei dezelfde God?'

a. Wat zegt het Turkse meisje tegen jou?
b. Wat zeg jij tegen het Turkse meisje?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 maart 1996

Mivo +12 | 36 Pagina's

De onbekende God

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 maart 1996

Mivo +12 | 36 Pagina's