JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Achan

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Achan

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Pag. 2

Het laatste gedeelte van het kader gaat over de ban zoals we die in onze gemeenten kennen. Naar alle waarschijnlijkheid zullen jongeren er zich niet zoveel bij voor kunnen stellen, omdat de ban nauwelijks meer toegepast wordt in deze tijd. De meeste mensen onttrekken zich namelijk als lid van de gemeente voordat de tucht toegepast kan worden. Toch is het goed dat ze van het bestaan ervan afweten.

Pag. 3

Stelen is altijd erg, of dat nu van andere mensen of van de Heere is. Toch is er verschil tussen. Stelen van de Heere is niet alleen zonde tegen het achtste gebod (zie Zondag 42 van de Heidelbergse Catechismus), maar het is bovenal zonde tegen Gods heiligheid. Er is sprake van deze zonde in de geschiedenis van Ananias en Saffira (Handelingen 5). In onze tijd kun je onder andere stelen van de Heere door geld achter te houden uit de collecte. Door gedachteloos te bidden en de Bijbel te lezen onthouden we de Heere de eer waar Hij recht op heeft. Denk maar aan de uitdrukking dat wij 'eerrovers' van de Heere zijn. Je zonden belijden, is eerlijk en met berouw zeggen wat je verkeerd gedaan hebt en vergeving vragen. Dat geldt zowel ten opzichte van de Heere als van de mensen. Daarbij staat altijd ons eigen 'ik' in de weg. Daarom kun je het alleen door de kracht van de Heilige Geest.

Pag. 4

Achan wordt leugenaar genoemd, omdat hij de waarheid verzwijgt. Dat is hetzelfde als het uitspreken van een leugen. Over het feit dat het hele volk gestraft werd, zegt Dachsel in zijn bijbelverklaring het volgende: 'Israël deelde in de zonde van Achan, omdat door zijn zonde de heiligheid van het hele volk geschonden was. Achan was lid van het gehele lichaam en door zijn zonde had hij het hele lichaam verontreinigd. Eerst door amputatie van het verdorven lid kon het hele lichaam weer gezond worden'. Als er in de kerkelijke gemeente iemand steelt, wordt eveneens het lichaam van Christus geschonden. Waarschijnlijk zullen jongeren er wel moeite mee hebben. En menselijk bezien is dat ook wel te begrijpen. Het gaat erom dat de jongeren begrijpen dat we als christenen niet zomaar kunnen doen wat we willen, maar dat we medeverantwoordelijk zijn voor de hele gemeente. Het volgende voorbeeld kan het misschien verduidelijken: als Nederland de oorlog verklaard met België, dan leven ook kinderen in oorlog met dat land omdat ze Nederlander zijn. Voorbeelden uit de Bijbel waarbij het lot geworpen werd.
- De verkiezing van koning Saul (1 Samuël 10: 20).
- Bij Jona tijdens de storm toen hij vluchtte voor de Heere toen hij niet naar Nineve wilde (Jona 1: 7).
- De verkiezing van een apostel in de plaats van Judas: Matthias (Handelingen 1: 23 - 26).
- Het verloten van de kleding van de Heere Jezus (Mattheüs 27: 35).

Er zijn meer voorbeelden te noemen zoals de verdeling van het land Kanaan (Jozua 14 - 21), het wegzenden van de zondebok de woestijn in (Leviticus 16). Tegenwoordige loterijen zijn niet met het lot werpen in de Bijbelse tijd te vergelijken, omdat er toen duidelijk sprake was van de vraag naar de besturing van de Heere, terwijl het nu om verloting van allerlei materiële zaken gaat. Vaak om geld. Dan is het puur om eigen voordeel te doen.

Pag. 5

Dal van Achor: Deur der Hoop.
Deze woorden wijzen op de Heere Jezus. Door de dood van Achan mocht Israël het beloofde land binnengaan. Door de dood van de Heere Jezus kan de schuld die op mensen drukt, weggenomen worden. Vraag of de jongeren persoonlijk hiervan iets kennen. Hierop zullen ze geen antwoord geven, maar wijs ze op het belang ervan.

Pag. 6

Tegen beter weten in zondigden ook Ananias en Saffira. Zij deden geen schuldbelijdenis. Ook David zondigde tegen beter weten in door zijn zonde met Bathseba. Hij beleed in waarheid zijn schuld. Jona wilde niet naar Nineve, terwijl hij wist dat hij van de Heere moest gaan. Ook hij deed met zijn hart schuldbelijdenis (Jona 2).

Pag. 8

Oplossing puzzel.

1. geslacht Psalm 132 : 8
2. kracht Gebed des Heeren : 7
3. heid'nen Psalm 106 : 22
4. goud Psalm 119: 36
5. schuilplaats Psalm 52 : 4
6. verdelgt Psalm 5 : 6
7. weg Psalm 49 : 5
8. nimmer Tien Geboden : 8
9. rechtvaardig Psalm 7 : 6
10. weelde Psalm 73 : 14
11. Langst Psalm 44 : 14
12. kwaads Psalm 139 : 14
13. kwaad Psalm 19 : 4
14. vergeef Psalm 6 : 2

Van boven naar beneden is te lezen: schuld en genade

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 december 1993

Mivo +12 | 28 Pagina's

Achan

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 december 1993

Mivo +12 | 28 Pagina's