JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

De nacht van ........ Petrus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De nacht van ........ Petrus

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Petrus grijpt het zwaard

"Dit is uw ure en de macht der duisternis."

Onder aanvoering van Judas komt een grote bende de hof van Gethsémané binnen. Gewapend met stokken en zwaarden. Het lijkt of een groot misdadiger gevangen genomen moet worden. Dagelijks was de Heere bij hen in de tempel. Toen werd er geen hand naar Hem uitgestoken. Nu, in de nacht, in de ure der duisternis komen zij met veel geweld. De eerste reactie is van Petrus. Hij beantwoordt geweld met geweld. Hij trekt zijn zwaard en houwt het oor van Malchus af. Nee, Petrus, allen, die het zwaard nemen, zullen door het zwaard vergaan. De Zoon des mensen is niet gekomen om de mensen te verderven, maar om hen te behouden. Zelfs in dit uur van de duisternis heelt Hij het oor van één van Zijn vijanden.

Dit uur is gekomen, opdat de Schriften zouden vervuld worden. Gewillig heeft Jezus op Zich genomen om deze weg te gaan. Al wat in de profeten en psalmen van Hem was voorzegd moest geschieden.

Niet satan heeft het laatste woord. Niet het Sanhedrin en de bende met al hun wapengeweld hebben het voor het zeggen. Het is Jezus' ure! Nog even, en dan mag het klinken: "Het is volbracht!"


Denk- en praatvragen

1. Probeer met elkaar eens enkele plaatsen in het Oude Testament op te zoeken, waar over het lijden van de Heere Jezus gesproken wordt.

2. Het Sanhedrin had bepaald: Jezus wordt niet gevangen genomen op het Paasfeet. Waarom moest dit juist wel op het Paasfeest gebeuren?


Toen kraaide de haan

Jezus wordt verhoord in het huis van de hogepriester. Petrus volgt zijn Meester in het hol van de leeuw. De deurwachtster vraagt hem al, of hij niet een discipel van deze Mens is. Zij spreekt verachtelijk over de Heere Jezus, maar verwacht niet eens een bevestigend antwoord van Petrus. Toch antwoordt Petrus nu al met een kortweg "neen". Later wordt het vuur hem meer aan de schenen gelegd. Hij wordt herkend als een volgeling van Jezus. Zijn spraak maakt hem openbaar. Ook dan ontkent hij ten stelligste. Helemaal benauwd wordt het, als een familielid van Malchus hem herkent. Dan blijft er van de overmoedige Petrus niets over. Met vloeken en zweren betuigt hij, Jezus niet te kennen.

Dan kraait de haan. Het is het bewijs van de vervulling van het woord van de Heere. Maar er gebeurt nog meer. Al verloochent Petrus zijn Meester, de Heere laat Petrus niet in de steek. Staande in de zaal van de hogepriester keert Hij Zich om en ziet Petrus aan. Enerzijds een blik vol van het lijden, dat Hem hier door een van Zijn trouwste discipelen nog wordt verzwaard. Anderzijds een blik vol liefde, waardoor Petrus' hart verbroken wordt. Wat krijgt hij dan een smart over zijn zonden. 'En naar buiten gaande, meende hij bitterlijk".


Denk- en praatvragen

1. Vraag en antwoord 32 van de Heid. Cat.

Vr. Maar waarom wordt gij een Christen genaamd?

Antw. Omdat ik door het geloof een lidmaat van Christus en alzo Zijner zalving deelachtig ben, opdat ik Zijn Naam belijde, en mijzelf tot een levend dankoffer Hem offere, en met een vrije en goede consciëntie in dit leven tegen de zonde en den duivel strijde, en hiernamaals in eeuwigheid met Hem over alle schepselen regere.

Als je dit antwoord leest, probeer dan eens na te gaan, waar het bij Petrus aan schortte.

Kun je je ook situaties in je eigen leven voorstellen, waar het er op aankomt, wat dit stukje Cat. betreft?

2. 2 Kor. 7:10: Want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid; maar de droefheid der wereld werkt de dood.

Herken je in deze tekst het verschil tussen Petrus en Judas?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 februari 1987

Mivo +12 | 24 Pagina's

De nacht van ........ Petrus

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 februari 1987

Mivo +12 | 24 Pagina's