Programmasuggesties
* Nodig de predikant en/of de organist uit om te om te praten over de kerkdienst, waarbij in dat gesprek de nadruk gelegd zou kunnen worden op de gemeente-zang, de keuze van de leideren en het orgelspel.
En dan........ samen naar de kerk om bij het orgel te zingen.
* Er zijn ook heel wat mogelijkheden om samen te zingen voor anderen: voor de kerktelefoon, op een open,jongeren-avond, in een bejaardentehuis of ziekenhuis.
wie luistert er goed?
* Van de volgende psalmen moeten de eerste twee regels gespeeld worden.
De groep moet de psalm zeggen.
1. 24
2. 40
3. 141
4. 97
5. 137
6. 60/108
7. 146
* Inventariserend groepsgesprek over popmuziek
Met een inventariserend groepsgesprek wordt een gesprek bedoeld dat als doel heeft te weten te komen wat de jongeren over het onderwerp weten én om de jongeren te motiveren.
Het is geen gemakkelijke methode, maar de moeite waard het eens te proberen.
Hoe gaat . het ?
* Verdeel de vereniging in groepjes van 4 a 5 personen .
* Deel de opdrachten uit: maak een opstelletje over popmuziek aan de hand van onderstaande punten.
* Laat de antwoorden voorlezen.
* Houd dan een korte inleiding over popmuziek waarin de antwoorden zo mogelijk verwerkt worden.
* Bespreek de gegeven antwoorden plenair.
Een van onze verenigingen paste deze methode toe. Het was een heel fijne avond.
De groepjes kregen de volgende opdracht op papier:
Maak als diskussiegroep een kort verslag over JULLIE visie op popmuziek.
Het is de bedoeling dat je als groep tot een bepaalde mening die je opschrijft, maar straks ook tegenover de andere groepen kunt verdedigen als dat nodig blijkt.
Je kunt eventueel gebruik maken van de volgende vragen:
* hoe herken je popmuziek?
* zit er volgens jou gevaar in?
* wie stimuleren en financieren popmuziek?
* kan een christen van deze muziek genieten?
* weet je voorbeelden te noemen van teksten uit de popmuziek die jou mening verduidelijken?
* is popmuziek verslavend?
* heb je een idee hoeveel van onze (reformatorische) jongeren naar deze muziek luisteren?
Om u een indruk te geven wat er uit kwam, nemen we de "opstelletjes" hier over.
De antwoorden waren verrassend.
Groep 1
Popmuziek is gevaarlijk. Heel gevaarlijk zelfs want je wordt er heel erg door meegesleept en het is best leuk dus moeilijk te weren. De teksten zijn heel erg. Meestal let je daar niet op. Reformatorische jongeren luisteren er net zo hard/veel naar. Ze weten alleen door hun opvoeding meer van het slechte ervan dan anderen. We zijn niet beter, maar horen beter te doen. Het is ook erg verslavend vooral door het ritme.
Soms zeg je wel: dat is een goede groep, maar het is er wel, dusslecht.
Groep 2
Popmuziek is bij veel mensen iets van de dag. Ze luisteren er hele dagen naar. Op kantoor, winkel, konsert, enz. En liefst zo hard mogelijk. Je herkent popmuziek aan het volume (hard) en het ritme. Het ritme is opzwepend en men raakt onder invloed van de popzwijm.
De popmuziek wordt betaald door de omroep en ook door de EO met zijn gospelmuziek. Een christen kan uit bijbels oogpunt niet naar deze muziek luisteren want het is duivels. In teksten die ze zingen komen veel vloeken voor. ±60% van de reformatorische jongelui luisteren naar popmuziek.
Groep 3
Popmuziek is beïnvloed door het opzwepende ritme. Ze worden beïnvloed door de platenmaatschappij, die hen dwingen tot een bepaalde muziek en teksten.
Niet alle teksten zijn slecht. Sommige hebben een bijbelse strekking (gospel). Als je veel naar popmuziek luistert, kan dat verslavend zijn (meestal wel). Gospelmuziek kan niet-kerkelijke mensen aanspreken, eerder dan psalmen. Er luisteren misschien wel meer reformatorische jongeren naar popmuziek dan je denkt.
Groep 4
Popmuziek kennen we aan het ritme, manier van zingen. Erger er schuilt de duivel achter.
Het publiek financiert de popgroepen d.m.v. entree. Het gevaar wat wij noemden wordt vooral benadrukt door de tekst van AC/DC door de LP "Op snelweg naar de hel". Popmuziek werkt verslavend omdat er ritme, swingen, dansen en klappen met de handen in is.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986
Mivo -16 | 52 Pagina's