JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Heengaan in vrede

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Heengaan in vrede

15 minuten leestijd Arcering uitzetten

De profetie van de vredevorst (Jesaja 9: 5)

Het gaat niet goed in Juda. De afgoden worden gediend in plaats van de Heere. En de gevolgen blijven niet uit. Het land Juda wordt aangevallen door Syrië en Israël (het tienstammenrijk) Ook koning Achaz vertrouwt niet op de Heere. In plaats daarvan roept hij in de strijd tegen Syrië en Israël de hulp van Assyrië in.

Toch waarschuwt de Heere nog. Vertrouw niet op Assyrië! Vertrouw op de Heere, zo klinkt de stem van Jesaja waarschuwend door de straten van Jeruzalem. De koning van Assyrië zal ook in Juda komen. Het is een donkere dreigende profetie, die Jesaja doet horen. Het volk zal in duisternis wandelen. Er zal geen vrede zijn, maar er zal een angstige tijd aanbreken. Zal dit het einde zijn van het volk van de Heere?

Lijkt die tijd niet veel op onze tijd? Als je om je heen kijkt: er gaan steeds minder mensen naar de kerk. Onze regering luistert niet meer naar de geboden van de Heere...

Denk aan de zondag... Sportmensen worden aangebeden in plaats van de Heere...

Wie ziek is, stelt zijn vertrouwen op de dokter... De mensen denken hun leven in eigen hand te hebben. Over de tijd na dit leven willen ze liever niet nadenken Daar word je maar bang van ...De toekomst is een donker gat. Geldt het dan ook niet: het volk dat in duisternis wandelt.. . Zal dit het einde zijn?

Dat zijn de mensen om je heen. Maar nu jij? Vertrouw jij op de Heere? Als je ziek bent, denk jij er dan eerst aan om de Heere om genezing te bidden? Of denk je eerst aan medicijnen en de dokter en ga je daarna ook nog eens bidden?

Is er wel eens een dag in je leven dat je kunt zeggen: nu heb ik deze dag niet gezondigd? Hoe moet dat nu als je plotseling moet steden? Moet je eigenlijk ook niet zeggen: ik wandel in de duisternis... er is geen vrede in mijn hart.

Denk je daar wel eens over na? Of leef je zomaar rustig verder, ook in deze adventstijd? Als je de Heere nog niet kent, dan wandel je nog in de duisternis.

Dat is vreselijk... Weet je wat het ergste is: we hebben er geen erg in dat we in de duisternis wandelen. We zijn volgelingen van de Vorst der duisternis.

Bid, smeek de Heere of Hij met het licht van Zijn Geest in jouw hart wil schijnen. Dan ga je de duisternis zien die er is in jouw hart. Maar dan mag je door Gods genade ook het grote Licht, de Heere Jezus leren kennen.

In die donkere tijd mag Jesaja in zijn profetie vertellen aan het volk; het volk dat in duisternis wandelt, zal een groot licht zien. Het volk wandelt in de duisternis van de zonde. Maar wat een wonder de Heere Zelf zal Zijn volk niet in die duisternis laten. Hij zal voor het Licht zorgen. Er zal een Kind geboren worden. Een Zoon is ons van God gegeven. Die Zoon draagt de namen: Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der Eeuwigheid, Vredevorst.

Die Vredevorst zal de Heere Jezus zijn. Hij kan alleen voor de echte vrede zorgen. Echte vrede... de vrede van het paradijs.

Als de Heere alles geschapen heeft, lezen we "En ziet het was zeer goed".

Adam en Eva kenden de echte vrede tussen de Heere en hun ziel. Ze herkenden de stem van de Heere aan de wind. Dat is niet zo gebleven. De zonde verstoorde de vrede die er was.

In ons hart woedt er een oorlog, een oorlog tegen de Heere. Wij zijn vijanden geworden van Hem.

Maar wat een wonder: het kan weer vrede worden tussen de Heere en onze ziel Jesaja roept het vol blijdschap uit: Vredevorst!

De Heere Jezus neemt alle vijandschap uit ons hart weg. Alleen als we Hem kennen, dan kan het weer vrede worden tussen de Heere en ons.

Die vrede zal altijd blijven... blijven tot in het eeuwige leven.

De voorloper van de Vredevorst

Eeuwen zijn er inmiddels voorbij gegaan. Maleachi, de laatste profeet roept het uit: "Ziet, Ik zende Mijn engel, die voor Mijn aangezicht den weg bereiden zal; en snellijk zal tot Zijn tempel komen die Heere Dien gijlieden zoekt, te weten de Engel des verbonds, aan Denwelken gij lust hebt; ziet, Hij komt, zegt de Heere der heirscharen."

Eeuwen daarna zwijgt de stem van de profetie. Zouden Gods beloftenissen immer haar vervulling missen? Het is voor het volk Israël een duistere, moeilijke tijd. De Romeinen zijn de baas in het land. Op de troon van David zit Herodes, een Edomiet.

Vrede, het volk Israël verlangt zo naar vrede. Ze denken dan aan aardse vrede, verlossing van de gehate Romeinen. Ze bidden om de komst van de beloofde Vredevorst. Ze hebben Hem echter alleen maar nodig om de Romeinen te verdrijven uit hun land. De Vredevorst zal dan de troon van koning David weer bestijgen. Dan zal het aardse vrederijk aanbreken,

Aardse vrede... daaraan hebben de meeste mensen van het volk Israël genoeg. De Vredevorst zal de hemelse vrede geven... maar voor die vrede hebben ze geen belangstelling.

Toch gaat God op Zijn tijd Zijn geloften vervullen. "Ziet, Ik zende mijn engel, die voor Mijn aangezicht den weg bereiden zal."

In het bergland van Judea wonen twee godvrezende mensen. Het zijn Zacharias en Elisabet. God verhoort hun gebed op Zijn tijd. Zacharias brengt het reukoffer in de tempel. Dan plotseling verschijnt de engel Gabriël aan hem. Vrees niet Zacharias, want uw gebed is verhoord, en uw vrouw Elisabet zal u een zoon baren, en gij zult zijn naam heten Johannes.

Het grote wonder gebeurt... Johannes wordt geboren. De mond van Zacharias wordt weer geopend. Hij zingt van de komende Vredevorst: "Om te verschijnen degenen die gezeten zijn in duisternis en schaduw des doods; om onze voeten te richten op den weg des vredes."

Het pad des vredes is de smalle weg die naar de hemel leidt. Op dat pad mag je lopen als je een kind van de Heere bent. Je mag dan de Vredevorst volgen. Hem mag je liejhebben en gehoorzamen. Die Vredevorst, de Heere Jezus neemt dan de hoogste plaats in in je leven.

We lopen uit onszelf niet op dat pad. Misschien leeji de vraag in jouw hart: hoe kan ik op dat pad komen? Johannes mag de weg aan wijzen... De Heere Jezus, Hij is de Weg, de Waarheid en het Leven.

De geboorte van de Vredevorst

Het volk dat in duisternis wandelt, zal een groot Licht zien!

In de donkere nacht van Bethlehem... nergens is er plaats voor Hem. In een stal, gewonden in doeken en liggende in de kribbe wordt Hij, de Vredevorst, geboren. Zo diep wilde Hij zich vernederen om zondaren de vrede met God weer te geven. De Vredevorst geboren en Bethlehem slaapt...

Buiten Bethlehem houden herders de wacht over hun kudde. Zij mogen het eerst het blijde nieuws horen. In het duister van de nacht zien ze een licht uit de hemel. De stem van de engel klinkt: "Vrees niet; want ziet Ik verkondig U grote blijdschap." Deze blijdschap zal voor al Gods volk wezen. De Zaligmaker, Christus de Heere is geboren in de stad Davids!

De engel vertelt hen precies waar ze dit Kindeke kunnen vinden. Dit zal u het teken zijn: gij zult het Kindeken vinden in doeken gewonden en liggende in de kribbe. Zo arm wilde de Heere Jezus worden om Zijn volk voor eeuwig rijk te maken!

De engel is nog maar net uitgesproken of de hele donkere nachtlucht wordt verlicht door duizenden engelen. Sprakeloos horen de herders de hemelse zangers. Zo mooi is er nog nooit op aarde gezongen! Ere zij God in de hoogste hemelen! Alzo liefheeft God de wereld gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft. Engelen zingen tot eer van God.

Ook wij zijn geschapen om te leven tot Gods eer. De zonde is in de wereld gekomen ...en wij bedoelen Gods eer niet meer. Wij leven tot eer van onszelf. Door de komst van de Heere Jezus naar deze aarde kunnen weer mensen Gods eer gaan bedoelen.

In dit leven is alles zo onvolmaakt, maar straks in hemel zal Gods volk echt zingen tot eer van Hem.

Het engelenlied klinkt verden "Vrede op aarde in de mensen een welbehagen." De komst van de Messias brengt vrede op deze aarde. Vrede, zal er dan nooit meer oorlog zijn? Nee, hier wordt de vrede in het hart bedoeld. Deze vrede maakt een eind aan de vijandschap die er is tussen de mens en de Heere.

Door de zonde is er een grote kloof tussen de Heere en jou. Ook in jouw hart is er een vijandschap tegen de Heere. Misschien denk je: in mijn hart valt dat wel mee. Ik ga altijd naar de kerk, catechisatie, vereniging. Bij het woord vijandschap denk je misschien gelijk aan jongens en meisjes die zo onverschillig zijn. Toch zit er in jouw hart ook vijandschap. Je gedachten... ik bid zo vaak of de Heere mij wil bekeren, waarom doet Hij het niet? Als er verdriet in je leven komt... denk je dan wel eens: waarom laat de Heere dat allemaal gebeuren? Je bent het niet met Hem eens. Al die gedachten zijn eigenlijk vijandschap tegen de Heere.

Vraag of de Heere door Zijn Geest jou die vijandschap die er is in jouw hart wil laten zien

Door het werk van Zijn Geest komt er een smart over de vijandschap in je leven. Je gaat vragen naar echte vrede, vrede met God.

Er is geen vrede zolang de zonden nog niet weggenomen zijn. Alleen het bloed van de Heere Jezus kan je vuile hart wassen van elke zonde. Echte vrede is er pas in je leven als je weet dat je zonden vergeven zijn.

Die vrede kan de Heere ook jou vandaag nog geven!

De hemel is weer dicht gegaan. Op aarde is het weer donker geworden. In de harten van de herders echter niet. Hemelse blijdschap vervult hun hart. Kom laten we naar Bethlehem gaan, zeggen ze tegen elkaar. Daar gaan ze door de donkere nacht. De Heere zorgt ervoor dat ze het Kindeke vinden. Vol eerbied knielen ze voor de kribbe neer. Vrede op aarde hebben de engelen gezongen. De Vredevorst geeft hen echte hemelse vrede in hun hart.

Simeon zingt van de Vredevorst

Vrede... het volk Israël verlangt zo naar vrede. De Messias zal de gehate Romeinen het land uitjagen. Dan zal het aardse vrederijk voor Israël aanbreken. Zijn er nog mensen die naar de vrede in hun hart verlangen? In Jeruzalem zijn er nog enkelen die zo de komst van de Messias verwachten.

Er is een oude grijze Simeon. Rechtvaardig en godvrezend en vervuld van de Heilige Geest. Hij verwacht de Messias, de Vertroosting van Israël. Jesaja's profetie: "Troost, troost Mijn volk " zal worden vervuld. De Vredevorst zal heel gauw komen. De Heere heeft Simeon beloofd dat hij de Messias zal zien voordat hij zal sterven.

En wat de Heere beloofd heeft, dat zal zeker gebeuren. Simeon is al oud geworden, hij is Gods belofte niet vergeten. In zijn hart zingt het vaak:

Ik blijf de Heer' verwachten.

Mijn ziel wacht ongestoord.

Ik hoop in al mijn klachten

Op Zijn onfeilbaar woord.

God vervult Zijn belofte op Zijn tijd. Veel zien we Simeon in de tempel. Hij zoekt de Heere in Zijn huis.

Gaan wij ook zo naar de kerk met het verlangen in ons hart om daar de Heere te ontmoeten?

Op een dag wordt alles anders. De Heilige Geest komt bij hem en brengt hem in de tempel. Het verlangen van Simeon is nu heel sterk. Zal hij vandaag de Messias zien?

Het is druk in het voorhof. De priesters zijn druk aan het werk. Iedere dag komen er mensen om hun offers te brengen. Tussen al die mensen lopen Jozef en Maria.

Het Kindeke Jezus is veertig dagen oud. De Heere heeft in Zijn wet gezegd, dat alle eerstgeborenen aan Hem gewijd moesten worden.

De ouders kunnen hun kind van de Heere terugkopen. Dit noem je de lossing. Dit moest gebeuren door middel van een paar tortelduiven of twee jonge duiven.

Jozef en Maria doen met hun kind net zoals andere ouders met hun kind deden. De I leere Jezus wil gewoon mens zijn om mensen te kunnen verlossen.

Maria geeft haar kind aan de priester. De priester spreekt de zegenbede uit over het kind. Hij houdt het omhoog en laat het aan de Heere zien.

De Zoon wordt getoond aan de Vader. De ogen van de priester blijven gesloten. Hij heeft de Messias in zijn armen en ziet het niet. De Heere Jezus is zo dichtbij... Ook bij ons. We horen over Hem, thuis, op school, in de kerk, op de vereniging - maar kennen we Hem? Of zijn onze ogen gesloten voor Hem?

Vol inspanning heeft Simeon de trappen van de tempel beklommen. Hij loopt door het voorhof en kijkt om zich heen. Gods Geest brengt hem bij Jozef en Maria. Hij ziet het Kindeke. Simeon ziet door het geloof Zijn Zaligmaker. Hij neemt het Kindeke in zijn armen en zingt het uit: "Nu laat Gij Heere uw dienstknecht gaan in vrede, naar Uw woord.

Want mijne ogen hebben Uw zaligheid gezien, Die Gij bereidt hebt voor het aangezicht van al de volken; Een Licht tot verlichting der heidenen, en tot heerlijkheid van Uw volk Israël."

Heere, nu kan ik sterven, sterven in vrede. Simeon heeft de Vredevorst in zijn armen.

Hij ervaart de vrede met God in zijn ziel. Door die vrede is hij niet bang om te sterven.

Hij verlangt ernaar om te sterven. Kun jij dit begrijpen?

Wij denken het liefst niet zo aan ons sterven. Hoe kan het toch dat Simeon verlangt om te sterven?

Hij zegt het zelf: want mijn ogen hebben Uw zaligheid gezien. Zijn ogen hebben het mooiste gezien dat je op aarde kunt zien. Hij kent de Heere Jezus als zijn Zaligmaker. Alles van dit leven gaat voorbij. Hij alleen kan je echt blijvend geluk geven.

Simeon hoeft niets meer op deze aarde te zien. Hij is zo vol van deze Vredevorst dat hij wel altijd bij Hem zou willen zijn. Door Hem kan Israël zalig worden, door Hem kunnen ook de heidenen zalig worden. God zal de scheidingsmuur die er tussen Israël en de heidenen is, afbreken. Joden en heidenen zullen het weten: Hij is onze Vrede.

Jozef en Maria staan er stil en vol verwondering naar te luisteren. Als Simeon zijn lofzang gezongen heeft, ziet hij ineens Jozef en Maria weer staan. Simeon zegent ze. Dan zegt hij tegen Maria dat niet alle mensen blij met de komst van de Heere Jezus zijn. Hij wordt gezet tot een val en opstanding veler in Israël. De Heere Jezus was zo anders dan de Messias die Israël verwachtte. Israël zal deze Messias niet willen aannemen. Velen zullen zich aan Hem ergeren en zullen daardoor zelf ten val komen. Er zullen echter ook mensen zijn die Hem leren kennen als de Opstanding en het Leven. Juist nu de Heere Jezus gekomen is, zal het verschil duidelijk zijn tussen de mensen die de Heere vrezen en die de Heere niet vrezen.

Simeon mag door het geloof het ontzet tende lijden zien van de Heere Jezus. Maria, een zwaard zal er door uw ziel gaan als u bij het kruis zult staan.

Plotseling komt er nog een vrouw bij staan. Het is Anna, een godvrezende vrouw, een profetes. Ze is een weduwe van 84 jaar oud. Elke dag is Anna in de tempel te vinden om de offers te zien en te bidden. Ook in haar hart is er een verlangen naar de Messias. Deze morgen hoort ze de oude Simeon zingen. Grote vreugde komt in haar hart. Snel komt ze dichterbij staan. De Heere opent ook haar ogen zodat ze in dat Kindeke de Messias mag zien.

Anna kan niet zwijgen van het grote wonder dat er in haar leven is gebeurd. Ze gaat door de straten van Jeruzalem en bezoekt de mensen die ook verlangden naar de komst van de Messias. Velen horen het uit de mond van Anna, dat de Messias is geboren.

Als alles voorbij is, gaan Jozef en Maria naar Galilea, naar de stad Nazareth.

Simeon blijft alleen achter... Nu kan hij heengaan in vrede...

Heengaan in vrede.

Simeon heeft ervan gezongen, alleen door de komst van de Vredevorst.

Het volk dat in duisternis wandelt, zal een groot licht zien. Gods beloften falen niet... De Heere heeft Simeon beloofd dat hij de Christus zou zien voordat hij zou sterven. Hoe heeft Simeon verlangd naar die dag! Wat is het wonder voor Simeon groot geweest, toen hij zijn Zaligmaker in zijn armen had.

Nu kon hij sterven, heengaan in vrede. Zou je er niet jaloers op worden? Alles van deze aarde gaat voorbij, maar de vrede die Simeon mocht ontvangen, is blijvend en duurt in eeuwigheid.

Ter inleiding

Elk jaar weer mogen we het wonder van kerstfeest gedenken. Het wonder dat God Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Het thema van de kerstschets en het -programma is dit jaar 'Heengaan in vrede'. Jesaja heeft geprofeteerd van de komende Vredevorst en hoe donker de tijd ook was, er bleef een volk verlangend uitzien naar de Messias. Christus heeft de Vrede aangebracht en nadat Simeon Hem heeft gezien, ging hij heen in vrede. Zalig is het te mogen delen in die enige en eeuwige vrede. Het is onze wens dat de kinderen en wij als leidinggevenden deze vrede mogen (leren) kennen.

Namens de commissie Mivo-12

Marianne Sollie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 november 1998

Mivo -12 | 26 Pagina's

Heengaan in vrede

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 november 1998

Mivo -12 | 26 Pagina's