JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Beproefd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Beproefd

Daniël en zijn vrienden

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een jaar of 14, 15 zijn ze waarschijnlijk. Misschien wel net zo oud als jij. Gegijzeld. Van de een op andere dag op transport gezet naar een onbekend land. Daniël en zijn vrienden. Samen met andere knappe en slimme prinsen uit het rijk van Juda. Geselecteerd voor het heropvoedingsplan van koning Nebukadnezar. Keer op keer worden Daniël en zijn vrienden beproefd. Hoe houden ze stand?

Beproeving #1

Verleiding (Daniël 1)

Anders weten

Net als jij zitten ze op catechisatie. Ze kennen de Thora, de wet. Ze weten veel over de Bijbel, maar Nebukadnezar wil dat ze die dingen zo snel mogelijk vergeten. Daarom geeft hij hun onderwijs in ‘de boeken’ (vers 4). Wiskunde, bouwkunde, sterrenkunde en medicijnen. Op zich niet verkeerd, zou je zeggen. Maar ze krijgen nog meer colleges: magie, occultisme en wichelarij. Druppeltje voor druppeltje wil Nebukadnezar hen vervullen met de kennis van zijn rijk. En de duivel lacht.

Anders eten

Overvolle tafels, grote glazen wijn, gezelligheid; en dat drie jaar lang. In die periode wil Nebukadnezar hen laten wennen aan Babel. Zo, dat ze in de gesprekken aan tafel langzaam beïnvloed worden. Steeds weer een nieuw gerecht proberen. Gerechten die aan de afgoden zijn gewijd. Daarom klinkt het duidelijk uit de mond van Daniël: ‘Wij eten niet van deze tafel’. In Gods kracht houden ze stand in deze beproeving. God zegent hen!

Anders heten

Daarnaast krijgen ze een nieuwe naam. Koninklijke namen zelfs, lees ze maar in de Bijbel met Uitleg (kader 4). Namen die gelinkt zijn aan afgoden, zodat ze hun eigen God maar zo snel mogelijk vergeten. Jongeren God laten vergeten: dat wil de duivel graag. Maar God vergeet Daniël en zijn vrienden niet!

Beproeving #2

Onrust (Daniël 2)

Er heerst chaos in Babel en er is grote onrust in de stad! Er is geen oorlog en geen opstand. En toch? De koning Nebukadnezar heeft een droom gedroomd. Hij is geschokt. Stuk voor stuk moeten de wijzen langskomen, maar niemand kan de koning helpen. Daniël en zijn vrienden heeft hij niet geraadpleegd. Uiteindelijk geeft de koning opdracht om de wijzen om te brengen.

Daniël hoort wat de koning van plan is. Via Arioch komt hij te weten wat de oorzaak van deze opdracht is. Hij vraagt bedenktijd om de koning de uitleg te geven. Deze tijd gebruikt hij heel nuttig. Als eerste roept hij zijn vrienden bij elkaar. Ze zullen het ongetwijfeld kort gehad hebben over de ernstige situatie, maar er is meteen een bidstond georganiseerd. Ze hebben de knieën gebogen opdat zij van den God des hemels barmhartigheden verzochten (vers 18).

Terwijl de koning angstig is en bang, gaat Daniël rustig slapen, terwijl de dood hem wacht. Daniël kan slapen, want hij gelooft dat de Heere hem kan helpen. Dat is gelovig slapen. En wat gebeurt er? Hij ontvangt die nacht een visioen, waarin God antwoord geeft op zijn gebed.

Beproeving #3

Verdrukking

(Daniël 3)

Het is de ultieme vorm van groepsdruk: Daniëls vrienden midden in de bestuurstop van Babel. Daar staan ze voor het grote beeld. De heraut geeft het teken en de muziek barst los. Daar buigen alle ministers van Nebukadnezar. Behalve... de drie vrienden. Besef: er zijn geen ouders om hen te helpen, geen gemeenteleden. Toch komen de vrienden uit voor Gods eer.

Jaloerse Babylonische geleerden merken het op. Deze Joodse mannen nota bene, die Nebukadnezar een hoge functie heeft gegeven aan het hof, buigen niet. De geleerden haasten zich naar het paleis van de koning. Niet lang daarna staan Daniëls vrienden voor zijn boze ogen. Even later wordt de oven zeven keer heter gestookt. De sterkste soldaten binden hen vast en gooien hen in de vlammen.

Daniëls vrienden hebben het misschien nog nooit zo moeilijk gehad. De dood voor ogen. De verachting van de mensen om hen heen. Misschien ken jij wel net zo’n ‘oven’ als zij. Het zit tegen. Gods weg loopt anders dan je hoopte. Beproefd worden.

Nebukadnezar kijkt met grote ogen naar het vuur. Vier mannen ineens? Waarschijnlijk is de Heere Jezus Zelf bij hen geweest. Door Hem konden Daniëls vrienden letterlijk door het vuur gaan. Wandelend, in alle rust.

Beproeving #4

Zwijgen (Daniël 6)

In het begin van Daniëls tijd in Babel heeft de duivel Daniël en zijn vrienden geprobeerd te bestrijden en te verleiden met een list. Weet je het nog? Ze moesten maar echte Babyloniërs worden. Toen dat plan mislukte, kwam er verdrukking. Zowel de vurige oven als de leeuwenkuil werden hiervoor gebruikt. Maar het grote verschil hiertussen is dat de aanslag deze keer op het gebed wordt uitgevoerd. Met als doel om de bidder tot zwijgen te brengen.

Daniël is in dit hoofdstuk al rond de 90 jaar oud. Het Babylonische rijk is gevallen en overwonnen door het rijk van de Meden en de Perzen (hoofdstuk 5). De nieuwe koning Daríus zet direct een bestuur op die het rijk moet gaan regeren. Aan de top van deze organisatie staat Daniël. Als een soort minister-president. Dat zal ongetwijfeld een heel drukke baan geweest zijn. En toch lezen we iets opmerkelijks over Daniël in vers 11b: en hij knielde drie tijden des daags op zijn knieën, en hij bad en deed belijdenis voor zijn God, ganselijk gelijk hij vóór deze gedaan had.

Daarom valt de duivel Daniël van binnenuit aan. Hij wil dat Daniël zwijgt. Hij mag best zo’n belangrijke functie houden, als hij maar stopt met bidden. Door jaloezie hitst hij de stadhouders op om tegen Daniël op te staan. Het gevolg? Hij moet van koning Daríus zwijgen. Nu zal Daniël wel voorzichtig worden? Nu zal hij zeker wel gaan bidden op een plaats waar niemand het ziet? Maar nee, niets van dit alles.

Daniël beseft dat hij God meer moet gehoorzamen dan de mensen. Heel bewust vlucht hij naar Zijn Heere. Wat een vertrouwen van Daniël in Hem!


Reacties

Ds. M. T. Al Chalabi

In 2021 heb ik in één jaar tijd te kampen gehad met een slijmbeursontsteking, aangezichtsverlamming, nekhernia, twee keer corona en een burn-out. Tot op de dag van vandaag heb ik daar blijvende gevolgen van, zoals gehoorverlies, tinnitus en duizeligheid.

Ik heb heel veel te lijden gehad en kon mijn werk niet doen. Maar juist in die tijd had ik heel veel tijd om te lezen, te bidden en de Heere te zoeken. De grootste vreugde was dat Christus mij leerde: Zonder Mij kunt gij niets doen. Wat een wonder als het persoonlijk waar mag worden wat we lezen in Jesaja 53:4a Waarlijk, Hij heeft onze krankheden op Zich genomen, en onze smarten, die heeft Hij gedragen.

In die tijd bewaarde de Heere me voor opstand. Hoe moeilijk de omstandigheden ook waren, ik had het niet willen missen. Ik kwam erachter dat het er uiteindelijk niet om gaat of de Heere zo snel mogelijk moeilijke omstandigheden wegneemt (al mogen we er wel om vragen), maar dat Hij de omstandigheden zegent. Het trof mij wat Ruth Bryan hierover schrijft in haar boek De onafscheidelijke liefde van Christus: ‘Opnieuw vind ik een zegen in het opnemen van het kruis. Ik zocht er verlossing van; maar ik ontdek dat de Heere er verlossing in gelegd had; geloofd zij Zijn Naam dat Hij niet toelaat dat ik ontsnap, en mij afkeer van de zegen.’


Marnix van Luik

Leeftijd: 18

Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Studie: Aardwetenschappen (Utrecht)

Kan je iets meer vertellen over je studie?

Ik ben eerstejaars student Aardwetenschappen in Utrecht. De studie Aardwetenschappen houdt in dat je kijkt naar processen in of op de aarde, zoals gebergtevorming of klimaat.

Over welke dingen in je studie denk jij anders als christen anders dan je medestudenten, net als Daniël het meemaakte?

In mijn studie zijn het de klassiekers waarover ik een andere mening heb dan mijn medestudenten. De ontstaansgeschiedenis van de aarde volgens de wetenschap komt goed aan bod, evenals de evolutie van het leven. Ook de tijdschalen waarmee je te maken hebt, verschillen.

Hoe ga je daar mee om?

Voor mijzelf heb ik een scheiding gemaakt tussen de wetenschap aan de ene kant en mijn eigen overtuigingen aan de andere kant. Omdat ik geloof dat de Bijbel voor 100% de waarheid is, komt de wetenschap slechts op de tweede plaats. Ook als op de universiteit alles met veel overtuiging wordt verkondigd. Het uniformitarianisme, de aanname dat alles vroeger ging zoals het nu gaat, blijft in mijn optiek een twijfelachtige aanname. Deze benadering van de ‘feiten’ maakt het makkelijker voor mij om mijn eigen standpunten vast te houden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 april 2024

Daniel | 40 Pagina's

Beproefd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 april 2024

Daniel | 40 Pagina's