JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Project Jeugdbond

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Project Jeugdbond

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Jongeren verbinden aan Gods Woord.” Dat is waar Evert Barten, directeur van de Jeugdbond, naar uitziet. Met de opbrengst van de Jeugdwerkactie wil de Jeugdbond trainingen rond Bijbellezen en video’s en podcasts voor danielonline. nu mogelijk maken. We stellen Evert een aantal vragen over het project van de Jeugdbond, een van de actiedoelen van ‘Bijbel binnen bereik’.

Kun je kort vertellen voor welk project van de Jeugdbond we geld ophalen?

“Een van de speerpunten van de Jeugdbond voor de komende jaren is het beter begrijpen van de Bijbel door jongeren. Let wel: dan hebben we het over het begrijpen met je verstand. Het werkelijk verstáán van Gods Woord gebeurt door de genadige verlichting van de Heilige Geest. Toch zien we het als een verantwoordelijkheid om de Bijbel zo dicht mogelijk bij jongeren te brengen. Dat doen we door het aanbieden van podcasts en video’s en het geven van trainingen aan leidinggevenden, zodat ze weten hoe ze met jongeren de Bijbel kunnen onderzoeken op de jeugdvereniging. Je begrijpt: daar is geld voor nodig.”

Hoe kun je jongeren helpen om de taal en de boodschap van de Bijbel beter te begrijpen?

“Ten diepste kunnen wij dat niet. Toch mogen we jongeren wel laten zien hoe relevant de Bijbel is voor hun leven. De Heere heeft echt iets te zeggen. Nee, Hij heeft álles te zeggen. Dat deze boodschap van nature afketst op het hart, is waar. Maar dat mag ons niet lijdelijk of moedeloos maken. Wij hebben de taak om de Bijbel uit te leggen, steeds maar weer. In de hoop op Gods zegen.”

Wat leer je bij de training Bijbellezen?

“Ik hoorde pas iemand zeggen: “Ik dacht als ervaren JV-leider al veel te weten, maar deze training zat vol eyeopeners.” Je leert verschillende manieren van Bijbellezen, Bijbelstudies voorbereiden en doen met kinderen en jongeren. Van harte aanbevolen!”

Hoe kun je jongeren aanmoedigen om de Bijbel in hun dagelijks leven toe te passen?

“Probeer ze te laten zien dat de Bijbel relevant en actueel is. Dat het niet alleen iets is van vroeger, maar dat de God van Abraham, Izak en Jacob nog altijd Dezelfde is. En dat Hij in Christus ook een God van jongeren in 2024 wil zijn. Aanmoedigen is vooral ook voorleven. Dat een leven met de Heere vele malen beter is dan een leven in de wereld.”

Zijn er hulpmiddelen, zoals apps, podcasts of websites, die jongeren kunnen helpen bij het bestuderen en begrijpen van de Statenvertaling?

“Hulpmiddelen zijn er meer dan ooit. Denk aan de kanttekeningen, al zijn die er al heel lang natuurlijk. Mijn vraag is dan: gebruik je ze ook? Graag verwijs ik daarnaast naar onze dagelijkse podcast ‘Een goed begin’ op danielonline.nu. Verder is er de Bijbel met uitleg, die voor jongeren heel helpend kan zijn. En wat te denken van Bijbelverklaringen?”

Hoe kunnen ouders en JV-leidinggevenden jongeren ondersteunen bij het Bijbellezen?

“Reik ze hulpmiddelen aan en laat ze vooral veel zelf Bijbel lezen. Ga in gesprek over moeilijke woorden en termen uit de geloofsleer. Daarbij wil ik een hartelijke oproep doen om als ouders, kerkenraad en leidinggevenden op één lijn te staan. Jongeren hebben helderheid en duidelijkheid nodig.”

Kun je een persoonlijk verhaal of ervaring delen waarin je hebt gezien hoe het lezen van de Bijbel het leven van een jongere heeft beïnvloed?

“Een jonge knul had een grote misstap gemaakt. Tegenover zijn ouders was hij wat vaag gebleven over wat er precies was gebeurd. Hij kleineerde de zonde. Tot hij ’s avonds naar gewoonte ‘even’ zijn Bijbel opende en Spreuken 10 vers 1 las: ‘Een wijs zoon verblijdt den vader, maar een zot zoon is zijner moeder droefheid.’ Toen moest hij naar beneden en zijn ouders belijden dat hij dwaas was geweest. De eerlijkheid kwam toen het Woord sprak. Zo doet de Heere nog altijd wonderen.”

Tot slot, welk advies zou je jongeren geven die moeite hebben om dagelijks uit hun Bijbeltje of dagboek te lezen?

“Lees vooral niet te veel. Probeer een paar verzen te lezen en daarover na te denken, zonder je af te laten leiden. De Heere kijkt niet naar niveau. Hij kijkt naar echtheid. Hoe is het met je hart?”

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 november 2023

Daniel | 48 Pagina's

Project Jeugdbond

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 november 2023

Daniel | 48 Pagina's