JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Het land van de Bijbel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het land van de Bijbel

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als je bij de Dode Zee, het prachtige meer van Galilea of de oase ‘En Gedi’ staat te kijken, krijg je een indruk hoe het in de tijd van de Bijbel geweest moet zijn. Ds. L. van der Kuijl, die voor de tweede keer in Israël is geweest, vertelt ons over de meerwaarde van een bezoek aan dit mooie land. Tegelijkertijd is hij ook relativerend: “Je vindt er Jezus niet en wat de Joden nodig hebben, wedergeboorte en bekering, geldt ook voor onze jonge mensen. Als je met geloofsogen iets van de Heere Jezus mag zien, ben je veel rijker dan wanneer je het Bijbelse land hebt gezien.”

Wat heeft u geraakt of geïnspireerd tijdens uw reis?

“Het is natuurlijk niet overal meer het land zoals het in de Bijbelse tijd eruitzag. Maar het meer van Galilea is prachtig om te zien. Als je er staat besef je dat de Heere Jezus hier geweest is en gepreekt heeft.

De Dode Zee maakte indruk op mij. Alles is dood en er is geen teken van leven te bekennen. Ook de woestijn is een bijzonder landschap. Midden in de woestijn, waar alles dor en droog is, vind je dan opeens een oase als ‘En Gedi’. Bij het stromende water ontspruit leven en je komt er opeens allerlei groen tegen.”

Het beeld van zo’n dorre woestijn en zo’n oase, wat doet dat met u?

“In verschillende psalmen gaat het over dit beeld. Ik denk aan psalm 107, waarin we lezen dat de Heere een dorre woestijn tot een vruchtbaar land maakt. Dat is wel echt een meerwaarde van een reis naar Israël. Je krijgt zo’n ander beeld van de Bijbelse geschiedenissen. Neem bijvoorbeeld de gelijkenis van de wijze en de dwaze bouwer. Wie bouwt zijn huis nu op het zand, dat doet toch niemand? Maar in Israël is dat zand een dun laagje, dat keihard geworden is in de droge tijd. De zandgrond voelt hard genoeg aan om een huis op te bouwen, het lijkt net echte rotsgrond. Totdat de regen komt. Het kan daar echt flink regenen en dan spoelt het zand weg. Zulke dingen maken je scherp en geven je inzicht in hoe het in werkelijkheid is geweest.”

Heeft zo’n bijgesteld beeld van de werkelijkheid invloed op uw prediking?

“Jazeker. Als het gaat over de gelijkenis van de wijze en dwaze bouwer bijvoorbeeld. Het huis van je zaligheid kan echt stevig lijken, maar uiteindelijk blijkt het één grote vergissing te zijn als de regen komt en je huis wegspoelt. Aan de andere kant zie je bij de wijze bouwer duidelijk het graven en verdiepen tot je op de rotsgrond kunt bouwen. Dat is het beeld van het leren kennen en meer leren kennen van Wie de Heere Jezus is. In die Rotsgrond Christus moeten we gefundeerd, vastgemaakt worden. Dat geeft een ander accent aan de uitleg van zo’n gelijkenis.”

Wat heeft u geleerd van deze reis?

“In Ezechiël 47 ziet Ezechiël in een visioen hoe de stroom van water bij de tempel vandaan komt, richting de Dode Zee stroomt en daar alles tot leven wekt. Als je bij de Dode Zee staat, dan zie je het: daar is geen leven mogelijk, op geen enkele manier. We zien hier het beeld van de heidenwereld, die leeft zonder God en zonder de werking van de Heilige Geest, buiten het verbond en buiten het Joodse volk. Toch zullen zij wel de boodschap van genade horen en er zullen er ook uit de heidenen tot bekering komen. Wij komen ook uit de heidenen. Het laat ons zien hoe ons hart van nature is. Zo dood dat er geen leven mogelijk is. Alleen door een wonder, waar de Heilige Geest en het Woord van God samenkomen, kan het. Als je bij de Dode Zee staat, lijkt zoiets echt onmogelijk.”

Hoe was het voor u om in Jeruzalem te zijn?

“In Jeruzalem vind je niet zoveel meer. Het is vooral een toeristische stad geworden, daar word je echt verdrietig van. Veel plaatsen zijn suggestief, zoals de plaats waar de Heere Jezus gestorven zou zijn en het graf. Ook van orthodoxe joden word je niet gelukkig. Hele stukken van het Oude Testament kennen ze uit hun hoofd, maar eigenlijk is het maar arm. Ze missen het belangrijkste en dat is Jezus Christus. Dat is ook gelijk de kern van de vijandschap, want over Hem willen ze niets horen.

Maar het kan zijn, dat dit bij ons ook zo is. Dat we wel met de Bijbel bezig zijn en denken een streepje voor te hebben op iemand die dat niet doet, maar dat we zonder de Heere Jezus leven.”

Wat viel u in deze stad op in positieve zin?

“Als je op de Olijfberg staat en over de stad Jeruzalem kijkt, is dat prachtig. De tempelmuur zie je liggen. Je krijgt een idee hoe groot dat allemaal moet zijn geweest. Onder leiding van Herodes de Grote is het een enorme tempel geworden, met een groot tempelplein. Daar konden destijds met gemak 200.000 mensen tegelijk samenkomen. In de bijgebouwen in één van die zuilengangen waren met Pinksteren 120 mensen eendrachtiglijk bijeen. Door daar te staan, kun je je een voorstelling maken van hoe dat geweest moet zijn.

Als je bij het badwater Siloam bent geweest, moet je ook je beeld bijstellen. De blindgeborene zat aan de poort van de tempel en moest steil naar beneden afdalen om bij het badwater te komen. En hij kon niets zien en heeft waarschijnlijk al tastend en zoekend de weg naar beneden gevonden. Dat geldt ook voor de priesters die uit dat badwater water schepten om te gebruiken in de tempel. Vijfhonderd meter lopen was niet zo ver, maar zo’n afstand omhoog wel. Ondertussen werd er gezongen: En gijlieden zult water scheppen met vreugde uit de fonteinen des heils (Jesaja 12: 3).”

Kunt u iets vertellen over de verwachting voor het Joodse volk?

“In de Bijbel vinden we beloften voor de Joden die nog niet vervuld zijn. Er is verwachting dat ze met schuldbelijdenis tot de erkenning zullen komen dat de Messias de van God Gezondene is. Dat verlangen krijg je ook als je in Jeruzalem bent en ziet hoe ze opgaan in hun eigen gerechtigheid: ‘Heere, zou u ook aan hen willen openbaren dat Jezus Christus Uw Zoon is.’ Wij hebben de opdracht om te bidden om de bekering van het Joodse volk en om de vrede van Jeruzalem, zoals Paulus doet in Romeinen 9-11.”

Wat kunnen we leren van orthodoxe Joden?

“Als je die jongens ziet van 13 jaar, die hele Bijbelboeken uit hun hoofd opzeggen, daar kunnen wij iets van leren. Het werkt de zaligheid niet, maar ze weten het wel. Bij ons is het soms andersom. Als jongeren op catechisatie het juiste Bijbelboek niet kunnen vinden, wordt er geroepen: ‘Het is blz. 1041…’ Zoiets hoef je tegen de Joden niet te zeggen. Dat geldt ook voor wereldgelijkvormigheid: dat zie je bij orthodoxe Joden echt niet. Hun leven uit zich in anders zijn en er anders uitzien. Dat is echt belangrijk voor hen. Ze schamen zich er ook niet voor. Dat zijn wij aan het kwijtraken. De Bijbelse lijn is duidelijk: er moet onderscheid zijn tussen de kerk en de wereld. De Joden hebben dat begrepen.”

Heeft u ook verwachting voor onze jongeren?

“Ook al ben ik onder de indruk van de inzet en de tijd die Joden besteden aan hun Godsdienst, je merkt geen liefde tot de Heere en een verbinding aan Hem door Zijn Woord. Ik kom in mijn omgeving jongeren tegen die heel betrokken zijn op de Heere en Zijn dienst en ik heb ook verwachting voor hen. Lees Jesaja 44: 3 en 4: Want Ik zal water gieten op de dorstigen en stromen op het droge; Ik zal Mijn Geest op uw zaad gieten en Mijn zegen op uw nakomelingen. En zij zullen uitspruiten tussen in het gras, als de wilgen aan de waterbeken.”

Wat wilt u jongeren meegeven?

“Probeer elke dag rustig uit je Bijbel te lezen. Neem die tijd, lees wat er staat en bedenk wat dit betekent voor jou nu. Ook al ben je nog zo dood als de Dode Zee, je hoort elke zondag dat er bij de Heere genade is, waardoor je levend kunt worden. Schaam je niet om Christen te zijn en schaam je niet voor de boodschap van de Bijbel, want het is de mooiste boodschap die er is: een warm en rijk Evangelie voor arme zondaren, door Jezus Christus alleen!”


Rene en Chris over hun Israëlreis, mei 2023:

Toen ik hoorde dat ik naar Israël op vakantie mocht, dacht ik gelijk aan het land van de Bijbel. Bij mij is het meer van Galilea erg bijgebleven, omdat het daar zo mooi is en omdat er veel Bijbelse geschiedenis zit. Ik vind het bijzonder dat ik op het meer van Galilea heb gevaren, waar Petrus overheen liep.

Rene Hoogendoorn, 17 jaar, Werkendam

Het eerste wat in mij opkomt als ik aan Israël denk is de rijke historie en de prachtige natuur. Je kunt met je voeten in de sneeuw staan met uitzicht op de Hermon en als je twee uur verder rijdt sta je met je voeten in het zand en de brandende zon. Wat me het meest is bijgebleven, is toch wel het bezoek aan En Gedi. Dit is een oase in de woestijn vlakbij de Dode zee, waar David zich verscholen heeft voor koning Saul.

Mijn beeld is sterk veranderd door de reis. Als ik nu in de kerk zit, heb ik gelijk een beeld bij de plek uit de Bijbel. Dit helpt met het luisteren, omdat je je beter kunt voorstellen waar het over gaat.

Chris Hoogendoorn, 16 jaar, Werkendam


Ds. L. van der Kuijl

Functie: predikant te Waarde

Gezin: Getrouwd en samen met mijn vrouw hebben wij zes kinderen in de leeftijd van 2 tot 13 jaar. Maria, Aron, Micha, Loïs, Timon, Jesse.

Hobby’s: Ai... dat is een lastige. Ik wandel graag!

Laatst gelezen boek: De boekenkast bevat genoeg boeken. Meestal ben ik in verschillende boeken tegelijk aan het lezen. Na opnieuw de Christenreis in de serie 'Puriteinse Klassiekers' gelezen te hebben, ben ik nu bezig in de Christinnereis. Dat blijven prachtige boeken die je meerdere keren kunt lezen. Ze zijn heel onderwijzend en elke keer nieuw.

Favoriet theologisch boek: 'De Institutie' van Johannes Calvijn. Vooral boek 3. Dit gaat over de wijze waarop een zondaar deel krijgt aan Christus en Zijn weldaden. Verder vind ik 'het ABC van het geloof' van dr. A. Comrie toegankelijk. Heel kernachtig.

Favoriet (vakantie)land: Ik geniet vooral van Nederland. Als ik wat verder kijk, is Israël een mooi land.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 augustus 2023

Daniel | 36 Pagina's

Het land van de Bijbel

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 augustus 2023

Daniel | 36 Pagina's