JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Oud goud

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Oud goud

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onderzoekt de Schriften, want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben, en die zijn het die van Mij getuigen (Joh. 5:39).

Acht argumenten om de Bijbel te onderzoeken:

1. Er is geen boek op zo’n manier geschreven als de Bijbel. Het is door God Zelf geïnspireerd of uitgeademd als je het letterlijk vertaald uit het Grieks. Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing die in de rechtvaardigheid is (2 Tim. 3:16).

2. Er is geen kennis absoluut noodzakelijk voor iemands behoud dan alleen kennis van de dingen die in de Bijbel gevonden worden.

Het kan zijn dat iemand niets weet van grote steden als Parijs of New York, niets van grote personen, grote overwinningen of grote ontdekkingen. Maar als die man of vrouw Bijbelse waarheden heeft gehoord en die met zijn of haar hart gelooft, dan weet hij of zij genoeg tot behoud van zijn ziel.

3. Er is geen enkel bestaand boek dat zo’n belangrijke zaak bevat dan de Bijbel. Wat is die zaak? Het eeuwige leven door het geloof in de Heere Jezus Christus.

4. Er is geen boek ter wereld dat zulke geweldige gevolgen voor de mensheid, in zijn algemeenheid, heeft gehad dan de Bijbel. Denk aan het Pinksterfeest en de Reformatie als voorbeeld.

5. Er is geen boek ter wereld dat zoveel kan doen voor een ieder die het op de juiste manier leest dan de Bijbel. En dat gij van kinds af de heilige Schriften geweten hebt, die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof hetwelk in Christus Jezus is (2 Tim. 3:15).

6. De Bijbel is de enige regel waaraan alle vragen over leer en leven getoetst kunnen worden.

7. De Bijbel is het boek waarbij al Gods trouwe dienaren geleefd hebben en dat ze liefhadden.

8. De Bijbel is het enige boek waaruit de mens in de laatste uren van zijn leven troost kan putten. Denk aan Augustinus die de boetpsalmen in zijn kamer had laten ophangen om die te overdenken tijdens de laatste periode van zijn leven.

Oproep om de Bijbel te lezen:

1. Begin vandaag nog met de Bijbel te lezen.

2. Lees de Bijbel op een ordelijke manier.

3. Lees de Bijbel met een oprecht verlangen die te begrijpen.

4. Lees de Bijbel met een kinderlijk geloof en een nederig hart.

5. Lees de Bijbel met Christus voor ogen.

Voorbeeld:

Een arme christin zei eens tegen een ongelovige: “Ik ben geen geleerde, ik kan niet zo redeneren als u. Maar ik weet dat honing, honing is, omdat het een zoete smaak in mijn mond achterlaat. En ik weet dat de Bijbel Gods Boek is door de smaak die het in mijn hart achterlaat.”

Dit is een hertaling door Gerben van der Wulp van het gedeelte Bijbellezen uit Christen-zijn in het dagelijks leven, over de praktijk van het geloof.


Verder praten

Op JV, thuis of met je vrienden:

Ryle zegt dat je een christen kunt herkennen aan hoe hij of zij met zijn of haar Bijbel omgaat. Hoe ga jij met je Bijbel om en wat zegt dat over jouw christen-zijn?

Ryle roept je op om de Bijbel ordelijk te lezen. Is het een idee om het Bijbelleesrooster van MacCheyne te gebruiken? Advies: als je afspreekt het rooster samen met een vriend of vriendin te gebruiken, kun je er met elkaar over spreken en elkaar scherp houden.

De Bijbel wordt vaak omschreven met metaforen: gids, kompas, goudmijn, schatboek, honing etc. Hoe zou jij de Bijbel willen omschrijven?

Herken je het voorbeeld van de vrouw? Welke smaak laat de Bijbel in jouw hart achter?


Wie was J.C. Ryle?

John Charles Ryle is in 1816 geboren te Macclesfield. Hij was predikant in de Anglicaanse Kerk. Op 64-jarige leeftijd werd hij bisschop in Liverpool. Hij heeft dit ambt twintig jaar bekleed. In de verkondiging van het Woord stond Ryle in de reformatorische traditie. Hij stierf in 1900 te Liverpool. Nederlandse vertalingen van zijn werken zijn door hun praktische benadering nog altijd zeer geliefd en veelgelezen. Daar valt ook Christen zijn in het dagelijks leven onder.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 juli 2022

Daniel | 36 Pagina's

Oud goud

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 juli 2022

Daniel | 36 Pagina's