"Hantering van de tucht"
In het boek Spreuken worden verschillende onderwerpen behandeld. Eén van deze is het thema "De tucht". In de onderstaande verwerkingsvorm wordt hierop ingegaan.
1. Wat verstaan jullie onder de tucht?
2. Zoek die teksten op uit het boek Spreuken die iets zeggen over het hanteren van de tucht en geef in eigen woorden weer wat Salomo met de woorden uit de tekst bedoelt (zie PDF).
3. Hoe wordt de tucht in het algemeen gehanteerd in onze samenleving. Vul het onderstaande lijstje (zie PDF) eerst persoonlijk in en bespreek dit daarna in groepjes.
Ouders tegenover kinderen > slap / ? / streng
Leraars tegenover leerlingen > slap / ? / streng
Ambtsdragers tegenover gemeenteleden > slap / ? / streng
De politie tegenover de verkeersovertreder > slap / ? / streng
4. Hoe zou de tucht gehanteerd moeten worden?
Ouders tegenover kinderen > slap / ? / streng
Leraars tegenover leerlingen > slap / ? / streng
Ambtsdragers tegenover gemeenteleden > slap / ? / streng
De politie tegenover de verkeersovertreder > slap / ? / streng
5. Zoek één tekst op uit het boek Spreuken waarin iets gezegd wordt over de wijze waarop de tucht gehanteerd moet worden in de volgende situaties.
Ouders tegenover kinderen
Leraars tegenover leerlingen
Ambtsdragers tegenover gemeenteleden
De politie tegenover de verkeersovertreder
6. Wat is het verschil tussen de manier waarop mensen de tucht hanteren en de wijze waarop de Heere tuchtigt?
7. a. Wat zegt Spreuken 3:11-12 over de tucht?
b. Welke boodschap ligt hierin?
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 1988
Mivo +16 | 24 Pagina's
