JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

6. Issaschar

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

6. Issaschar

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

(Gen. 49:14,15)

Rond de geboorte (Gen. 30:14-18)

De dudaïm, die Ruben in het veld gevonden heeft, zijn besachtige vruchten van de zeldzame plant alruin. Dat Rachel deze vruchten zo graag wil hebben vindt z'n oorzaak in een oud volksgeloof, dat zegt dat drank, die bereid is uit dudaïm, de vruchtbaarheid bevordert. Lea geeft haar de vruchten, in ruil voor één nacht liefde en aanwezigheid van Jakob. De zoon die Lea hierna ontvangt, beschouwt zij dan ook als het loon, door God gegeven, in ruil voor het afstaan van de dudaïm. "Issaschar" betekent "daar is loon". Inderdaad geeft God Lea de kinderen, echter niet als loon op haar moeite, maar als een genadegift, ondanks haar menselijke zwakheid en slinkse wegen.

 

De zegen

Issaschar is een sterk gebeende ezel, nederliggende tussen twee pakken. Toen hij de rust zag, dat zij goed was, en het land, dat het lustig was, zo boog hij zijn schouder om te dragen en was dienende onder cijns (tribuut).

 

Aantekeningen

* sterk gebeend: fors en stevig gebouwd.

* ezel: hiermee wordt geen wilde woudezel bedoeld, waarmee Ismaël vergeleken is (Gen. 16:12), maar een huisdier.

* nederliggende tussen twee pakken: duidt op gemakzuchtigheid.

* toen hij de rust zag, enz.: als een ezel maar rust heeft en genoeg voedsel, dan wil hij wel werken. Evenzo zal Issaschar willen werken, maar dan wel om loon.

* was dienende onder cijns (tribuut): dit wordt op verschillende manieren uitgelegd:

1. Issaschar had z'n gebied in de vruchtbare vlakte van Jizreël, waar een belangrijke handelsverbinding door liep; waarschijnlijk regelde Issaschar het handelsverkeer.

2. Issaschar was liever belastingplichtig onder vreemde overheersers, omwille van de inkomsten van het land, dan vrij en zonder inkomsten.

 

Issaschar wordt vergeleken met een fors gebouwde ezel. Deze vergelijking is niet geringschattend bedoeld. De ezel staat in het oosten bekend als een zeer nuttig huisdier. De ezel, waarmee Issaschar wordt vergeleken, is wel gemakzuchtig en wil alleen werken om het loon.

 

Vervulling

Over de verdere geschiedenis van de stam Issaschar is niet veel bekend. Uit de zegening door Mozes is af te leiden dat de veehandel een belangrijke bron van inkomsten is (Deut. 33:18). Verder is de vlakte van Jizreël, gelegen in het erfdeel van Issaschar, een vruchtbare vlakte, die ongetwijfeld rijke oogsten oplevert. Het gebergte van Gilbóa wordt door David een "sieraad van Israël" genoemd (2 Sam. 1:19). Ook de Karmel en de Hermon (Ps. 133:3) liggen in het gebied van Issaschar.

Issaschar heeft meegevochten in de strijd tegen de Kanaänieten (Richt. 5:15). Als David koning is in Hebron, levert Issaschar geen helden, maar tweehonderd adviseurs. Hieruit blijkt dat Issaschar liever praat dan vecht (1 Kron. 12:32). Toch lezen we dat ook "de vorsten in Issaschar met Debora" waren (Richt. 5:15). Ze konden dus wel vechten, maar het was niet hun instelling.

Issaschar was dienstbaar. Hij wilde best hard werken, maar er moest wel wat te verdienen zijn. Zo moet Issaschar zijn vrijheid opzeggen en dienen. Met al zijn arbeid was Issaschar niet vrij. In het Nieuwe Testament lezen we waar de ware vrijheid te vinden is, namelijk in de Heere Jezus Christus (Gal. 4:3-5, Rom. 8:2).

Alleen door Zijn verdienste kan een dienstbare Issaschar vrijgekocht worden.

De werkelijkheid daarvan is te lezen in Openb. 7:7.

 

Gespreksvragen

1. Weerleg met behulp van bijbelse gegevens de volgende uitspraak: "As er geen hemel was tot beloning en geen hel tot straf, dan zou er geen christendom zijn geweest".

2. Issaschar werkte om iets te verdienen. 

a. Is dat geoorloofd?

b. Hoe moeten we onze arbeid verrichten?

c. Welke plaats mag het verdienen van geld innemen bij het verrichten van de arbeid? Motiveer je antwoord aan de hand van bijbelse gegevens.

3. a. Issaschar leefde niet in vrijheid. Hoe kwam dat?

b. Is het voor ons mogelijk om in echte vrijheid te leven? Motiveer je antwoord. Betrek o.a. hierbij Rom 8:2.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 september 1984

Mivo +16 | 53 Pagina's

6. Issaschar

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 september 1984

Mivo +16 | 53 Pagina's