JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

4. Verwerkingsmogelijkheden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

4. Verwerkingsmogelijkheden

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

A. Presentatie van de stof

1. Gewone inleiding

Een inleiding maken valt niet altijd mee. We willen je daarom wat helpen door middel van de volgende suggesties:

- Lees de schets aandachtig door.

- Bepaal voor jezelf wat je aan de orde wilt stellen in je inleiding. Bijvoorbeeld: Wanneer je hoofdzakelijk bij de geschiedenis wilt stilstaan, moet je hoofdstuk 1 uitwerken. Wil je echter de N.G.B. inhoudelijk aan de orde stellen, dan is het nodig dat je aandacht geeft aan hoofdstuk 2 (mogelijk kun je één artikel van de N.G.B. behandelen). Als je de aktualiteit en noodzakelijkheid van de N.G.B. wilt behandelen, behoor je aandacht aan hoofdstuk 3 te besteden.

- Schrijf vervolgens de hoofdpunten op. Ga dus nog niet de inleiding uitwerken, maar schrijf slechts enkele centrale woorden of zinnen op. Dit wordt wel "het raamwerk van een inleiding" genoemd.

- Nu kun je de inleiding gaan schrijven.

Enkele tips:

* gebruik korte zinnen;

* gebruik geen moeilijke woorden;

* maak de inleiding niet te lang (ca. 15 à 20 minuten);

* wanneer je meer informatie wilt hebben over het onderwerp, kun je de literatuurlijst raadplegen.

- Lees de inleiding enkele keren door. Een goede oefening is om deze hardop voor te lezen.

2. Inleidingenreeks

Bij de inleidingenreeks maken 3 verenigingsleden ieder een korte inleiding. Iedere inleiding duurt ongeveer 7 minuten. De inleiders/sters stellen de volgende onderwerpen aan de orde:

a. eerste inleiding: Hoe is de N.G.B. ontstaan? (Hfdst. 1)

b. tweede inleiding: Wat is de inhoud van de N.G.B. (hfdst. 2)

c. derde inleiding: Waarom zijn de belijdenisgeschriften nodig? (hfdst. 3).

 

B. Verwerking van de stof

Na de inleiding(en) kan met behulp van gespreksvragen, die elders in deze schets te vinden zijn, in gespreksgroepen over het onderwerp verder gesproken worden. De afronding kan vorm krijgen door middel van een plenaire bespreking.

1. Gespreksvragen

2. Inventariserend groepsgesprek

Na de opening kan eerst een inventariserend groepsgesprek worden gehouden, alvorens het onderwerp wordt ingeleid.

Werkwijze:

- Deel de verenigingsleden in groepen.

- De groepen beantwoorden de volgende vraag:

Wat is volgens jou het belang van de belijdenisgeschriften in onze tijd? Noteer enkele belangrijke punten uit de N.G.B. die vandaag het belang van de N.G.B. onderschrijven.

- Hierna wordt een inleiding gehouden waarin o.a. de vraag die besproken is beantwoord wordt.

- Na de pauze wordt de vereniging opnieuw in groepen ingedeeld. Er moeten andere groepen ontstaan dan bij de eerste indeling.

De groepen beantwoorden enkele gespreksvragen, in elk geval de volgende vraag:

Zijn er nu (na de inleiding) aanvullingen op de punten die in het eerste gesprek naar voren zijn gekomen.

- Bovenstaande vraag, aangevuld met enkele gespreksvragen, worden afgerond door middel van een plenaire bespreking.

3. Vragen stellen aan een forum

Na de inleidingen (bij een inleidingenreeks - zie punt 2) kan men in groepjes vragen opstellen om deze aan een forum voor te leggen.

In het forum kunnen de drie inleiders/sters zitting nemen.

Iedere groep moet tenminste drie vragen over het onderwerp aan het forum stellen.

Het forum staat onder leiding van een voorzitter die de vragen doorspeelt aan zijn medeforumleden.

4. Werken met een opdracht

Wanneer je na de inleiding geen gespreksvragen aan de orde wilt stellen, kun je ook als volgt te werk gaan:

a. Deel de vereniging in in groepen.

b. Elke groep krijgt als opdracht om bijvoorbeeld artikel 2 van de N.G.B. aandachtig te lezen.

c. vervolgens krijgen de groepen de opdracht om enkele teksten op te zoeken die te maken hebben met de inhoud van artikel 2.

Tevens moeten de groepen proberen om in eigen woorden weer te geven wat de N.G.B. in artikel 2 belijdt.

d. De resultaten worden in een plenaire bespreking met elkaar vergeleken en besproken.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 februari 1984

Mivo +16 | 40 Pagina's

4. Verwerkingsmogelijkheden

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 februari 1984

Mivo +16 | 40 Pagina's