7. Verwerkingsmogelijkheden
Deze schets biedt verschillende mogelijkheden voor zowel de presentatie van het onderwerp als de verwerking daarvan.
Gewone inleiding
Met behulp van een bijbelverklaring kan deze schets gebruikt worden om een gewone inleiding te maken over de Bergrede of een gedeelte daaruit. In de schets worden delen uit hoofdstuk 5 besproken. Op soortgelijke wijze kan een verenigingslid hoofdstuk 6 van Matthéüs uitwerken. In zo'n geval dienen de eerste hoofdstukken in de schets als achtergrondinformatie gelezen te worden.
Bij de voorbereiding kunnen de volgende bijbelverklaringen goed gebruikt worden: de bijbelverklaring van Matthew Henry, Calvijn en/of Dächsel.
Meerdere avonden
Sommige verenigingen geven er de voorkeur aan om meerdere avonden met een bepaald thema bezig te zijn. Met behulp van deze schets is dit goed mogelijk. Zo kan een vereniging bijvoorbeeld verschillende delen uit de Bergrede op meerdere avonden bespreken. Veel informatie uit deze schets zal dan dienen als achtergrondinformatie.
Ook is het mogelijk om op de eerste avond een inleiding te houden over de plaats, de vorm en het karakter van de Bergrede (Zie hfdst. 1, 2 en 3). Hierin kunnen ook verschillende opvattingen over de Bergrede naar voren komen.
De daarop volgende avonden kunnen bepaalde delen uit de Bergrede behandeld worden.
Bijvoorbeeld: eerste avond: Matth. 5:1-12;
tweede avond: Matth. 5:13-16;
derde avond: Matth. 5:17-48.
De gespreksvragen in deze schets kunnen gebruikt worden bij de bespreking.
Groepsgewijs stellen van vragen
De werkwijze is als volgt:
- het schriftgedeelte wordt aandachtig gelezen;
- de vereniging wordt in groepen van 4 à 5 leden verdeeld;
- de groepen stellen in 20 à 30 minuten een aantal vragen op;
- de vragen worden verzameld en daarna uitgedeeld onder de groepen. Het is ook mogelijk om de vragen gelijk door te schuiven naar een andere groep die deze dan gaat beantwoorden. Zo beantwoordt men dus eikaars vragen;
- de groepen geven verslag van de vragen en antwoorden;
- tenslotte geeft de voorzitter of een verenigingslid een afronding aan de avond.
Inleiding maken op de verenigingsavond zelf
Iemand leest een gedeelte uit de Bergrede, bijvoorbeeld Matth. 5:1-12. De vereniging wordt in groepjes verdeeld. De groepen mogen niet groter zijn dan ca. 4 leden. Elke groep moet nu een aantal teksten bespreken. Bijvoorbeeld: groep 1 bespreekt vers 3 t/m 5, groep 2 behandelt vers 6 t/m 9 en groep 3 neemt vers 10 t/m 12 in bespreking. De bespreking in de groepjes vindt plaats aan de hand van de volgende vragen:
- Waar gaat het over in het betrokken gedeelte? Probeer dit in eigen woorden weer te geven.
- Wat kunnen wij uit dit gedeelte leren? Probeer dit duidelijk te maken aan de hand van enkele praktische voorbeelden.
Eén van de verenigingsleden dient van tevoren (eventueel samen met de voorzitter) de volgende voorbereidingen te treffen:
* het betrokken bijbelgedeelte terdege te bestuderen;
* er voor te zorgen dat iedere groep een kopie heeft van een bijbelverklaring en/of kanttekeningen over het bijbelgedeelte.
Na de pauze wordt de plenaire bespreking ingeleid door iemand die een korte uiteenzetting geeft (ca. 10 min.) over plaats, vorm en karakter van de Bergrede (Zie hfdst. 1, 2 en 3). Hierna geven de groepjes hun antwoorden weer. Bijvoorbeeld: groep 1 brengt verslag uit van zijn bevindingen, waarop de andere groepen kunnen reageren. Nadat vers 3 t/m 5 afgerond is volgt vers 6 t/m 9, enz.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 1983
Mivo +16 | 36 Pagina's
