Vragen/verwerkingsvormen
Om verder te praten
Opdracht 1 Zonde en zondaar
a. Wat is het verschil tussen "zonde" en "zondaar"?
b. Hoe spreekt Gods Woord over de "zonde"? Geef enkele teksten weer ter ondersteuning van je antwoord.
c. Hoe spreekt Gods Woord over de "zondaar"? Geef enkele teksten weer ter ondersteuning van je antwoord.
Opdracht 2 Boodschap
a. Wat is de boodschap vanuit Gods Woord voor ex-gevangenen? Ondersteun je antwoord met behulp van bijbelteksten.
b. Hoe kan deze boodschap doorgegeven worden aan de onkerkelijke medemens in nood?
c. Hoe zou je kunnen voorkomen dat leeftijdsgenoten in de wereld van drugs en criminaliteit terecht komen?
Opdracht 3 Vergelding
a. Als een crimineel zijn straf heeft uitgezeten, dan kun je zeggen dat zijn misdaad "vergolden" is. (zie hoofdstuk 3). Omschrijf in je eigen woorden wat dit inhoudt.
b. Wat betekent dit in voor de verhouding tussen deze crimineel en de Heere?
c. Wat moet de voornaamste reden zijn waarom we ons willen inzetten voor (ex) gevangenen?
Opdracht 4 Resocialisatie
De stichting Ontmoeting begint met een woon-werkcentrum in Epe voor de opvang van ex-gevangenen en dak- en thuislozen. Onder dak- en thuislozen zijn veel mensen die meerdere malen in de gevangenis hebben gezeten. Juist daarom wil de stichting kontakten opbouwen met gevangenissen om mensen na hun gevangenisstraf op te vangen in het woon-werkcentrum. Het doel van het woon-werkcentrum is om hen te helpen hun weg te vinden in het maatschappelijk leven (resocialisatie).
a. Wat zou het voor een ex-gevangene zo moeilijk maken om keren naar het maatschappelijk leven (zie hoofdstuk 5)?
b. Wat zouden ex-gevangenen moeten leren om weer in de maatschappij te kunnen meedraaien?
c.. In het woon-werkcentrum moeten de avonden worden gevuld. Hoe zou je die avonden in kunnen vullen? Bedenk daarbij dat het gaat om mensen die veelal geen enkele kerkelijke achtergrond hebben.
Opdracht 5: Liesbet van Velzen doet vrijwilligerswerk in een meisjesgevangenis
In Zeist staat "De Lindenhorst", de enige "gesloten rijksinrichting" in Nederland voor meisjes van 12-18 jaar. De meisjes verblijven hier voor maximaal 4 maanden.
We vroegen Liesbet wat je voor deze meisjes kunt doen. Hoe kun je eraan meewerken dat ze straks toch een plaats in de samenleving krijgen?
De meisjes moeten weer leren leven in een bepaald dagritme. Ze moeten leren omgaan met teleurstellingen en leren samenwerken met anderen. Daarvoor krijgen ze allerlei heel praktische tips: hoe je allerlei huishoudelijke taken moet doen, hoe je jezelf moet verzorgen en hoe je jezelf moet gedragen. Er wordt geprobeerd ze een betrouwbaar beeld te geven van hun mogelijkheden in de toekomst en ze een doel te geven. Verder moet er duidelijkheid komen in de verhouding die er bestaat tussen de meisjes en hun ouders en vrienden. Wij proberen daar als vrijwilligers in de gesprekken aan mee te werken. Wat veel meisjes missen, is het vertrouwen in de medemens. En dat is toch een eerste vereiste om weer goed te kunnen meekomen. Daarom denk ik dat het goed is dat de meisjes de mogelijkheid krijgen om een vertrouwensband met iemand op te bouwen die hen ook begeleidt als ze weer buiten de Lindenhorst zijn. Alleen redden ze het meestal niet. Ze hebben daarbij hulp nodig.
Vat samen wat deze meisjes moeten leren en geef aan hoe dat volgens jou kan gebeuren?
Opdracht 6 Welke meisjes zitten in de Lindenhorst?
Liesbet vertelt:
De meisjes die er zitten, hebben vaak een strafbaar feit gepleegd en moeten hier hun straf uitzitten. Verder zijn er veel meisjes die hier zitten omdat ze onder toezicht geplaatst zijn. Dit betekent dat er zoveel problemen in de thuissituatie van een meisje zijn dat ze daar uitgehaald moeten worden.
Veel meisjes komen uit wat "zwakkere" milieu's. Thuis zijn er vaak problemen: werkloosheid, echtscheiding enzovoort. De meisjes moesten vaak al jong aan het werk en hebben weinig toekomstperspektief. Bij allochtone meisjes (bv. meisjes uit de gezinnen van gastarbeiders) ligt de oorzaak van de problemen vaak in het feit dat ze klem zitten tussen twee kulturen: die van hun ouders en die van de Nederlandse samenleving.
a. Omschrijf in je eigen woorden wat het inhoud dat de meisjes in de Lindenhorst vak uit wat "zwakkere" milieu's komen.
b. Waarom hebben meisjes uit "zwakkere"milieu's meer kans in de gevangenis te komen?
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1995
Mivo +14 | 20 Pagina's
