JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Jeruzalem in de Bijbel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jeruzalem in de Bijbel

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Jeruzalem, vóór de verovering door David

Reeds voor David de vesting op de Jebusieten veroverde, kunnen we in de Bijbel lezen over de stad Jeruzalem. De eerste keer wordt de stad genoemd met de naam Salem (=vrede), waarover de priesterkoning Melchizedek regeerde. De tweede keer wordt niet de stad met name genoemd, maar wel één van de bergen in het land Moria, waar Abraham zijn zoon Izak moest offeren. Volgens 2 Kronieken 3: 1 wordt de tempel gebouwd op de berg Moria. Volgens de overlevering heeft Abraham zijn zoon geofferd op de latere tempelberg. Bij de verovering van Kanaän hebben de kinderen van Juda het gedeelte van Jeruzalem, waar zij recht op hadden, ingenomen. Vanwege de gunstige strategische ligging is het de stam van Benjamin niet gelukt de hele stad te veroveren. Hun erfdeel, namelijk het bovenste deel van de stad en de burcht bleef in handen van de Kanaänieten (Jebusieten). De naam Salem was veranderd in Jebus, hoewel ook de naam Jeruzalem gebruikt werd.

Jeruzalem als stad Davids

Toen David tot koning gezalfd was over de twaalf stammen, koos hij Jeruzalem uit als residentie. De stad werd bewoond door kinderen uit de stam van Juda en van Benjamin, maar het oudste gedeelte, de ommuurde burcht was nog altijd in handen van de Jebusieten. Deze burcht was gelegen op de oostelijke heuvel van de stad, en plaatste door zijn steile hellingen elke aanvaller voor onoverkomelijke moeilijkheden. De bewoners waren zo vast overtuigd van de onneembaarheid van hun vesting, dat ze David lieten weten, dat zelfs de blinden en de kreupelen hem zouden verdrijven. Davids besluit om Jeruzalem tot residentie te maken, is van geweldige betekenis geweest. De strategische ligging maakte de stad tot een bijna onneembare vesting. De geografische ligging was belangrijk: centraal, niet speciaal behorend tot één enkele stam. Bovendien heeft David geweten van de priesterkoning Melchizedek uit Salem (Psalm 110), en van het offer van Abraham op Moria. Maar door dit alles heen, zien we bovenal Gods leiding. De Heere Zélf heeft Jeruzalem verkozen, om daar te wonen.

Jeruzalem als stad Gods

Jeruzalem wordt de plaats waar de Heere wonen wil, als de ark des verbonds er een plaats krijgt. David brengt de ark naar Jeruzalem. De priesters en Levieten moeten zich heiligen. De ark wordt gedragen. Er worden vele offers gebracht. Er wordt gezongen, op muziekinstrumenten gespeeld, en David huppelt met alle macht voor de ark uit. Hoe goed heeft David toen beseft, dat het een wonder van genade is, dat de heilige God bij hen wil wonen. Hoe goed heeft hij beseft, de grote afstand die er is tussen de Heere en een schuldig volk. (Psalm 24: 3) Wie zal klimmen op de berg des HEEREN, en wie zal staan in de plaats Zijner heiligheid? Des te groter is het wonder, dat die heilige, heerlijke God, Zélf Jeruzalem verkoren heeft om daar te wonen in Zijn gunst (Psalm 68: 17, 87: 2). Daar vloeit het bloed der verzoening, dat heenwijst naar het bloed van het Godslam, Dat komen zal.


Praten over Jeruzalem

1. Waarom wordt Jeruzalem de stad Gods genoemd? Waarom is dat zo'n groot wonder?
2. Waarom wordt Jeruzalem de stad Davids genoemd?
3. Waarom noemt de profeet Zacharia (12: 3) Jeruzalem een lastige steen?
4. Waarom roepen de Joden zo blij "Hosanna" als de Heere Jezus binnenrijdt op een ezel? Waarom weent de Heere Jezus daarna? Wat betekent dat voor ons?
5. Waarom vinden christenen het fijn om Jeruzalem te bezoeken? Wat vind jij daarvan?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1996

Mivo +12 | 28 Pagina's

Jeruzalem in de Bijbel

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1996

Mivo +12 | 28 Pagina's