John Wiclif de morgenster van de Reformatie
Het leven van Wiclif
John Wiclif werd omstreeks 1325 in het Engelse Yorkshire geboren uit een verarmde adelijke familie. In 1364 werd hij hoogleraar in de theologie te Oxford. Het eenvoudige volk lag hem echter na aan het hart. Samen met anderen vertaalde hij de Bijbel in het Engels. Zijn volgelingen, die Lollarden genoemd werden, zond hij twee aan twee uit om als in armoede levende boetepredikers het Evangelie te verkondigen. In zijn strijd tegen de kerk verwierp hij op grond van de Bijbel de aflaat, de zielemissen voor overledenen en het vagevuur. Daarnaast leerde hij de uitverkiezing en verwierp hij de transsubstantiatieleer. Dit is de leer dat tijdens de mis brood en wijn wezenlijk veranderen in Christus' lichaam en bloed. Het was volgens hem niet de kerk die toegang tot het eeuwige leven kon geven, dat kon alleen de Heere. Hij zag de kerk als een gemeenschap van personen die tot het eeuwige leven zijn uitverkoren. In de Roomse Kerk was in plaats van Christus, de paus belangrijk geworden. Daarom noemde Wiclif de paus de antichrist en stelde Christus weer boven de paus. Bij het verspreiden van zijn gedachten stuitte Wiclif uiteraard op heftig verzet van de Roomse Kerk. Tijdens een kerkvergadering, waarin Wiclifs leer veroordeeld werd, ontnam men hem zijn professoraat. Na Wiclifs dood werden de Lollarden hevig vervolgd en bijna uitgeroeid. In het verborgen leefden zij echter tot in de eeuw van de hervorming voort.
Voorloper
In de kerkgeschiedenis is Maarten Luther veel bekender dan John Wiclif. Met Maarten Luther is de hervorming begonnen. Toch is het werk van mannen als John Wiclif ook erg belangrijk geweest. Dat we Maarten Luther wel en John Wiclif niet een hervormer noemen heeft een oorzaak. John Wiclif heeft een heleboel dingen die in de kerk verkeerd waren bestreden. Hierdoor zagen veel mensen dat de geestelijken in de kerk niet leefden en deden zoals volgens de Bijbel zou moeten. Wiclif heeft veel fouten van de kerk bestreden. De grootste fout echter niet...
En deze grootste fout is pas door Maarten Luther duidelijk bestreden. De fout, dat de kerk leerde dat de mensen zalig konden worden door goede werken, door maar goed je best te doen en te proberen zo heilig mogelijk voor God te leven. Luther was er in zijn eigen leven achter gekomen dat hij niet heilig voor God kon leven, en dat hij schuldig stond tegenover de wet van God. Toen de Heere hem leerde dat de zaligheid niet uit verdienste maar uit genade was, en Luther dat ook ging verkondigen, toen pas was de grootste fout van de Roomse Kerk aangewezen.
Hoe belangrijk Wiclif ook voor de kerk is geweest, omdat hij de grootste dwaling van de Roomse Kerk niet heeft bestreden, wordt hij geen hervormer, maar een voorloper van de hervorming genoemd.
Om over te praten
1. Wiclif is in zijn strijd niet tot de kern van de fouten van de Roomse Kerk doorgedrongen. In hoeverre is zijn werk toch waardevol geweest?
2. Luther en ook wij leren dat een mens zalig wordt door genade alleen.
a. Wat betekent dat?
b. Wat leert de Roomse Kerk?
3. De zaligheid is niet uit verdienste, maar uit genade. Is het dus zo dat de vorm of het uiterlijk (kleding, haardracht, enzovoort) er niet zo toe doet, omdat het op het wezen, het innerlijk aankomt. Is deze bewering juist? waarom wel/niet?
Dwalingen in de Roomse Kerk
In de tweede helft van de middeleeuwen zijn er mannen geweest die veel dwalingen van de Roomse Kerk inzagen en opriepen tot terugkeer naar het zuivere Woord van God. Zij kwamen niet tot een totale breuk met de kerk, maar wilden haar van binnenuit hervormen. De bekendsten waren Petrus Waldus in Frankrijk, John Wiclif in Engeland en Johannes Hus in Bohemen (in Tsjecho-Slowakije) Dit blad gaat over John Wiclif.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 1995
Mivo +12 | 28 Pagina's
