De eerste christengemeente
Achtergrondinformatie
In deze Bijbelse vertelschets gaat het in verband met de actie om 'aandacht voor onze naaste'. Dat is uitgewerkt in de collage-achtige vertelling over. We behandelen de situatie en omstandigheden in de eerste christengemeente. Hierbij zal blijken dat daar liefde heerste, maar dat toch ook niet alles goud was wat er blonk. De duivel wil immers graag alles wat goed is kapot maken. De geschiedenissen zelf worden bekend verondersteld. Vandaar dat er niet te uitvoerig op ingegaan wordt en details weggelaten zijn. Het is de bedoeling aan de hand van deze Bijbelse gegevens ook naar ons eigen leven te kijken. Hoe is het in onze gemeenten? Herkennen de jongeren het eensgezind bij elkaar zijn? Er worden twee voorbeelden gegeven van mensen die iets weggaven voor hun naaste. Ze deden dat met een verschillende bedoeling. Is ons hart oprecht voor God? Over deze onderwerpen kun je met de jongeren verder doorpraten. Ook het diakenambt kan aan de hand van deze schets en het formulier om ouderlingen en diakenen te bevestigen, besproken worden.
Gemeenschap
De gemeente was één hart en één ziel (Handelingen 4: 32). Er was werkelijk sprake van gemeenschap. Een gemeenschap van hen die in Christus geloven. Het is bij hen niet enkel een belijdenis met de mond, maar het is concrete, dagelijkse werkelijkheid. Eén in Christus. Als leden van één lichaam. En als één lid lijdt, lijden al de leden mede (1 Korinthe 12: 26). Het is kenmerkend dat hierna in hetzelfde vers (Handelingen 4: 32) staat dat 'alle dingen hun gemeen waren'. De gemeenschapsgedachte beperkt zich niet tot het geestelijke, maar komt ook in het stoffelijke openbaar. Er wordt wel eens gezegd dat dit een soort christelijk communisme inhoudt. Dit is een misverstand. Iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn eigendom en wordt nergens toe verplicht (Handelingen 5: 4). Er is geen sprake van gezamenlijk beheer van gezamenlijk bezit. Maar de liefde van God blijkt zo groot te zijn, dat velen spontaan afstand doen van hun bezit. Ze geven dit als een offer aan de Heere. We moeten dit wel zien als een werk van de Heilige Geest. Dit kan door iemand zelf niet nagemaakt worden, zie maar bij Ananias en Saffira. Het gaat er dan ook niet om wat je geeft, maar om hoe je geeft. Hoe is je gezindheid!
Genezing van zieken
In Handelingen 5: 15 lezen we hoe de zieken door Petrus genezen werden. Alleen zijn schaduw hoefde maar over hen heen te komen. Hij had die kracht van God gekregen. De Heere Jezus heeft in Johannus 14: 12 gezegd dat degenen die in Hem geloven door Zijn kracht ook wonderen kunnen doen. De werken die Hij Zelf gedaan heeft, zullen zij in en door het geloof ook kunnen doen. Het zijn niet zomaar bijzondere gebeurtenissen, maar tekenen. Hiermee wordt het Woord dat zij brengen, bevestigd en zichtbaar gemaakt.
Joses
Joses komen we later tegen als Barnabas, Paulus' metgezel. Hij staat bekend als een vrome man. Ze hebben hem daarom ook deze mooie bijnaam gegeven: Barnabas, zoon der vertroosting. Hij had gaven van God gekregen om mensen te vertroosten en te vermanen. In hoofdstuk 11: 24 staat dat hij een goed man, was, vol des Heiligen Geestes en des geloofs.
Ananias en Saffira
De duivel zit niet stil. Als God werkt, verliest de duivel terrein. Dat wil hij niet. Hij zal er alles aan doen om te proberen het werk van God kapot te maken. Deze keer probeert hij het via Ananias en Saffira. Hij probeert het werk van de Heilige Geest na te maken. Hij wil van het goede gelijk weer iets zondigs maken. Maar God zorgt er voor dat dat niet kan gebeuren. Hij zorgt voor Zijn nog zo jonge gemeente. Hieruit blijkt Zijn liefde en Zijn zorg.
Griekse weduwen
De Griekse Joden die in Griekenland wonen of gewoond hebben, spreken ook Grieks. De Hebreeuwse Joden hebben altijd in Palestina gewoond. Zij spreken Hebreeuws.
De ontevredenheid bij de Griekse weduwen kan twee betekenissen hebben:
* zij kunnen bij de gemeenschappelijke maaltijden verwaarloosd en achtergesteld zijn;
* zij mochten niet meedoen aan de verzorging van de armen, in tegenstelling tot de weduwen die Hebreeuws spreken.
De eerste betekenis is het meest waarschijnlijk. Het is opvallend dat de zeven mannen die tot diaken gekozen werden allemaal een Griekse naam hadden. Een verklaring kan zijn dat men tegemoet wilde komen aan de bezwaren van de Griekse Joden en daarom juist Griekse mannen heeft gekozen. Deze mannen worden in Handelingen nog geen diaken genoemd. Pas in Filippenzen 1: 1 lezen we voor het eerst van 'diakenen' .
Eisen waaraan diakenen moeten voldoen
De apostelen lieten de hele gemeente omzien naar mannen die hen konden helpen bij de zorg voor de armen. Deze mannen moeten een goede getuigenis hebben, vol van de Heilige Geest en van wijsheid zijn (Handelingen 6: 3). In 1 Timotheüs 3: 8-12 zijn nog meer eisen te lezen waaraan een diaken moet voldoen. Deze komen overeen met de hier genoemde punten. Het is goed om deze er even bij te lezen en er naast te leggen. Aan de hand van dit Bijbelgedeelte en het formulier om ouderlingen en diakenen te bevestigen, kun je het diakenambt bespreken. Onze eigen taak hierin is dat wij iets van ons geld geven. Het collecteren is ook een onderdeel van de eredienst. (Zie zondag 38 waarin 'de armen christelijke handreiking doen' als één aspect van het houden van de zondag genoemd wordt). Het gaat ook niet alleen om het afzonderen van geld, ook je tijd kun je besteden in dienst van je naaste. Denk bijvoorbeeld aan boodschappen doen voor mensen die dat zelf niet goed meer kunnen.
Woord en daad
We mogen geen waterdicht schot aanbrengen tussen verschillende ambtelijke bedieningen. Een Woordloos diaconaat is net zo arm en onvolledig als een daadloze Woordverkondiging. In de Bijbel lezen we dat diakenen ook het Woord verkondigden. Denk aan Stéfanus. En ouderlingen ontvingen ook geld voor de armen. In het formulier om de ouderlingen en diakenen te bevestigen, kunnen we ook lezen dat diakenen geroepen zijn om Gods Woord door te geven. Bijvoorbeeld door middel van een gesprek, een gebed, een stukje lezen uit de Bijbel.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1995
Mivo +12 | 28 Pagina's
