Johannes de Doper
Blz. 3
* 'Mijn beê met opgeheven handen...' staat in Psalm 141.
* In Num. 6: 23-26 staat de priesterlijke zegenbede die een dominee uitspreekt aan het einde van de kerkdienst.
* Gabriël wees op de Schrift omdat die het hoogste gezag heeft. Daarin staan de woorden des eeuwigen levens. Daarin staat wie wij zijn, wie God is en Wie God in Christus Jezus zijn wil. De Heere spreekt tot ons door Zijn Woord.
* De keizer van Rome heette Augsutus. De vorst van Judea was Herodes. De twee hogepriesters waren Annas en Kajafas.
Blz. 4
Er staat nergens in de Bijbel voor iedere ambtsdrager om door de kleding herkenbaar te zijn. Er staat ook nergens dat het verkeerd is. Priesters en levieten droegen voorgeschreven, de discipelen niet. Bij ons is het de gewoonte dat dominees aan de kleding herkenbaar zijn. Ouderlingen en diakenen zijn dat ook bij de uitoefening van hun ambt.
Blz. 6
John overschat en Cobie onderschat de doop. Gedoopt zijn betekent niet dat je automatisch een kind van God bent of dat je alleen maar 'Amen' op je doop behoeft te zeggen als antwoord. Gedoopt zijn betekent meer dan dat je apart gesteld bent en goed moet leven. Wijlen ds. J. van Vliet schreef in 'Gedoopt, wat betekent dat?': 'Maak evenwel niet de doop de grond van je zaligheid. Veel gedoopten zijn vreemdeling van de genade. Ons oor en ons oog moeten ontsloten worden voor Gods beloften en voor de verzegeling daarvan in de doop, opdat wij de Heere zullen leren zoeken en dat niet eenmaal het gedoopte voorhoofd tegen ons getuigen zal in de dag der dagen. De doop is dus een teken en zegel van de belofte. De Heere heeft in de doop zijn belofte aan ons voorhoofd verzegeld: het ganse heil wat in Christus is. Maar die belofte zal in ons leven alleen vervuld worden in de weg van geloof en bekering. Dat is de verantwoordelijkheid van de doop. Deze onderschrijft de noodzakelijkheid om die beloften, die God in de doop aan ons voorhoofd verzegeld heeft, ook door het geloof te leren omhelzen. Anders zal die belofte verkeren in een vloek en dan zal de verbondswraak, de verbondsvloek ons treffen. Dit moet ons wel in de nood voor de Heere brengen: 'Heere, geef wat Gij gebiedt en gebiedt dan wat gij wilt en Gij zult nooit tevergeefs gebieden'.
De kinderdoop heeft zo'n rijke betekenis. De Heere is je in je doop tegemoet getreden waarbij Hij als het ware Zijn hand op je hoofd legde en tot je sprak: 'Kindeke Ik zweer u dat Ik u niet zal afwijzen als u tot Mij komt! Op Mijn trouwverbond; al wat u ontbreekt, schenk Ik zo gij het smeekt, mild en overvloedig.' Daarom zal het vreselijk zijn om gedoopt te zijn en onbekeerd te sterven.'
Blz. 7
* Ook al worden zonden niet concreet in de preek genoemd, dan mag je ze toch niet doen. Probeer in het gesprek er ook op te wijzen dat het niet alleen om uiterlijke dingen gaat, maar ook om ons innerlijk. Dan gaan we ons niet boven anderen verheffen. Probeer er ook op te wijzen dat wij wel zeggen dat we zondigen, maar dat het ook belangrijk is in ons eigen leven na te gaan waarin we zondigen. Probeer 's avonds voor je je avondgebed doet eens concreet te bedenken welke verkeerde dingen je die dag in gedachten, woorden en werken je die dag gedaan hebt. Daar heb je vergeving voor nodig en daar mag je ook om vragen.
* Tegen het gewone volk zei Johannes dat ze zich moesten bekeren. Tegen de tollenaren dat ze niet onrechtvaardig mochten vragen en de soldaten mochten niet door bedrog iets ontvreemden.
Blz. 8
* Verzoeken is iemand tot het verkeerde proberen te verleiden.
* De Heere Jezus werd in de woestijn door de duivel verzocht.
* Het antwoord van de Heere Jezus is in het kort gezegd: 'Lees wat er in de Bijbel staat'. Alleen het Woord geeft houvast. Daarin staal de wil van God.
* Als de Heere beproeft, doet Hij dat altijd ten goede en om het geloof te versterken. Denk aan Abraham die Izak moest offeren.
* De satan verzoekt de mens tot het verkeerde te verleiden. Dat begon al bij Eva in het paradijs.
Blz. 9
* Verjaardagen in de Bijbel: Belzazar, Job. Uit Genesis 8: 13 kun je opmaken dat de aarde droogviel na de zondvloed op de dag dat Noach 601 jaar werd. Dit is een positieve aanduiding van een verjaardag.
* Het is een bijbelse opdracht om de daden des Heeren te gedenken ook in je eigen leven. Maar dan moet dat wel het belangrijkste zijn. Vieren wij zo onze verjaardagen, of lijken ze meer op de verjaardag van Herodes?
* Iemand die dronken is, doet dwaze dingen. Dat blijkt wel bij Herodus die een belofte deed die hij niet na mocht komen.
* Sterke drank mag je zien als iets dat de Heere gegeven heeft. Maar het is wel begrijpelijk dat er mensen zijn die zeggen dat je helemaal geen alcohol moet gebruiken, omdat er zoveel ellende door in de wereld gekomen is.
* In de Bijbel wordt ook wel in positieve zin over dansen gesproken. Maar dan gaat het meestal over rijdansen, denk bijvoorbeeld aan de vrouwen en meisjes die om beurten dansten en zongen toen David de Filistijnen verslagen had. Dit was iets heel anders dan dansen op een dansvloer en in de disco. Daar zit iets uitdagends in dat zondige gevoelens oproept vooral op seksueel gebied.
Blz. 10
Een welgelegen dag is een goede dag. Een dag, waarop er iets fijns gebeurt. Je hebt een goed cijfer voor een moeilijke repetitie, of je bent jarig en je krijgt een prachtig kado. Dan is het een goede dag voor je. Soms kan het een goede dag lijken: je hebt die jongen, aan wie je zo'n hekel hebt nu eens flink in elkaar geslagen! Of je kreeg een 10 voor een repetitie, waarvan je veel antwoorden bij je buurman kon spieken. Misschien zeg je dan ook: 'M'n dag was weer goed! Maar is het wel echt zo? Of ben je toch eigenlijk onrustig van binnen? Het lijkt wel een goede dag, maar diep in je hart.... Soms kan het geen goede dag lijken. Iemand die je goed kent, moet worden geopereerd. Of nog dichterbij, je bent zelf heel ernstig ziek. Dat lijkt niet zo best. En toch.... Een welgelegen dag staat er in Markus 6. Het leek een welgelegen dag voor Herodes en voor Herodias. Maar het was pas echt een goede dag voor Johannes de Doper. Een goede dag die nooit zou stoppen, omdat de Heere hem Thuis liet komen.
Antwoorden puzzel
1. Kajafas
2. Zacharias
3. Rabbi
4. Pilatus
5. Dopen
6. Ongeloof
7. Sadduceeeërs
8. Jesaja
9. Gabriel
10. Sprinkhanen
11. Wassen
12. Blinden
13. Avondoffer
14. Jezus
15. Meester
16. Messias
17. Numeri
18. Honing
19. Adderen
20. Reukwerk
21. Herodus
22. Galilea
23. Johannes
24. Woestijn
25. Tiberius
26. Elisa
27. Elizabet
28. Kolen
29. Vrees
30. Christus
Blz. 11
Aankondiging geboorte: Lukas 1: 5-25
Geboorte: Lukas 1: 57-66
Prediking: Mattheüs 3: 1-12, Markus 1: 1-8, Lukas 3: 1-18, Johannes 1: 15-18
Doop van Jezus Mattheüs 3: 13-17, Markus 1: 9-11, Lukas 3: 21-22, Johannes 1: 52-54
De twijfelende Johannes: Mattheüs 11: 1-19. Lukas 7: 18-35
Johannes en Herodes: Mattheüs 14: 3-12, Markus 6: 17-29, Lukas 3: 19-20
Blz. 12
* De evangelist leek op Johannes omdat hij rechtstreeks en dringend tot bekering opriep met het oog op het laatste oordeel.
* Paulus was de Joden en Jood en de Grieken een Griek. Hij paste zich in zekere zin aan de mensen aan. Hij liet merken hun wereld te kennen. Dat deed de evangelist ook.
Tieners bij het programma betrekken!
Het is voor tieners erg belangrijk hen bij het programma te betrekken. Dit kan door een voorbereidingsgroepje te benoemen dat een avondprogramma opstelt en uitvoert. Zorg voor goede begeleiding, maar geef de jongeren wel het gevoel dat ze zelf voor de avond verantwoordelijk zijn. Bij de voorbereiding hebben ze ook dit leidingblad nodig.
Suggestie voor een programma:
- Opening door een leider/ster
- Bijbellezen
- Inleidingenreeks (korte inleidingen) door verschillende leden:
* de geboorte van Johannes
* de prediking van Johannes
* Johannes en Herodes
* de twijfelende Johannes
* de dood van Johannes
- Aan de hand van pag. 12 van het ledenblad een van de leden een verhaal laten maken over 'Een moderne Johannes'.
- Pauze
- Vijf discussievragen in groepen bespreken
- Plenaire bespreking, waarbij het voorbereidingsgroepje als forum fungeert
- In groepen puzzel maken
- Avondsluiting door een van de leiders/ sters
- Sluiting
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 augustus 1990
Mivo +12 | 24 Pagina's
