JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Achtergrondinformatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Achtergrondinformatie

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat zegt de bijbel over "vreemdeling"?

I. Oude testament

Hier komen wij vier soorten vreemdelingen tegen:

- de buitenlander buiten Israëls grenzen Jes. 61:5;

- vreemdelingen binnen Israëls grenzen, die zekere rechten genieten, de zgn. gerim. Ex. 22:21, Lev. 17:12. Dit kan ook een Israëliet zijn, denk aan de Levieten Richt. 17:7;

- de bijwoners, vreemdelingen zonder enig recht Deut. 23:4, Ex. 12:45, Lev. 25:6;

- niet-Israëlieten, die zich slechts tijdelijk is Israël ophouden Deut. 14:21.

II. Jodendom

Onder het Jodendom, tot in de tijd van Christus, vond men de volgende stromingen:

- vijandig-afwerend: de vreemdeling is de heiden, de goddeloze;

- kompromis: Philo, Josephus, de grieksgezinde Sadduceeërs;

- missionair: vooral onder de diaspora-Joden vinden wij veel zendingsijver. Elke heiden, die zich tot de joodse godsdienst bekeerde en zich liet besnijden werd proseliet, en zijn nakomelingen golden als volle Joden.

III. Nieuwe testament

De zorg van de Heere voor de vreemdeling blijkt ook hier op verschillende plaatsen:

- de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan, Luk. 10;

- in Matth. 25 wordt de vreemdeling in één adem genoemd met hongerigen, dorstigen, naakten, zieken en gevangenen. "Voor zoveel gij dit één van deze Mijn minste broeders gedaan hebt, zo hebt gij dat Mij gedaan".

- ook Paulus vermaant in zijn brieven tot herbergzaamheid. Rom.

12:13, Hebr. 13:2, 1 Tim. 3:2, Tit. 1:8, 1 Tim. 5:10.

Verder komt in het Nieuwe Testament het vreemdelingschap van Gods kinderen naar voren. Hebr. 11:8 en volgende. Ook in dê brieven van Petrus blijkt dit. 1 Petr. 1:1 en 17, 1 Petr. 2:11. In Efeze 2 wordt tegen over elkaar geplaatst het vreemdeling zijn met betrekking tot de verbonden der belofte (vers 12) èn het medeburger der heiligen en huisgenoot Gods zijn (vers 19).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 december 1982

Mivo -16 | 42 Pagina's

Achtergrondinformatie

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 december 1982

Mivo -16 | 42 Pagina's