JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

C. Aantekeningen bij de tekst

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

C. Aantekeningen bij de tekst

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

vers 8 : Midden in de nacht begint het kerstfeest. Niet alleen in de duisternis van de nacht komt de engel zich vertonen, maar ook in de nacht van zonde en schuld,

vers 9 : God stuurt Zijn eigen licht in de wereld, omdat herders, zondaren, het zélf nooit meer licht kunnen maken. "En zie". Het werkwoord zien komt in het kersthoofdstuk veel voor. Lees de verzen 9, 10, 15, 17 en 20 maar. Er is heel veel te zien met kerstfeest: Het is immers Licht geworden.

"Ziet" betekent: Let er op; hier is iets bijzonders. De heerlijkheid des Heeren: de Goddelijke glans van hemelse Heerlijkheid,

vers 10 : Verkondig: er staat letterlijk: Ik evangeliseer. Ik evangeliseer u grote blijdschap, die al den volke (=heel het volk) wezen zal.

In de oorspronkelijke tekst staat een vorm van "U" die weinig wordt gebruikt en die kan worden weergegeven met: voor u; tot uw heil.

In dit verband is Matth. 1:21 goed te citeren: En gij zult zijn Naam heten Jezus, want Hij zal Zijn volk zaligmaken van hun zonden".

vers 11 : Deze tekst is woord voor woord uitgewerkt in het kerstprogramma.

vers 12 : Uit deze woorden van de engel blijkt, dat ze op weg móeten: van het veld naar de kribbe. Het Kindeke wordt niet thuis (in het veld) bezorgd, maar de herders worden zoekende gemaakt!

Dar wil niet zeggen dat er twee wegen zijn:

a. De weg die God met Christus gaat naar de kribbe.... en b. de weg van de herders uit naar diezelfde kribbe.

Het is één weg: via Jozef en Maria brengt God het Kindeke naar de stal (waarschijnlijker naar de grot) en via de engelen brengt Hij de herders daar ook. Ten diepste vinden de herders het Kindeke, omdat ze zelf al van Godswege gevonden zijn.

vers 13 : De engelen prijzen. Ze klagen niet over de zonden van de herders of over de zonden van Israël. Ook zingen ze de lof niet vanwege de verwachting die er in de herders leeft. Nee, hier gaat om Hém, die kwam voor hén, de herders.

vers 14 :"Ere zij God":God ontfermt Zich over zondaren, Hij ontfermt Zich over hen in Christus. De Vader heeft Zijn Zoon gezonden. Daarom: Ere (letterlijk: heerlijkheid) zij God.

"Vrede op aarde": Dat is er sinds de zondeval niet meer geweest. Kaïn sloeg Abel dood. En daarna zijn miljoenen mensen gedood en gemarteld. Dat doen mensen elkaar aan. Maar de engelenboodschao slaat niet op wat wij mensen elkaar aandoen. Wij maken van deze wereld een puinhoop. De engelen spreken echter over wat de Heere doet. De Vredevorst bindt de strijd aan met de duivelse macht. "Ik zal vijandschap zetten tussen, u en deze vrouw". De Vrede-vorst is nu op aarde.

"In mensen een welbehagen". Dat betekent, dat het welbehagen van God aan mensen vervuld wordt.

Het zou verdiend geweest zijn als de engel gezegd had: onvrede op aarde en in mensen een mishagen! Maar de engel verkondigt nieuw leven: Christus is geboren. Zondaren worden herboren

vers 15 : Het welbehagen Gods openbaart zich direkt in de aktiviteit van de herders: Laat ons gaan. Dat is een vrucht van het nieuwe leven,

vers 16 : Zij gingen met haast: Liefde dringt de herders tot opschieten. Pas na de verkondiging van het Woord, komen de herders bij Christus. Eerst zijn de herders zoekende gemaakt .

Nu zijn ze vindende gemaakt.

God doet dat allemaal! Hij is de eerste en de de Laatste.

vers 17 : De herders hielden de boodschap niet voor eigen kring, maar maakten bekend. Eeuwen lang is dat doorgegaan.

Ook is belangrijk wat zij bekend maakten, namelijk het Woord, dat hun van dat Kindeke gezegd was. Dus niet primair wat dé herders beleefd hadden, maar het Sola Scriptura klinkt: het Woord alleen! Zij verkondigen Gods openbar ingsweg.

vers 18 : De herders wisten dat hun boodschap een boodschap van de Heere was (zie vers 15). Maar "allen" die dat Woord weer van de herders hoorden verwonderden zich slechts. Zij hadden niet in de gaten dat de boodschap van de herders van God afkomstig was. "Allen" verwonderden zich, maar ze kwamen niet in beweging. Ze bleven, die ze waren: nette, vrome, wettische........onbekeerden.

vers 19 : Maria bracht alles met elkaar in verband. Haar geheugen speelde daarbij een belangrijke rol. Met behulp van haar geheugen bepeinsde zij Gods daden.

vers 20 : Tenslotte keerden de herders nog ruimer getuigend terug. Niet alleen meer wat ze gehoord, maar nu ook wat ze gezien hebben, werd verkondigd. Dat is een wónder na de zo teleurstellende reaktie van de bevolking. Het geloof groeit tegen de verdrukking in, door de Heilige Geest.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 november 1982

Mivo -16 | 47 Pagina's

C. Aantekeningen bij de tekst

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 november 1982

Mivo -16 | 47 Pagina's