JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Micro-influencer

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Micro-influencer

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ik trein vaak. Veel reizigers zitten op hun mobiel. Sommigen appen of lezen nieuws. Anderen vegen steeds over het scherm, van de ene naar de andere persoon. Even kijken, even luisteren, en dan weer de volgende influencer. Influencers en volgers. Wat is de relatie van de volger met een influencer? Vriend, vriendin? Kennis? Zou er iets blijvends bestaan tussen al die influencers en volgers? Of is het een poosje blinken en dan weer verzinken en vergeten worden?

Sommige mensen hebben een blijvende invloed. Denk aan Maarten Luther, een goed voorbeeld van een influencer van vijf eeuwen terug. Zijn optreden, net als dat van andere reformatoren, werkte dóór. Eeuwenlang! In de kerk en in de samenleving. Je voelt wel aan dat Luthers inbreng waardevol was. Nog steeds hebben veel van zijn uitspraken waarde. Lees deze eens: “Goede werken hebben geen afzender” (Tafelgesprekken, 3359) Luther bedoelt: als je echt iets goeds doet dan schuif je jezelf niet naar voren. Het: “Zie mij eens!”, staat haaks op goede werken. Als een christen iets doet, gaat het om de ander of om het goede doel. Dat noem je bescheidenheid of onbaatzuchtigheid. Alle ikkerigheid komt van de verkeerde kant. Klopt niet.

Mogen christenen anderen beïnvloeden? Natuurlijk, dat is zelfs de roeping van een christen. Een zoutend zout, lichtend licht, kaars op een kandelaar, stad op een berg, en getuigen zijn over de hele wereld. Dat heeft de Heere Jezus Zelf gezegd. Daarbij gaat het niet over het verkopen van mezelf en het organiseren van de hoogste aantallen volgers. Nee, het doel is dat God bekend wordt en Koning Jezus gevolgd wordt. Jezus kon zonder restricties zeggen: “Volg Mij!” Als Hij dat met Zijn almacht zegt dan volg je. Ongetwijfeld! En dat zonder voorwaarden, voor altijd. Ingewonnen door Hem en voor Hem. Zó kun jij ook geroepen worden tot uitgaan voor zendingswerk. Ik verzeker je: dan ga je, naar waar ook ter wereld.

Kun je een goede influencer zijn? Jazeker, als echte volgeling van de Heere Jezus. Maar niet als je enkel gericht bent op de wereld. Het is nodig dat jongeren en volwassenen in je omgeving het zien dat je als christen niet voor jezelf maar voor Christus leeft. Het is wonderlijk: oprechte volgelingen van Christus hebben geen grote mond. Ze weten veel te goed dat er in henzelf zoveel zonde huist. Dan loop je met jezelf niet te koop. Toch is er een nieuw levensbegin in hen geschapen. Dat is gericht op God eren en je naaste liefhebben. Daarom werven ze de ander voor Christus. Bescheiden, sober. Als micro-influencer.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 oktober 2024

Daniel | 36 Pagina's

Micro-influencer

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 oktober 2024

Daniel | 36 Pagina's