JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Een vertrouwelijk gesprek met God

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een vertrouwelijk gesprek met God

#schatgraven #soap-methode #zweedse methode #actief lezen #ABC-methode

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het gebed, zegt Johannes Calvijn, dat is een vertrouwelijk gesprek met God. Dat betekent zeker niet dat volgens hem de mens en zijn Schepper op gelijke voet staan. Hij waarschuwt: Eerbied en bescheidenheid moeten bewaard blijven. Anders draait het te veel om ons en onze wensen en verlangen we snel meer dan God toestaat. Ik denk dat we allemaal begrijpen wat Calvijn hier bedoelt, want wijzelf en ons wensenlijstje staan wel erg snel in het middelpunt van onze gebeden.

Hoe bidden we op de juiste manier? Door het voorbeeld te volgen van het gebed dat onze Heere ons zelf heeft geleerd, zegt Calvijn. Want ‘in die zes korte beden hebben wij een totaal van álles wat we op een juiste manier van God mogen vragen en wat nuttig is voor ons’.

A

1. Geef het Bijbelgedeelte een titel .

2. Kies uit het Bijbelgedeelte het vers uit, dat de kop van deze Bijbelstudie voor jou het beste verwoord. Schrijf dit vers op.

B

3. Schrijf in eigen woorden op wat jou in dit Bijbelgedeelte heeft aangesproken.

4. Schrijf alle dingen op die je niet goed begrijpt. Schrijf ook de dingen op die jij moeilijk vindt.

C

5. Schrijf in eigen woorden een samenvatting van het gedeelte, of de belangrijke verzen. Houd je aan wat er staat en probeer niet vooruit te lopen op wat het betekent. Gebruik ongeveer 5 woorden per vers, zo wordt je samenvatting niet te lang.


Citaat van Calvijn: “Als we God kennen als de Heer en uitdeler van alle goed, die ons uitnodigt dit goede van Hem te vragen, maar we toch niet naar Hem toegaan en van Hem vragen, dan zijn we als een man die een begraven schat vergeet, ondanks dat de plaats hem duidelijk is aangewezen.” Herken je jezelf in dit citaat?


Matthéüs 6:7-15

7 En als gij bidt, zo gebruikt geen ijdel verhaal van woorden, gelijk de heidenen; want zij menen, dat zij door hun veelheid van woorden zullen verhoord worden.

8 Wordt dan hun niet gelijk; want uw Vader weet, wat gij van node hebt, eer gij Hem bidt.

9 Gij dan bidt aldus: Onze Vader, Die in de hemelen zijt! Uw Naam worde geheiligd.

10 Uw Koninkrijk kome. Uw wil geschiede, gelijk in den hemel alzo ook op de aarde.

11 Geef ons heden ons dagelijks brood.

12 En vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onzen schuldenaren.

13 En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van den boze. Want Uw is het Koninkrijk, en de kracht, en de heerlijkheid, in der eeuwigheid, amen.

14 Want indien gij den mensen hun misdaden vergeeft, zo zal uw hemelse Vader ook u vergeven.

15 Maar indien gij den mensen hun misdaden niet vergeeft, zo zal ook uw Vader uw misdaden niet vergeven.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 oktober 2023

Daniel | 36 Pagina's

Een vertrouwelijk gesprek met God

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 oktober 2023

Daniel | 36 Pagina's