Reclame
Bedrijven besteden duizenden, soms zelf miljoenen euro’s aan de promotie van hun producten. Elk bedrijf is ervan overtuigd dat zijn product het beste product is dat er bestaat. Juist dat ene product maakt je leven zoveel makkelijker. Je wordt er ontzettend gelukkig van. Kijk maar eens naar reclame-uitingen. Een gelukkig gezinnetje in een auto. Pa achter het stuur kijkt in de spiegel naar een stralende zoon die op de achterbank zit. Glunderend van geluk. Ma die lachend voor zich uit kijkt. Het automerk wil je laten geloven dat je veel gelukkiger wordt als je dat merk auto koopt.
Of een biermerk die een stel stoere mannen in beeld brengt met een glas bier in handen. Echte bikkels. Als je dat bier drinkt, dan ben je een echte, stoere kerel. Tenminste, dat is wat ze je laten geloven.
Iedereen weet dat het een onzinbeeld is wat ze neer zetten. Je weet dat geld en goed ons niet gelukkiger maakt. Toch blijkt het dat onze hersenen er na verloop van tijd in gaan geloven. Ik las dat Amerikaanse tieners ongeveer drieduizend reclame-uitingen per dag zien. Dat doet iets met hen. Telkens wordt er een gevoel van verlangen aangesproken. Elke keer krijg je een prikkel om iets te kopen. Bedrijven spelen er handig op in. Als reclame-uitingen niet gekoppeld worden aan het goede leven, dan heeft de campagne veel minder impact.
Laat dat eens tot je doordringen. Hoe breng jij de boodschap van het Woord, een boodschap van het goede leven? Een leven met de Heere. Welk beeld zet jij neer? Welke impact heeft het op het leven van onze jongeren? Moeten we onze jongeren niet veel meer laten zien wat het betekent om met de Heere te leven? Dat geeft pas echt geluk. Als bedrijven miljoenen euro’s besteden om hun producten te verkopen, moeten wij onszelf tot het uiterste inspannen om onze jongeren te laten zien wie wij zijn, maar vooral Wie de Heere is. Beeldend, eenvoudig, concreet, direct, maar vooral dicht bij het hart en leven van onze jongeren.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 februari 2020
Daniel | 32 Pagina's