JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Aanwijzingen voor het gebruik

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Aanwijzingen voor het gebruik

16 minuten leestijd Arcering uitzetten

Verschijnt 7 keer per jaar
ISSN: 1568-8852

Treffer is bestemd voor leidinggevenden van +12 en +14 groepen. Het geeft informatie voor het werken met het ledenblad Treffer.

In dit blad treft u aan:
- Aanwijzingen voor het gebruik
- Doel van de schets
- Programmasuggesties voor de +12 en de +14-groepen
- Toelichting en antwoorden op de vragen

Aanwijzingen voor het gebruik

Het onderwerp voor deze Treffer is de woestijnreis van het volk Israël. Onder de titel ‘Op reis’ worden een aantal elementen uit deze reis van het Israël besproken. Het zijn voor jongeren veelal bekende verhalen. De vertaling naar hun leefwereld is noodzakelijk. Veel jongeren geven aan niet goed te weten hoe ze de inhoud en de boodschap van de Bijbel concreet toe kunnen passen in hun leven. Ook deze Treffer geeft hier handvatten voor. Denk heel concreet aan de doorgang door de Rode Zee als beeld van de doop, zoals dit in de Nederlandse Geloofsbelijdenis en in het dankgebed van het doopformulier aan de orde komt.

Mogelijke thema’s die tijdens de clubavond aan de orde kunnen komen zijn:
- Water in de woestijn
- Brood in de woestijn
- Gods wet in de woestijn
- Gods volk in de woestijn
- Gods trouw in de woestijn
- Het einde van de woestijnreis

Doel van de Treffer

Het doel van deze Treffer is om samen met de jongelui je te verdiepen in de woestijnreis. De geschiedenissen zijn bekend. Daarom worden er een aantal thema’s behandeld. Voor deze opzet is gekozen om verdieping aan te brengen in de stof. Bij elk thema worden er lijnen getrokken naar het Nieuwe Testament. In de geschiedenissen van de woestijnreis zijn vele lessen voor ons. Paulus schrijft hiervan in 1 Korinthe 10:11 dat het voorbeelden zijn. Het is geschreven tot waarschuwing. Vele dingen hebben een geestelijke betekenis en wijzen naar Christus.

Programmasuggesties voor + 12 en + 14 groepen

Lezen:
Bij pagina 4          Exodus 15 : 22-27 of Exodus 17 : 1-7
Bij pagina 5          Exodus 16 of Johannes 6
Bij pagina 6 en 7 Exodus 19 en 20 of een stukje uit Psalm 119
Bij pagina 8 en 9 Exodus 32 of Numeri 21
Bij pagina 10        Jozua 3 en 4
Bij pagina 11         Psalm 105 of 1 Korinthe 10

Zingen: Psalm 78, Psalm 105, Psalm 106, Psalm 119, de Tien Geboden des Heeren.

Idee voor + 12 groepen
- Opening
- Korte interactieve introductie: woordveld maken op bord of flap over de vraag: Waaraan denk je als je het onderwerp hoort van deze avond: ”De woestijnreis” De verschillende antwoorden worden op de flap geschreven. Iedereen is gelijk betrokken.
- Als intro kan ook kort verteld worden van de Pesachavond.
- Inleiding door de leidinggevende.
Je kunt bijvoorbeeld kiezen uit de volgende thema’s:
- Water en brood in de woestijn
- Gods wet in de woestijn
- Gods volk en Gods trouw in de woestijn.
- Pauze
- In groepen worden de vragen beantwoord die bij het thema horen. Zijn ze klaar dan maken ze de woordzoeker op pagina 12
- Plenaire afronding. U kunt de avond besluiten met het thema: Einde van de woestijnreis.

Idee voor + 14 groepen
- Opening
- Korte intro: zie ideeën van de + 12 groepen
- Een paar jongeren doen een korte inleiding over een thema uit deze Treffer
- In groepen worden de vragen gemaakt die bij het thema horen. Er kan ook gekozen worden voor de Bijbelstudie op pagina 11
- Pauze
- Bespreek plenair de Bijbelstudie
- Sluiting

Bij dit thema kunt u ook als inleiding een Bijbelverhaal vertellen. U kunt de vertellingen bij de Bijbel van dhr. L. Snoek hulpmiddel gebruiken.

Toelichting op de vragen

Toelichting bij pagina 3
De joodse historie kenmerkt zich door de zogenaamde ‘oral history’. Van vader op zoon werd de geschiedenis van het jodendom doorverteld. Met name bij de viering van het Pascha werd door één van de kinderen de vraag gesteld of vader nog eens wilde vertellen van de exodus en hoe ze door de woestijn naar Kanaän waren geleid. Deze pagina laat zien hoe dit in zijn werk ging. Ook voor deze tijd heeft dit belangrijke waarden. Ouders moeten hun kinderen ook vertellen over de weg ter zaligheid. Met name binnen de beschutting van het gezin moet hier ruimte voor zijn.

Toelichting bij pagina 4
In warme droge landen is de betekenis van water groot. Door de gemakkelijke beschikbaarheid van water in onze samenleving zijn we de betekenis van water grotendeels verloren. Het beeld van water wat de dorst lest was in het oosten bekend. Geestelijke dorst kan alleen gelest worden door het water des levens wat komt uit de levende fontein Jezus Christus. Voor de overdracht met jongeren kun je het beeld van water en dorst goed gebruiken.
1. Waar kun je in je leven naar verlangen?
Ons leven is vervuld met verlangens. We verlangen vaak naar de dingen van de wereld: geld, goed, een lang en gezond leven, geluk, goede resultaten op school/werk en vriendschap.
2. Als de Heere je leven vernieuwt, dan ga je een andere dorst kennen. Waar ga je dan naar dorsten?(Psalm 42 : 1)
Dan gaat je ziel dorsten naar de Heere zoals het hert dorst naar water. Je gaat zien dat het water van de wereld je dorst niet kan lessen, dorst naar de Heere laat zien dat je Hem kwijt bent. Probeer jongeren te laten zien dat Hem kwijt zijn, écht alles kwijt zijn betekent, maar ook de Heere te mogen eigenen betekent, met Jakob te mogen zeggen dat je alles hebt.
3. Wat roept de Heere Jezus uit op het Loofhuttenfeest? (Johannes 7:37) Wat heeft dit te maken met het lessen van de dorst?
“Een ieder die dorst heeft, die komt tot Mij en drinke.” Wanneer je de Heere kent, wordt je dorst werkelijk gelest.

Toelichting bij pagina 5
1. Lees Exodus 16 : 19-21. Het volk mocht het manna niet bewaren tot de volgende morgen. De Heere wil dat ze elke dag afhankelijk van Hem zouden leven. Dat wil Hij nu nog. Hij leert ons bidden: Geef ons elke dag ons dagelijks brood. Wat betekent dit voor jou?
We moeten bidden om ons dagelijks brood. Elke dag vragen om alles wat we nodig hebben. De Heere Jezus wil ons afhankelijkheid leren. Niet te bezorgd zijn voor de dag van morgen. Elke dag zal de Heere zorgen. Bij deze vraag kunnen jongeren zich doorgaans niet veel voorstellen. Waarom moet je nu vragen om eten wat al voor je staat, toch? In de westerse samenleving hebben we overvloed aan eten en aan drinken. Daarom is het belangrijk om te laten zien dat we toch iedere dag alles weer uit Gods hand ontvangen.
2. Het Manna is een beeld van Christus. Lees Johannes 6 : 30-35. Waarom noemt de Heere Jezus zich het Brood des Levens?
Als we de Heere Jezus mogen kennen als onze Zaligmaker, is Hij het Brood voor onze ziel. Aards brood hebben we nodig om in het leven te blijven, zo zullen we eeuwig blijven leven als we Hem kennen. Brood stilt onze honger. Zo vervult Hij onze geestelijke begeerten.

Toelichting bij pagina 6
Het volk moet zich heiligen voordat de Heere gaat spreken. Hoe moeten wij ons heiligen (= voorbereiden) als we naar de kerk gaan?
Voor we naar de kerk gaan, moeten we bidden of de Heere Zijn knecht wil helpen en het Woord wil brengen in ons hart. Het moet ook aan onze kleding te zien zijn dat naar het huis van de Heere gaan. De bestelding van de zaterdagavond heeft hier ook alles mee te maken. Spreek met de jongeren over de besteding van de zaterdagavond, maar ook hoe ze de zondag besteden en hoe ze dat ervaren.

Toelichting bij pagina 7
1. Wat zie je als je in die spiegel kijkt? (Lees ook vraag 3 van de Heidelbergse Catechismus)
Door te kijken in die spiegel zie je hoe zondig je bent. Uit jezelf zie je dit niet. De Heilige Geest kan je ogen openen. Bid daarom om de komst van de Heilige Geest in je hart.
2. Lees de Tien Geboden en schrijf bij elk gebod op hoe je kunt zondigen met je gedachten.
Achter elk gebod is een voorbeeld genoemd van een overtreding op een gebod. Je kunt dit ook uitbreiden met hoe je deze geboden juist wél goed kunt opvolgen. Het zijn namelijk niet de Tien verboden.
1e gebod - in onze gedachten vele afgoden- je geld, je mobiel, je computer enzovoorts.
2e gebod – Als we een verkeerd denkbeeld maken van de Heere
3e gebod – bidden zonder na te denken
4e gebod – niet luisteren in de kerk
5e gebod – stiekem dingen doen waarvan je weet dat je ouders het niet goed vinden
6e gebod – boos zijn op iemand
7e gebod – lezen van pornoblaadjes, bekijken van verkeerde sites
8e gebod – al je tijd voor de wereld besteden, je steelt genadetijd
9e gebod – roddelen over iemand
10e gebod – jaloers zijn
3. In Lukas 5 : 31 staat dat de wet een tuchtmeester is tot Christus. Wat bedoelt de Heere Jezus met deze woorden?
De Heere Jezus bedoelt met “ziek zijn” als we zien hoe zondig we zijn. We zijn dodelijk ziek. Als we dat door de werking van de Heilige Geest voelen, dan krijgen we een Dokter (Medicijnmeester) nodig. De tollenaars hadden last van hun zonden gekregen. Zij kwamen naar de Heere Jezus. De Farizeeërs hadden Hem niet nodig.
4. Wat is het belangrijkste gebod? (zie ook Mattheüs 22 : 37-40)
De Heere Jezus leert dat de kern van de wet is: God liefhebben boven alles. God liefhebben met ons gehele hart wil zeggen met al onze gevoelens, met heel onze ziel (=onze wil), met heel ons verstand (=al onze gedachten). We moeten onze naaste liefhebben als onszelf. De Liefde waarmee we onszelf liefhebben horen we te geven aan onze naaste.

Stelling
De Heere Jezus heeft de wet voor Zijn kinderen volmaakt gehouden. De wet geldt niet meer voor hen. Als je een kind van de Heere bent, dan is de wet niet meer belangrijk voor je.
Gods kinderen krijgen een begeerte om de geboden van de Heere te houden omdat zij de Heere en Zijn wet liefhebben. Ze gaan steeds meer zien dat ze dat niet in eigen kracht kunnen. De hulp van de Heere is daarbij altijd nodig. (Tien Geboden des Heeren vers 9) We kunnen wel zeggen dat de wet niet meer heerst in hun leven, de Heere Jezus heeft dit overgenomen van Zijn volk.

Toelichting bij pagina 8
1. Waarom is het maken van een gouden kalf zo erg? Ze wilden toch de Heere dienen?
De Heere wil niet afgebeeld worden (tweede gebod). De Heere kan niet afgebeeld worden, Hij heeft geen lichaam.
2. Mogen wij helemaal geen beelden maken? (Zie vraag 97 en 98 van de Heidelbergse Catechismus)
We mogen wel beelden van andere dingen maken maar niet om ze te aanbidden. Heidelbergse Catechismus: We moeten niet wijzer zijn dan God zelf. Hij wil ons niet door beelden maar door Zijn Woord onderwijzen.
3. Wij zullen ons niet zo snel buigen voor een beeld. Toch hebben wij vaak verkeerde denkbeelden van de Heere. Geef eens een voorbeeld We kunnen wel verkeerde gedachten over God hebben: denkbeelden.
Voorbeeld: Als we iets doen en we denken niemand ziet het. We vergeten dan dat Hij alles ziet. Of als we in grote nood zijn en we denken niemand kan mij helpen. We vergeten dan dat de Heere almachtig is.

Numeri 21 : 1-6
4. Wat is murmureren?
Murmureren (mopperen) betekent dat het volk boos is op God. Ze zijn het niet eens met Zijn leiding. Ze vertrouwen niet meer op Hem (we zullen straks sterven van de dorst). Ze zien niet meer de zegeningen van de Heere (we zijn het manna zat). Ze vergeten dat hij altijd gezorgd heeft voor water.
5. Doe jij dat ook wel eens? Kun je een voorbeeld geven?
We zijn het ook vaak niet eens met Gods leiding. Als we ziek worden en we worden niet zo snel beter. Als we hard leren en de resultaten blijven onvoldoende. Als er mensen van wie we veel houden sterven. Moeilijk is het eens te worden met de Heere. Vraag of Hij je wilt leren zeggen: Uw wil geschiede.
6. Wij zijn ook dodelijk gebeten door de slang. Wat wordt daarmee bedoeld? Hoe merk je dat thuis, op school, in de kerk en met je vrienden?
Wij zijn door de zondeval dodelijk ziek geworden. Ons hart is gericht op het kwade. Thuis door bijvoorbeeld ruzie met broer(tjes) en zus(jes), op school door een leraar het leven zuur te maken, in de kerk doordat je gedachten worden afgeleid en met vrienden door te roddelen over anderen.

Toelichting bij pagina 9
1. Het volk Israël staat bekend om zijn mopperen in de woestijn. Toch is de Heere lankmoedig en genadig. Dat is de Heere over ons ook. Wat betekent dat? Kun je voorbeelden geven uit je eigen leven?
Lankmoedig betekent dat de Heere ons niet gelijk straft maar ons nog genadetijd geeft. Hij geeft ons ondanks onze zonden ons elke dag wat we nodig hebben. Boven alles geeft hij ons Zijn Woord en klopt op de deur van ons hart.
2. Waarom is de Heere zo lankmoedig over ons? (Romeinen 2 : 4)
De Heere is zo goed, verdraagt ons ondanks onze zonden, stelt de straf uit om ons tijd te geven om ons te bekeren. Niet alleen tegenspoed maar ook zegeningen kunnen ons tot bekering leiden.
3. Hoe wordt de Heere Jezus verhoogd?
Aan het kruis op Golgotha.
4. Wat is dat ‘in Hem geloven’?
Bij de wedergeboorte geeft de Heere ons het zaligmakende geloof. Het geloof is de band die er is tussen je ziel en de Heere Jezus. Hij is alles voor jou geworden. Hij heeft de vergeving van de zonden en het eeuwige leven voor jou verdiend.

Toelichting bij pagina 10
1. Het volk moest de ark volgen. Van Wie is de Ark een voorbeeld? (Openbaringen 11 : 19)
De ark is een voorbeeld van de Heere Jezus.
2. Als de kinderen van de Heere gaan sterven, dan wordt er wel eens gezegd: De Ark is in de Jordaan. Kun je uitleggen wat dit betekent?
Dat betekent dat de Heere Jezus hen als de Goede Herder zal leiden door de doodsrivier en veilig naar de overkant zal brengen. De dood jaagt hun dan geen schrik meer aan.
3. Jozua laat een gedenkteken van stenen maken bij de Jordaan. Waarom? Ook in jouw leven zijn belangrijke dingen gebeurd. Welke en waarom moet je er nog vaak aan denken?
Jozua laat een gedenkteken van stenen maken als een blijvende herinnering aan de doortocht. (Jozua 4:6) Ouders moeten hun kinderen ervan vertellen. In ons leven kunnen er ook dingen gebeuren die je nooit kunt vergeten: je krijgt een erg ongeluk of je moet iemand die je lief is verliezen.

Toelichting bij pagina 11
1. Welke wonderen gebeurden in de woestijn?
- Gods leiding door de wolk-en vuurkolom;
- Het wonder van het manna, kwakkels;
- Water uit de rots;
- De overwinning op Amalek;
- Op de berg Sinaï gaf de Heere Zijn wet.
2. Waarom is het zo belangrijk dat de wonderen doorverteld werden?( Psalm 78 : 6 en 7)
De wonderen moeten verteld worden aan de kinderen. Het doel is: dat zij hun hoop op God stellen, Gods daden niet vergeten en Zijn geboden bewaren. De Heere kan de in lijn van de geslachten werken, we noemen dat wel eens een gouden draad in een geslacht.
3. Wat is het grote doel wat de Heere voor ogen heeft met Zijn wonderen?
Het grote doel is: Ik zal u tot een God zijn en gij zult Mij tot een volk zijn. Het is allemaal gericht op het behoud van het volk.
4. Lees psalm 105 : 4 en 45. Geldt dit ook voor ons?
Vers 4 het volk moet elke dag de Heere zoeken in het gebed.
Vers 45 Het volk moet de Heere dienen.
5. De Rode Zee maakt scheiding tussen Gods volk en de Egyptenaren. Hoe maakt de Doop scheiding?
Door de Doop zijn wij apart gezet van de wereld. De Doop is een scheidslijn. (zie ook het gebed in het doopformulier)
6. Wat lees je over het volk dat door de Rode Zee getrokken is in vers 5. Waarom is dit een waarschuwing voor ons?
Het hele volk is door de Rode Zee getrokken. Het hele volk is niet zalig geworden. De meeste zijn verloren gegaan door hun ongeloof. Dit is een waarschuwing voor ons. De doortocht door de Rode Zee is een beeld van de Doop. Als we gedoopt zijn betekent dit niet dat we automatisch Gods kind zijn. We moeten wederomgeboren worden!
7. Aan welk sacrament moet je denken en waarom?
We denken aan het Heilig Avondmaal. De geestelijke spijs is het brood en de geestelijke drank is de wijn. De Heere Jezus geeft de dorstige en hongerige ziel eten en drinken.
8. De Steenrots was Christus. Waarom wordt Christus een Steenrots genoemd?
De steenrots is een voorbeeld van Christus. Christus is geslagen en nu is Hij de Fontein van levend water.
9. Waarvoor worden wij gewaarschuwd?
Wij zijn net als het volk Israël apart gezet. Door onze Doop gebracht op het erf van het Verbond. Het is een waarschuwing dat we niet zo moeten leven als het volk Israël. Velen gingen door op hun zondeweg en bekeerden zich niet. De Heere roept ons toe: Geef aan Mij je hart!
10. Hoe heeft het volk Israël het hart verhard in de woestijn?( vers 8 en 9)
Ze hebben vaak gemurmureerd, de Heere verzocht. Verzoeken (= twijfelen aan Zijn bestaan), regering, trouw en almacht. Vers 10- zij dwaalden met het hart- ze keerden zich van de Heere af. Ze luisterden niet naar Hem. Ze overtraden Zijn geboden.
11. Hoe kunnen wij ons hart verharden?
Wij kunnen ons verharden als we de waarschuwingen van onze ouders in de wind slaan. Toch onze eigen weg gaan en dingen doen waarvan we weten dat het niet goed is. In het begin waarschuwt ons geweten ons, later niet meer . We wennen eraan en gaan door. Als we onder de indruk zijn na een preek of plotseling sterfgeval en er niet meer aan willen denken. We leven er bewust overheen.
12. Wanneer horen we Zijn stem?
In Zijn Woord horen we Zijn stem. Zijn stem horen we ook in de zegeningen en roepstemmen in ons leven. De Heilige Geest moet wel onze oren openen om die stem te horen.
13. Waarom wordt het verblijf in de hemel vergeleken met ‘rust?
Kanttekening 23 bij deze tekst wijst op het Griekse woord sabbatismos dat hier voor rust gebruikt wordt. Er wordt hier gesproken over een rust die uitgaat boven de rust van de sabbat en de rust in het land Kanaän. het is een rust voor lichaam en ziel en die rust duurt eeuwig. Daar rusten zij van hun arbeid (Openbaring 14 : 13)

Toelichting bij pagina 12

Uitkomst van de puzzel:

DIE ZIJN VOLK ALS BIJ DE HAND LEIDDE DOOR WOESTIJN EN ZAND

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 2006

Treffer | 20 Pagina's

Aanwijzingen voor het gebruik

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 2006

Treffer | 20 Pagina's