JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

1. De profetieën van Jesaja

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

1. De profetieën van Jesaja

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ieder jaar wordt de geboorte van de Heere Jezus door christenen herdacht. De beloften uit het Oude Testament zijn in vervulling gegaan. Vooral de profeten hebben geprofeteerd over de komst van de Messías. Ook de profeet Jesaja heeft verschillende malen gesproken over de komst van de Heere Jezus. Jesaja was de zoon van Amoz. Dit was niet Amos, de profeet. Wie deze Amoz wel is geweest, is niet bekend.

 

Jesaja

Jesaja betekent: "Jahweh heeft heil geschonken". In het jaar 740 voor Christus werd Jesaja door God geroepen. Dit gebeurde in de tempel door middel van een visioen. God verscheen aan Jesaja in al Zijn heerlijkheid. Een onvergetelijke gebeurtenis is dat geweest voor de profeet. Tevens heeft het visioen hem zoveel moed gegeven dat hij dit zware werk zijn leven lang kon blijven doen. God wilde Jesaja gebruiken voor Zijn dienst. De opdracht die de Heere hem gaf was om Zijn heerlijkheid en heiligheid te preken. Koning Uzzia had Gods geboden verlaten en na de dood van deze koning begint de profeet zijn profetisch ambt te vervullen. Jesaja heeft geprofeteerd onder koning Jotham, Achaz en Hizkía (Jes. 1:1). Hieruit blijkt dat hij werkzaam was in het zuidelijk rijk, Juda. Vooral in Jeruzalem heeft hij veel gewerkt. Meer dan 40 jaar vervult hij zijn ambt. Jesaja was getrouwd en heeft 2 zonen gekregen met profetische namen (Jes. 7:3; Jes. 8:3).

Jesaja had van de Heere de gave ontvangen om de profetie in een zeer goede stijl te verwoorden. Hij was hoog ontwikkeld en zeer goed op de hoogte van de binnenlandse en buitenlandse politiek. Het werk dat hij gedaan heeft, was een gevaarlijk werk. Hoe vaak moesten de profeten, en ook Jesaja, de haat van het volk aanhoren. En te begrijpen, aangezien het volk naast vergeving ook Gods straffen werd aangezegd.

 

Profetie

De profeet is zich er van bewust dat God door hem spreekt. Vandaar dat er in de profetieën vaak te lezen is: "Zo spreekt de Heere". Door de dienst van de profeten maakte de Heere Zijn wil duidelijk aan het volk. De oudtestamentische profetieën hebben een blijvende betekenis. Ze zijn bedoeld voor Israël én de kerk van alle tijden.

Belangrijk bij de profeet Jesaja is de profetie van de verschijning van de Messías: de Messiaanse profetieën. Niet alleen bij Israël, maar ook bij andere volken komt de verwachting van een verlosser voor. Zo'n verlosser zal komen om een vrederijk te stichten. Vooral in Egypte en Babel werd een dergelijke verwachting gevonden. Toch had Israël een andere Messíasverwachting. Het volk kende de eredienst, met de vele offers. In de offers lag een rijke symboliek die heenwees naar de komst van God in het vlees. Deze verwachting greep terug op Gods Woord: "En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar Zaad; Datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult Het de verzenen vermorzelen" (Gen. 3:15).

 


II. Het boek J. is, afgezien van enkele historische hst., een verzameling van profetieën. De rangschikking is noch streng chronologisch, noch streng zakelijk, ofschoon deze beide principes bij de vaststelling der volgorde wel een rol hebben gespeeld.

Het boek is in te delen in twee hoofddelen: hst. 1-39 en hst. 40-66. Over het algemeen nemen de profetieën van het eerste deel haar uitgangspunt in J.'s eigen tijd; en die van het tweede deel in een latere tijd, nl. van het Babyl. wereldrijk en Juda's weggevoerd-zijn in ballingschap, of zelfs van de daarop volgende periode. Intussen bevat ook het eerste deel reeds profetieën, die van het latere standpunt uitgaan, bv. hst. 13 en 14. Omgekeerd zijn er in het tweede deel profetieën, waarbij men het waarschijnlijk kan achten, dat ze haar uitgangspunt nemen in de tijd van J. zelf, speciaal 56:9-57:13. 

Het eerste hoofddeel is weer aldus in te delen: 1. Hst. 1-12 bevat een verzameling van meest oudere profetieën, hoofdzakelijk in verband staande met gebeurtenissen uit J.'s tijd. 2. Hst. 13-27 draagt een andersoortig karakter (hst. 13-23 profetieën aangaande heidenvolken; hst. 24-27 een apocalyptisch slot). 3. Hst. 28-35. Hiervan vormt hst. 28-33 de historische voortzetting van hst. 2-12; men vindt hier profetieën uit de tijd kort vóór de benauwing van Jeruzalem door Sanherib in 701. Hst. 34 en 35 vormt hierbij een eschatologisch slot. 4. Hst. 36-39 is een historisch intermezzo. Hier wordt eerst beschreven de afloop van Sanheribs inval; en wordt vervolgens door het verhaal van Hizkía's ziekte en het Babyl. gezantschap het tweede deel ingeleid. 

Het tweede hoofddeel kan worden worden ingedeeld als volgt: Hst. 40:1-49:13. Hier domineert de tegenstelling tussen de Here en de afgoden, en wordt voorts de hoofdinhoud gevormd door de beschrijving van Cyrus'...

Uit: De Christelijke Encyclopedie.


 

Het volk verwachtte op grond van Gods eigen Woord de Verlosser. Juist in de momenten van druk en ellende, werd deze Messíasverwachting sterk. De verwachting van vervulling van de belofte van de komst van de Messias was verstevigd door andere gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden na de belofte van het vrouwenzaad. Deze gebeurtenissen zijn van vader op zoon doorverteld en zodoende wist het volk dat de Heere een Verlosser zou zenden. Te denken valt aan:

• Gods belofte aan Abraham (Gen. 12:2 en 3);

• De voorspelling van de komst van Silo (Gen. 49:10);

• Mozes verkondigt de komst van de grote profeet (Deut. 18:15 en 18).

 

De Messías

De profeten moeten in naam van hun Zender Gods oordelen aankondigen, maar tevens moeten zij het volk vertellen dat de Verlosser komen zal. Ze verkondigen een Messías, Die voort zou komen uit het geslacht van David. Isaï (Jesse) was de stamvader. De Messías zal een tweede David zijn: een nieuwe loot aan een oude stam. Deze Messías zal ook vol van wijsheid en verstand, raad en sterkte, kennis en vreze des Heeren zijn. Tevens beschrijft de profeet Hem als de Man van smarten, de lijdende Knecht des Heeren.

Naast een beschrijving van de Messías, wordt ook Zijn werk beschreven in de geschriften van de profeet. Hij zal lijden en sterven, waardoor Hij het sterven van Zijn volk op Zich neemt. Maar in dat sterven zal tevens de grote en glorierijke overwinning liggen. De satan en zijn trawanten zullen het onderspit moeten delven. Deze Messías zal als Overwinnaar uit de strijd komen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 november 1989

Mivo +16 | 24 Pagina's

1. De profetieën van Jesaja

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 november 1989

Mivo +16 | 24 Pagina's