Instructieblad voor leidinggevenden bij de MIVO +14 schets "Vrije tijd"
In dit blad treft u aan:
- Aanwijzingen voor het gebruik van de MlVO-schets "Vrije tijd"
- Programma-suggesties voor een avond over de schets
- Aantekeningen bij de vragen
Aanwijzingen voor het gebruik
De MIVO +14 schets over "Vrije tijd" verschijnt in de serie werkschetsen voor de oudere tieners op de vereniging.
Hoewel in eerste instantie geschreven voor deze groep, kan de schets, uiteraard met enige aanpassing, ook door -14 groepen of door gewone +12 groepen (jongeren in de leeftijd van 12 tot 16 jaar) gebruikt worden.
Het blad voor de leden bevat vrijwel alle informatie die de inleider nodig heeft. U dient de schets dus pas na de inleiding uit te delen aan de leden, om niet het gras voor de voeten van de inleider weg te maaien!
Wanneer de schetsen uitgedeeld zijn, kan met de verwerkingsvormen achter in de schets verder gewerkt worden. Na afloop van de avond kunnen de leden de schets mee naar huis nemen.
Programma suggesties
Doel van de schets
Het doel van de schets is jongeren in te lichten over Vrije tijd en vrije tijdsbesteding.
Rond de leeftijd van 14 jaar beginnen zich op dit terrein vragen voor te doen. Het is van groot belang hier voldoende aandacht aan te besteden. Immers: wanneer op dit terrein op deze leeftijd verkeerde keuzes gemaakt worden is het moeilijk dit later weer terug te draaien. Bovendien blijkt de drempel naar de vereniging dan ook veel hoger te zijn geworden.
Vandaar deze schets. Een goede verenigingsavond toegewenst!.
Mogelijkheid 1
• Opening
• Inleiding over de hele schets. Eventueel door meer dan één lid.
• In groepjes bespreken van de vragen uit de schets.
Pauze
• Associatie-opdracht: Ga in gesprek met de jongeren over hun invulling van vrije tijd. Maak hierbij gebruik van collage-vellen waarop je bijvoorbeeld de volgende vragen stelt:
• Hoeveel tijd ben je per dag bezig met je Bijbel?
• Welke sport beoefen jij?
• Wat lees je in je vrije tijd?
• Naar welke muziek luister jij?
• Geef eens voorstellen voor een verantwoorde vrijetijdsbesteding Laat de jongeren in groepjes hun reacties persoonlijk op het vel schrijven. Breng daarna alle collage-vellen bij elkaar en ga hierover gezamenlijk in gesprek. Zorg dat ze zelf ook aan het woord komen. Zonodig kun je hierbij de antwoorden op de vragen uit de schets betrekken.
Sluiting
Mogelijkheid 2
• Opening
• Inleiding over de hele schets.
Pauze
• Groepsbespreking aan de hand van de vragen
• Plenair bespreken van de vragen
• Sluiting
Mogelijkheid 3
• Opening
• Associatie-opdracht: Krantenknipsels, die betrekking hebben op het thema, op een collage-vel plakken. In groepjes de reacties door de jongeren erbij laten schrijven.
• Korte inleiding over de schets
• Groepsbespreking aan de hand van de vragen
Pauze
• Plenaire bespreking van de reacties op de krantenknipsels en de zonodig de antwoorden op de vragen.
• Aantal psalmen zingen die betrekking hebben op het thema, zoals Psalm 39 : 3 en 4, Psalm 119 : 53.
• Sluiting
Zie voor andere verwerkingsvormen de map "En nu de verwerking +14".
Toelichting op de gespreksvragen
1. Opdracht: De Heere heeft het Zelf aan de eerste mensen, Adam en Eva, opgedragen. Lees maar in Genesis 2 : 15. Ook schrijft Paulus hier over in 2 Thess. 3 : 8-12.
Roeping: Als christen zijn we geroepen om ons werk getrouw te doen. Of we nu op school zitten, of al werken, dat maakt geen verschil. Dit is een extra dimensie voor een kerkelijke jongere, we hebben niet alleen de opdracht om te werken, maar ook de roeping om het getrouw te doen.
Voorrecht: Er zijn jongeren die niet kunnen leren of werken. Denk maar eens aan gehandicapte jongeren of jongeren die in derde wereld landen wonen.
2. Persoonlijke vraag
3. Sport als lichamelijke oefening is een verantwoorde vorm van vrijetijdsbesteding. We hebben de opdracht gekregen om goed voor ons lichaam te zorgen, daar hoort ook voldoende beweging bij. Hier kun je ook 1 Korinthe 6 : 12-20 bij betrekken.
Voorwaarden waaraan verantwoorde sport moet voldoen zijn onder andere dat het tot bevordering van het welzijn van je lichaam moet zijn, dat het niet de mens in het middelpunt zet(denk hierbij bijvoorbeeld aan prof-voetballers die enorm verheerlijkt worden) en dat de zondag er njet mee gemoeid is.
4a. Ze zoeken het contact met andere jongeren of vinden het gezellig. Op zich is dit een heel gezond verschijnsel wat ook hoort bij deze leeftijdsgroep. Voor hun gevoel wordt heel de week al voor hen ingepland, daarom willen ze eens even vrij zijn.
4b. Thuis kan het ook heel gezellig zijn, mits aan de avond door ouders en jongeren en/of gezamenlijk met vrienden, een verantwoorde invulling wordt gegeven. Op zich is er dus niets mis mee. Het is belangrijk dat ouders hun huis open stellen voor jongeren.
5. - Onderstreep het belang van kennis-vermeerdering door lezen. In de huidige beeldcultuur(video, computers,) dreigt het lezen op de achtergrond te raken. Dit is beslist een verarming. Wij dienen dan ook het lezen van goede boeken te bevorderen.
- Zonde is altijd een hellend vlak. Acceptatie van het ene leidt tot het doen van het volgende.
- |e kunt hierbij vragen of de Heere er ook welkom zou zijn. Zou de jongere er kunnen sterven. Wat staat er centraal in een café?
- De entourage wijkt wel af van een gewoon café. De kern is hetzelfde. Alles is op consumeren gericht.
- Benadruk het bezig zijn rond Gods Woord. De Heere wil het gebruiken om jonge mensen te bekeren. Ook het contact met jongeren uit de gemeente is belangrijk. Samen sta je sterker.
6. Persoonlijke vraag
7. Al onze tijd hebben wij van God gekregen en moeten we ook een keer aan de Heere verantwoorden. De opdracht van de Heere is dat we leven tot eer van Zijn Naam. Genadetijd duidt er bovendien op, dat dat de tijd is om de Heere te zoeken. De tijd van ons leven wordt genoemd de welaangename tijd, de dag der zaligheid.
8a. Het is maar de vraag of de overstap naar een gewone bar of discotheek niet gemakkelijker gaat. De drempel wordt toch wel lager.
8b. Het is niet goed om in een refo-cafe te zitten. De drempel wordt lager. Het is een manier van tijdsbesteding die snel leidt tot ontsporingen, denk aan drankmisbruik, verkeerde omgang tussen jongens en meisjes. Benadruk het belang van voorbereiding op de zondag.
9. Het vormt de jongeren en rust ze toe. Ze zijn bezig met Gods Woord, denken na over wezenlijke levensvragen. Hun mening wordt gevormd, waardoor ze sterker staan in de maatschappij. Ook het ontspannen contact met andere jongeren is belangrijk.
10. Vrienden bepalen vaak hoe jongeren zich gedragen. Ze willen er namelijk bijhoren. In deze leeftijdsfase is de invloed van een vriendengroep zeer groot. Van belang is dus, welke vrien^ den je hebt. Een bekend gezegde is: Zeg mij wie je vrienden zijn, dan zal ik zeggen wie jij bent.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 november 1999
Mivo +14 | 16 Pagina's
