JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Vragen en opdrachten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vragen en opdrachten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

1. Wat vind je van het spreekwoord: "Zeg me wie je vrienden zijn en ik zal je zeggen wie jij bent"?

2. Kun je met elkaar een paar mogelijkheden bedenken:
a. Waar en hoe je nieuwe vrienden kunt opdoen
b. Om welke redenen je met de één wel vriendschap sluit en met de ander niet
c. Wanneer je iemand een vriend noemt
d. Hoe je met één of meer vrienden vrije tijd doorbrengt

3. Vind je dat vrienden elkaar moeten corrigeren? Of, met andere woorden: 
a. Als jij iets verkeerds doet, vind je dan dat een vriend(in) daar iets van moet zeggen?
b. En als je vriend(in) dat doet, word je dan kwaad?
c. Durf jij je vriend(in) te waarschuwen als je weet dat hij/zij zondigt?
d. Hoe komt het dat je veel gemakkelijker meedoet dan tegenhoudt?

4. a. Kun je twee bijbelse geschiedenissen noemen waar over vriendschap gesproken wordt?
b. Hoe moeten vrienden met elkaar omgaan volgens de Bijbel (zie de geschiedenissen die je bij a. genoemd hebt)?
c Hoe kun jij een goede vriend(in) voor anderen zijn?

5. Hoe komt het dat vandalisme bijna altijd in groepsverband gebeurt en niet alleen?

6. Het bureau HALT laat jongeren die betrapt zijn op vandalisme een aantal uren verplichte dienstverlening doen: schade herstellen, bushokjes opknappen, graffiti verwijderen, enz. (zie krantenknipsel elders in dit blad).
Denk je dat deze jongeren daarna nooit meer zullen vernielen?

7. a. Veel jongeren die een keertje drugs proberen, kennen de gevaren. Waarom doen ze het toch?
b. Waarom is het zo gevaarlijk?
c. Hoe kun jij de verleiding weerstaan?

8. Kun je een paar oorzaken noemen waarom jij ooit zou gaan stélen?

9. a. Welke functie heeft je geweten?
b. Hoe kun je je geweten laten zwijgen

10. a. Hoeveel tijd besteed je gemiddeld per dag aan het praten met één van je ouders?
b. Vind je dat genoeg of niet?
c. Wat kunnen ouders eraan doen om met hun kinderen in gesprek te blijven?
d. Wat kun jij daaraan doen?
e. Waarom is het belangrijk om goed met je ouders en andere gezinsleden om te gaan?

11. a. Wat kun je er allemaal aan doen als je het op school niet naar je zin hebt?
b. Wie kunnen je daarbij helpen?

12. Peter waarschuwt onder andere voor verkeerde plaatsen. Kun je enkele plaatsen noemen die hij kan bedoelen? Waarom zijn die plaatsen gevaarlijk?

13. Peter wijst in zijn goede raad op psalm 119 vers 9: "Waarmede zal de jongeling zijn pad zuiver houden? Als hij dat houdt naar Uw woord."
a. Zoek in de kanttekening op waarom deze vraag vooral jongeren geldt.
b. Waarom kunnen wij zelf nooit ons pad zuiver houden?
c. Welke weg wijst de Heere ons toch?
d. Welke middelen heb jij om Gods Woord te onderzoeken?

14. In Genesis 4 lees je van de eerste moordenaar, Kaïn.
a. Welke klacht uit hij in vers 13 en waarom is dat niet waar?
b. Waarom bleef hij zijn leven lang een teken dragen?
c. Waarom is hij toch als misdadiger gestorven?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 1996

Mivo +14 | 24 Pagina's

Vragen en opdrachten

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 1996

Mivo +14 | 24 Pagina's