Radio en televisie
Aanvankelijk was de radio een klein geheimzinnig kastje waar als vanzelf geluid uitkwam. De beperkingen werden echter snel minder en de invloed van de radio groter. De krant geeft geen lawaai (hoogstens bij het uit de brievenbus grissen). Wie de krant leest hindert de ander weinig. De radio daarentegen is opdringerig. Een krant moet men bewust lezen, de radio dringt zich op, ook als men niet luistert. Meestal vangen de luisteraars brokstukken op, hetgeen ook de bedoeling van de programmamakers is. Men gaat er van uit dat alles kort en vluchtig moet zijn, omdat er anders niet wordt geluisterd.
Bij televisie ligt het anders. Door de televisie wordt de huiskamer nog meer veranderd dan bij de radio het geval is. Het 'eenogige monster' eist alle aandacht voor zich op. Men is als het ware niet meer thuis, het 'te huis' wordt opgeheven. Allerlei dingen worden getoond en vertoond. Het laat je niet meer los. De beelden blijven als het ware op je netvlies hangen.
De televisie suggereert de massamens dat alles wat bestaat door dit medium getoond kan worden. De televisie vreet bovendien tijd: de mensen gaan er 's avonds na de maaltijd voor zitten of liggen en blijven dat doen tot het laatste beeldje, vaak diep in de nacht.
"De machtigste kracht in de wereld" is de televisie eens in een artikel genoemd. "Meer dan bij voorbeeld de auto, het vliegtuig of welke andere industriële vinding ook, heeft televisie het leven van de mensen beïnvloed. Televisie vermaakt, informeert, voedt op. Televisie hersenspoelt, evangeliseert, ontspant. Televisie laat kroningen zien, maanwandelingen en ellende, maar ook rozegeur en maneschijn.
Televisie maakt presidenten, televisie levert fortuinen op. Televisie doet de wereld lachen en huilen". De tv heeft zich ontwikkeld tot het spraakmakende medium van deze tijd. 98 procent van de bevolking maakt heden ten dage iedere dag gebruik van de tv.
Organisaties, groeperingen en politieke partijen die van de tv geen gebruik (wensen te) maken, dreigen in de vergetelheid te raken. De belangrijkste informatiebron voor de massa is de tv. Wie niet meedoet, komt aan de zijlijn te staan, zo zegt men. Of valt dat wel mee?
Met de techniek van radio en televisie op zich is niks mis mee. Het gevaar zit in het verkeerde gebruik van de techniek.
Die techniek kan ook goed gebruikt worden. Hoeveel diensten verschaft de radio niet aan de zee- en luchtvaart. Denk ook aan de radar, die op dezelfde basis als de televisie is gebaseerd.
Wijlen ds. Vergunst heeft eens in een artikel geschreven: "Wat een geweldige mogelijkheden zouden deze media ons niet bieden als ze onder het beslag van Gods Woord waren, en er werkelijk de bevordering van het Koninkrijk Gods mee zou worden gediend".
De grootste omroep in Nederland is Veronica. Met de kreet: "je bent jong en je wilt wat" trok deze omroeporganisatie in korte tijd 1 miljoen leden naar zich toe. Veronica is inmiddels een commerciële omroep geworden. Het grote geld moet komen van de adverteerders en die zijn bereid om meer te betalen als er meer kijkers worden bereikt.
En hoe bereik je meer kijkers? Door nog meer verstrooiende programma's te bieden en nog meer amusument in het kijkvoer te verwerken. Dus nog meer seks en geweld.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 april 1996
Mivo +14 | 24 Pagina's
