JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Is er nog nieuws?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Is er nog nieuws?

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nieuws dat een dag het beeld in Nederland en misschien wel in de wereld beheerst. Nieuws ook dat morgen weer oud is. Oud nieuws. De krant ligt dan waarschijnlijk al op het stapeltje oud-papier dat aan het eind van de maand voor de kerk wordt opgehaald. Nieuws is vluchtig, snel oud. Nieuws moet dus snel worden gebracht. En dat gaat en kan ook steeds sneller.

Nieuws wordt overgebracht door een medium. In de Dikke van Dale staat als betekenis van het woord medium:
"Een middel om iets te bewerkstelligen of iets over te dragen". Een informatiedrager dus, in beter Nederlands. Er zijn tal van die informatiedragers: de krant, de radio, de televisie, maar ook de huis-aan-huisblaadjes, het kerkblad, het verenigingsblad, deze Mivo-schets. De eerste drie, krant, radio en tv, worden massamedia genoemd omdat zij een groot aantal mensen in een keer bereiken. Soms miljoenen tegelijk.
Persoonlijk contact is dan uiteraard ondenkbaar. Een medium staat dus ergens tussenin, tussen een berichtgever en een berichtontvanger. Het medium draagt een bericht, een boodschap, over van het ene station naar het andere. Belangrijk daarbij is natuurlijk hoe die boodschap wordt "verpakt' en wat de inhoud van die boodschap is. Het gaat hier over communicatie. Door de boodschap immers kunnen mensen in positieve of negatieve zin worden beïnvloed. leder mens wordt beïnvloed door de omgeving waarin hij of zij verkeert en de dingen die daar te horen en/of te zien zijn. De hele wereld schreeuwt als het ware om informatie. Op kerkelijk, maatschappelijk, politiek en economisch terrein wordt vaak de opmerking gehoord: "Ja, maar dan hebben we toch eerst meer informatie nodig". De media spelen daar handig op in. Door het bekendmaken van iets. Massa-media doen dat voor honderdduizenden, soms voor miljoenen mensen tegelijk. Dagelijks worden wij overspoeld door berichten. De informatiemaatschappij heeft haar intrede gedaan. Wat 's morgens in het Midden-oosten of in donker Afrika of zelfs in het heelal (bv. in een Space-shuttle) gebeurt, is 's avonds -compleet met foto- in de dagbladen te zien. Nieuws van de andere kant van deze wereldbol weet je meestal nog eerder dan wat er drie straten verderop in jullie woonplaats is gebeurd.


Ook jij wordt beïnvloed, iedere dag weer. Thuis, onderweg, op school, via de krant, wanneer je luistert naar de radio. Wees je ervan bewust. Neem niet alles klakkeloos over, wees kritisch, denk zelf na.
Dat overkomt mij niet, zul je zeggen. O nee? Maak deze reclamezinnen dan maar eens af. Heerlijk, Helder,
• Heerlijk, Helder, ......
• ...., er is geen betere.
• Foutje,
En: Hebben jullie thuis flippo's?
Deed je vorig jaar ook mee aan de strohoedjes-rage voor 's zondags?
Ook daarin word je beinvloed!

Probeer zelf nog een paar voorbeelden van beïnvloeding te verzinnen.
1.
2.
3.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 april 1996

Mivo +14 | 24 Pagina's

Is er nog nieuws?

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 april 1996

Mivo +14 | 24 Pagina's