JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Instructieblad voor leidinggevenden bij de MIVO + 14 schets "Misdaad, straf en daarna"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Instructieblad voor leidinggevenden bij de MIVO + 14 schets "Misdaad, straf en daarna"

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

In dit blad treft u aan:
- Aanwijzingen voor het gebruik van de MlVO-schets "Misdaad, straf en daarna"
- Programma-suggesties voor een avond over de schets
- Aantekeningen bij de vragen en verwerkingsvormen
- Extra informatie i.v.m. de aktie over het woon-werkprojekt van de stichting "Ontmoeting" te Epe

Aanwijzingen voor het gebruik

De MIVO +14 schets over "Misdaad, straf en daarna" is het tweede nummer in een serie werkschetsen voor de oudere tieners op de vereniging en verschijnt in het kader van de aktie "Onderdak". Het is dan ook de bedoeling dat een avond over het onderwerp van deze schets altijd een relatie heeft met de aktie. Daar wordt ook in de opdrachten naartoe gewerkt.

Het blad voor de leden bevat vrijwel alle informatie die de inleider nodig heeft. U dient de schets dus pas na de inleiding uit te delen aan de leden, om niet het gras voor de voeten van de inleider weg te maaien!
Wanneer de schetsen uitgedeeld zijn, kan met de verwerkingsvormen achterin de schets verder gewerkt worden. Na afloop van de avond kunnen de leden de schets mee naar huis nemen.

U treft in dit instruktieblad ook nog wat extra achtergrondinformatie aan rond het woon-werkprojekt van de stichting "Ontmoeting". Inhoudelijk informatie over de aktie kunt u verder vinden in de aktiekrant.

Programma suggesties

Het onderwerp van de schets en de aktie biedt verschillende mogelijkheden om één of meer avonden te vullen. Het verdient zelfs aanbeveling om 2 avonden hierover te plannen: één inhoudelijke avond over de schets en één avond met informatie over de aktie. We geven hierna drie suggesties voor het houden van een inhoudelijke avond en één suggestie voor een avond over de aktie als zodanig.

Mogelijkheid 1.

- Opening
- Associatieopdracht: groepjes van 5 leden krijgen drie minuten de tijd om op een groot wit vel met het woord "Crimineel" of "Misdadiger", woorden of kreten te schrijven waar ze aan denken als ze dat woord zien.
- Plenair worden de opgeschreven woorden of kreten besproken
- Inleiding over het onderwerp "Misdaad en straf" door één of meer leden.
- Pauze
- Verwerking rond het thema: "Zonde en zondaar" (Opdracht 1 t/m 3 in het ledenblad)
- Plenaire afronding en sluiting

Mogelijkheid 2

- Opening
- Inleiding over "Straf en daarna"
- Verwerking in groepjes met de opdrachten 4 t/m 6 en vragen opstellen voor het forum
- Pauze, er kunnen nog vragen voor het forum ingeleverd worden door leden.
- Forumbespreking: het forum bestaat uit één van de leidinggevenden als forumvoorzitter en drie of vier verenigingsleden
- Afronding en sluiting door de leiding

Mogelijkheid 3

- Opening
- Inleiding over het onderwerp "Misdaad, straf en daarna" dooreen leidinggevende
- Werken in groepjes: enkele opdrachten worden gemaakt en vervolgens moet ieder groepje 2 stellingen over het onderwerp inleveren op een groot vel
- Pauze, stellingen worden door de leiding opgehangen
- Bespreking van de opdrachten
- Discussie over de verschillende stellingen o.l.v. een leidinggevende
- Afronding en sluiting door de leiding

Aktieavond

- Opening
- Bijbelse inleiding over het thema "Zorg voor de naaste binnen en buiten de kerk" n.a.v. Galaten 6 : 10
- Vertoning Aktieklankbeeld
- Pauze
- Bekend maken van de plannen voor de aktie. Wat wordt er van onze vereniging verwacht?
- Gelegenheid tot vragen stellen over de aktie: over de inhoud en over de aktiviteiten
- Sluiting door de leiding

Uiteraard zijn ook allerlei andere variaties denkbaar.

Enkele aantekeningen bij de opdrachten

Opdracht 1

a. Wat is het verschil tussen "zonde"en "zondaar"
De mens is zondaar geworden door eigen schuld bij de zondeval in het Paradijs. Daardoor is de zonde in de wereld gekomen. De Heere kan met de zonde geen gemeenschap hebben. Wij moeten zonde ook veroordelen en verwerpen als schending van Gods geboden en aantasting van Zijn eer. De zondaar mogen wij echter nooit verwerpen. Bovendien is het voor zondaren weer mogelijk om met God verzoend te worden door Jezus Christus. Daar mag en moet op gewezen worden.

b. Hoe spreekt Cods Woord over de zonde?
Altijd in afkeurende zin, als schending van Gods heilige wet en aantasting van zijn eer. Teksten zijn o.a. Psalm 38 : 4 en 103 :10; Rom 3 : 9 en 1 Joh. 1 : 7

c. Hoe spreekt Cods Woord over de "zondaar"?
In afkeurende zin, als mensen buiten God en zijn dienst, maar ook in de zin dat er vergeving voor zondaren mogelijk is. Teksten zijn o.a. Gen. 13 : 13 en Pred. 9 : 18; Luk. 5 : 32 en Luk. 15 : 7 en 10

Opdracht 2

a. Wat is de boodschap vanuit Cods Woord voor (ex)gevangenen?
Dat er voor zondaren vergeving mogelijk is en dat de Heere ons allen oproept om de zonden de laten en Hem te dienen. Teksten zijn o.a. 1 Joh. 1 : 7 en Joh. 5 : 14
b. Hoe kan deze boodschap doorgegven worden aan de onkerkelijke medemens in nood?
Dat is niet gemakkelijk. Maar we mogen vanuit een houding van liefde getuigen wat het evangelie van vrije genade inhoudt. De Heere zou dat kunnen gebruiken - als slijk in Zijn hand - om zondaren te trekken uit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht.
c. Hoe zou je kunnen voorkomen dat leeftijdsgenoten in de wereld van drugs en criminaliteit terecht komen?
Het is belangrijk om elkaar vast te houden. Niemand mag buitengesloten worden. En als het nodig is moeten we iemand ook kunnen waarschuwen. Maar dat gaat het best als we in een vriendschappelijke relatie tot iemand staan. Belangrijk is steeds: zorg en aandacht voor elkaar. En laten we vooral het gebed voor elkaar niet vergeten.

Opdracht 3

a. Omschrijf in je eigen woorden wat het inhoud als een misdaad vergolden is?
Het recht heeft dan zijn loop gehad. De crimineel heeft geboet voor zijn overtreding en voor wat hij anderen heeft aangedaan. Voor die misdaad kan iemand dan ook niet meer gestraft worden.
b. Wat betekent dit voor de verhouding tussen deze crimineel en de Heere?
De schuld van de crimineel voor al zijn misdaden - groot en klein - en voor al zijn zonden staat nog open. Die schuld zal gewassen moeten worden in het bloed van de Heere Jezus wil het wel zijn voor de eeuwigheid.
c. Wat moet de voornaamste reden zijn waarom we ons willen inzetten voor(ex)gevangenen?
Juist het feit dat zij net als wij een ziel hebben voor de eeuwigheid. De meesten kennen de boodschap van Gods Woord niet. Wie vertelt hen dat?

Opdracht 4.

a. Wat zou het voor een ex-gevangene zo moeilijk maken om terug te keren naar het maatschappelijke leven?
Zie hoofdstuk 5: o.a. Verstoting door direkte omgeving (familie), gestempeld als crimineel, Gebrek aan vaardigheden om te funktioneren in de maatschappij, terugval in crimineel milieu.
b. Wat zouden ex-gevangenen moeten leren om weer in de maatschappij te kunnen meedraaien?
Zie aantekeningen bij resocialisatie

Opdracht 6

a. Omschrijf in je eigen woorden wat een "zwakker"milieu inhoudt?
- Vaak laagschoolde ouders
- Vaak werkloosheid van ouders
- Vaak gebroken gezinnen
- Ouders zijn kansarm: hebben geen opleiding en vaardigheden om goed te kunnen funktioneren in de maatschappij. Kinderen van dergelijke ouders blijken in de praktijk ook veelal kansarm te worden.
- Slecht woon- en leefklimaat

b. Waarom hebben meisjes uit "zwakkere"milieu' meer kans om in de gevangenis te komen?
Kinderen van kansarme ouders worden zelf ook vaak kansarm. Armoede en uitzichtloosheid in het leefklimaat leidt eerder tot crimineel gedrag. In de direkte omgeving van de meisjes is ook meer crimineel gedrag aanwezig als voorbeeld.

Resocialisatie:
Aanvullende informatie over de plannen voor het woon-werkprojekt te Epe van stichting "Ontmoeting"

Wat leren de bewoners in het woon-werkprojekt?

1. De bewoners moeten leren om zelf een dag- en nachtritme aan te houden.
2. Mensen moeten (beter) leren om met anderen om te gaan.
3. De bewoners moeten leren om zelf keuzes te maken en de verantwoording hiervoor op zich te nemen.
4. Zij moeten hun eigen mogelijkheden en onmogelijkheden ontdekken
5. Ze moeten leren zelfstandig te werken aan een bepaalde taak. Deze taken kunnen liggen op het terrein van werken en op het terrein van het wonen.

Praktische inrichting woon-werkcentrum

Het woon-werkcentrum zal twee onderdelen kennen: wonen en werken. In het begin van de periode zal de nadruk vooral liggen op het werken. Van belang is tevens dat mensen leren om met elkaar samen te leven. Vandaar dat er een aantal diensten zijn die gezamenlijk door alle bewoners aangepakt moeten worden, zoals:

1. Buitendienst
Het onderhouden van de groententuin, een siertuin, kleinvee en een tuinkas. De bewoner kan tevens werkervaring opdoen.
2. Technische dienst
Het onderhouden van de gebouwen: schilderen, aanleg van elektriciteit, opknappen van kamers, enzovoorts.
3. Huishoudelijke dienst
Schoonmaken van de gemeenschapsruimten en verzorging van de maaltijden.

Daarnaast zullen enkele werk-ervaringsprojecten worden opgezet. Er wordt gedacht aan het opzetten van een zogenaamd "Recycling-project". In dit projekt wordt materiaal opgeknapt. Mensen van buitenaf kunnen in de loop van de tijd meubels en ander materiaal brengen dat op afspraak en tegen bepaalde kosten wordt opgeknapt of gerepareerd. Naast dit "Rec-project" zal er een fietsproject worden opgezet. Dit fietsproject is vooral in de beginfase van groot belang. Nadat een persoon is opgenomen in het woon-werkcentrum, gaat hij werken in het fietsproject. De begeleiders krijgen op deze wijze de gelegenheid om zich een beeld te vormen van de bewoner.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1995

Mivo +14 | 20 Pagina's

Instructieblad voor leidinggevenden bij de MIVO + 14 schets "Misdaad, straf en daarna"

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1995

Mivo +14 | 20 Pagina's