JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

De blindgeborene

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De blindgeborene

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Heb je wel eens in het bos gelopen toen het helemaal donker was, zo donker dat je écht niets kon zien? Met je handen moest je voelen of je nergens tegen aan liep en zo kwam je voetje voor voetje vooruit. Je was na een poos weer blij dat het weer licht werd, zodat je weer gewoon kon zien waar je liep.

De blindgeborene

Vlak bij de synagoge in Jeruzalem zit een blinde man. Hij is blind vanaf zijn geboorte. Nog nooit heeft hij iets kunnen zien. Niets van wat er om zich heen gebeurde, zelfs zijn ouders niet. Totdat de Heere Jezus met Zijn discipelen voorbij komt. Zij vragen: 'Meester, wie heeft er gezondigd, deze of zijn ouders, dat hij blindgeboren is?' Dan spuwt de Heere op de aarde en maakt van dat speeksel slijk. Voorzichtig strijkt hij het op de ogen van de blinde. 'Ga heen was u in het badwater Siloam.'

Uitgeworpen

Verbaasd kijken de buren elkaar aan. Is dat de blinde bedelaar die daar loopt? Als ze het hem vragen, vertelt hij hoe hij ziende is geworden. De buren gaan met hem naar de farizeeërs waar de man opnieuw zijn verhaal vertelt. Onder de farizeeërs ontstaat dan een twistgesprek over de vraag of Jezus van God komt of niet? Uiteindelijk wordt de man verstoten uit de synagoge omdat hij volhoudt dat Jezus van God gezonden is.

Ik geloof Heere

De Heere Jezus hoort dit en zoekt hem op. Hij vraagt: 'Gelooft gij in de Zoon van God?' De man vraagt: 'Wie is Hij opdat ik in Hem mag geloven?' Jezus antwoordt: 'Ik ben het Die met u spreekt.' Dan antwoordt de man: 'Ik geloof Heere'. En hij aanbad Hem.'


Intro

Denk je eens in: BLIND! Altijd in het donker, onzeker, op de tast. Kun je je voorstellen dat een blinde zegt: 'Dat ik ziende mag worden'? Wat een wonder dat de Heere Jezus een blinde man beter maakte. Hij kon zien! Misschien is er tegen jou ook wel eens gezegd dat je blind bent. Blind voor de zonde, blind voor het Licht der wereld. Weet je wanneer je pas echt gaat merken dat je er blind voor bent? Als de Heere door Zijn Geest in je hart wil gaan werken. Hopelijk is dat waar in je leven, of wordt het waar. Bid er maar om: 'Dat ik ziende mag worden.' Wat een genade dat de Heere Jezus als het Licht schijnt in de duisternis. Als je Hem leert volgen dan leer je zien! Over blind-zijn en ziende worden willen we met behulp van deze schets samen nadenken.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 maart 1994

Mivo +12 | 40 Pagina's

De blindgeborene

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 maart 1994

Mivo +12 | 40 Pagina's