JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Calvijn de hervormer

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Calvijn de hervormer

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het ledenblad

Indeling

Het ledenblad bestaat uit twee delen. De bladzijden 2 tot en met 5 gaan over het leven van Calvijn, de bladzijden 6 tot en met 8 gaan over kerkelijke tucht als toespitsing. Dit laatste deel is vooral bedoeld voor de 14- en 15-jarigen.

Aantekeningen bij de gespreksvragen

Blz. 2

Het is heel belangrijk om voor persoonlijk bijbelonderzoek en gebed vaste tijden te nemen. Luther zei dat hoe drukker hij het had, hij de Heere te meer zocht in het gebed. De Heere werkt altijd middellijk, dus ook door het lezen van Zijn Woord.

Blz. 3

* Calvijn had wel een 'plotselinge bekering', maar toch werkte de Heere middellijk: door zijn studie aan de verschillende scholen kwam hij in aanraking met de hervormingsgezinden. Voorbeelden uit de Bijbel van mensen die een 'plotselinge bekering' hadden, zijn Paulus, de stokbewaarder en de moordenaar aan het kruis.
* De studietijd van Calvijn is een tijd geweest waarin hij veel geleerd en gezien heeft. We kunnen dit zien als een voorbereiding op zijn werk in Genève.
Mozes: opvoeding aan het hof van Farao.
Daniël: werk aan het Babylonische hof.
Luther: studietijd
Je kunt hierin zien dat een goede studie in je jonge leven belangrijk is. De Heere kan dat gebruiken.

Blz. 4

Hervorming van kerk en maatschappij roept altijd verzet op. Men zegt wel eens dat waar God Zijn kerk bouwt, de duivel zijn kapel bouwt. Wanneer het gaat om vrij zijn, doen wat men zelf wil, niet gebonden willen voelen aan wetten en normen, zullen we merken dat de mensen daar tegen in opstand komen. Onze houding moet iets uitstralen, leven tot eer van God. De Bijbel moet daarbij onze richtingwijzer zijn.

Blz. 5

In wezen kunnen we alleen in dienst van de Heere leven als de Heere ons genade geeft. Je hoort bij de gemeente, door de doop afgezonderd van de wereld. Dat is niet vrijblijvend. Het vraagt je inzet voor bijvoorbeeld het verenigingsleven, de hulpverlening binnen de gemeente: oude mensen, zieke mensen, mensen met een handicap, jongeren die niet zo meetellen...

Blz. 6

Met kerkelijke tucht bedoelen we het toezicht van de ambten op leer en leven van gemeenteleden. Krachtens het ambt aller gelovigen hebben gemeenteleden ook tucht over elkaar uit te oefenen. De tucht is zelfs een van de kenmerken van de ware kerk. Als er geen tucht zou zijn, zouden er gemakkelijk allerlei dwalingen in de kerk kunnen insluipen. De tucht is nodig om de zonde in te tomen. De tucht moet toegepast worden als de leden van de kerk in leer of leven niet naar Gods Woord handelen. Tucht moet altijd in liefde plaatsvinden, het is geen wraakneming. Het gaat er om zondaren te behouden. Dat wordt bedoeld met de uitdrukking dat de kerkelijke tucht medisch van aard is. Het is dus anders dan bij een wereldlijke rechter. Als iemand in de zonde leeft, dan wordt hij onder censuur gesteld. Dat betekent bijvoorbeeld dat hij geen deel mag nemen aan het Heilig Avondmaal. Als iemand in de zonde blijft leven, kan afsnijding door de ban volgen. De censuur wordt opgeheven na schuldbelijdenis. Het doel van censuur is tot schuldbelijdenis te komen.

Blz. 7

* Juist in die tijd was het nodig dat er zulke wetten kwamen. De mensen leefden zeer losbandig en om dat in het gareel te krijgen, moesten er strenge wetten komen waar streng op toegezien werd dat een ieder zich daaraan hield. De overheid aanvaardde deze wetten omdat de chaos in de stad zeer groot was en juist ook door hun straffen de orde en rust zou terugkeren.
* Innerlijk: persoonlijke verhouding tot de Heere, het willen leven tot Zijn eer. Uiterlijk: dit zal in overeenstemming zijn met het innerlijk, het accent mag niet komen te liggen op wat we allemaal niet mogen, maar juist op wat we wel mogen.

Blz. 8

Het maakt natuurlijk verschil of iemand met voorbedachte rade een moord pleegt, of in drift. Wel blijft ieder persoonlijk verantwoordelijk voor zijn daden. De wereldlijke rechter legt straf op. Als iemand door de wereldlijke rechter straf opgelegd krijgt, zal zo iemand ook in zijn gemeente schuldbelijdenis moeten doen, en anders onder censuur gesteld moeten worden.

Programmasuggesties

* Het overzicht van de stof geeft in het kort een levensschets van Calvijn. Als hierover een inleiding wordt gehouden, is het aan te bevelen een aantal details uit het leven van Calvijn te belichten. Zie hiervoor 'Calvijn de reus uit Noyon' of 'De strijdende kerk' door P.A. de Rover en 'De kerkgeschiedenis' door J. Vreugdenhil. Een heel overzicht over het leven en werk van Calvijn zal veel te lang gaan duren met als gevolg dat er geen aandacht meer is.
* Ter afwisseling kan een gedicht worden voorgedragen.
* Op het Bondscentrum is een klankbeeld over Calvijn te huur voor verenigingen met veel 14- en 15-jarigen (+14).
* Neem ter inzage de 'Institutie' van Calvijn mee. Bespreking van de inhoud daarvan is te moeilijk.
* Op +14 groepen kan iets meer over de kerkelijke tucht worden verteld. Hiervoor kan gebruikt worden 'Toelichting op de D.K.O.' door ds. K. de Gier.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 augustus 1992

Mivo +12 | 32 Pagina's

Calvijn de hervormer

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 augustus 1992

Mivo +12 | 32 Pagina's