JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

De nacht van ........ Judas

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De nacht van ........ Judas

Duivelse plannen ...... Een verschrikkelijk einde

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

En het was nacht ...Misschien ben je wel eens vroeg opgestaan. Dan heb je vast wel eens gezien dat kort voor de zon op gaat komen, de nacht op zijn donkerst is. In de Bijbelse geschiedenissen rond het Paasfeest merken we hetzelfde: kort voor de blijde Paasmorgen, waarin de Heere Jezus Zich de Overwinnaar betoont, lijkt het wel, alsof satan het voor het zeggen heeft. Vanavond willen we daar samen over nadenken. Maar bedenk dan, dat je niet aan de kant kunt blijven staan. Dat bekende gedicht van Revius geldt ook voor jou: 't En zijn de Joden niet, Heer Jezu, die U kruisten. Ik ben 't, o Heer, ik ben 't die U dit heb gedaan. Als de Heere je door genade geleerd heeft, hoe donker de zwarte nacht van de zonde in jouw leven is, zal het licht van het opstandingsevangelie ook in jouw hart gaan schijnen. Dan wàs het nacht en wordt het licht!

Duivelse plannen

Het leek allemaal zo mooi met Judas. Drie jaar lang is hij met Jezus rondgegaan door het Joodse land. Hij is één van de twaalf discipelen. Hij preekt, hij bezweert boze geesten, hij geneest zieken... Veel mensen verlaten de Heere Jezus, maar Judas blijft.

Toch heeft hij geen liefdeband met de Heere: de zonde van de geldzucht woekert voort in zijn hart. Als hij aan Jezus' leven niets over kan houden, dan maar aan Zijn dood! De kostbare zalf, die Maria uitgiet over de voeten van Jezus in Bethanië, is de druppel die de emmer doet overlopen. Nu gaat Judas naar de overpriesters en bedingt zijn verradersloon: dertig zilveren penningen.

Al die jaren heeft de Heere Jezus Judas in de discipelkring geduld. De Heere is de grote Hartenkenner. Hij heeft al die tijd Judas doorzien, maar de ontmaskering komt pas de laatste avond. "Voorwaar, Ik zeg u, dat een van u Mij zal verraden." De Heere Jezus zei van Judas, dat het beter was, als hij niet geboren zou zijn. Verschrikkelijk was zijn zondeweg. Toch staan jij en ik niet zo ver van Judas af. Toen de Heere Judas ontmaskerde, vroegen de andere discipelen: "Ben ik het, Heere?" Vraag ook jij aan de Heere:

Doorgrond m', en ken mijn hart o Heer, 

Is 't geen ik denk niet tot uw eer?

Beproef m', en zie of mijn gemoed

Iets kwaads, iets onbehoorlijks voed',

En doe mij toch met vaste schreden

De weg ter zaligheid betreden.

Een verschrikkelijk einde

In de diepdonkere nacht is Judas uit de discipelkring weggegaan naar buiten. Nacht was het buiten. Maar nacht was het ook binnen in zijn hart. Daar, in Judas' hart, regeerde de satan.

Wat een verschil met de liefde van de Heere Jezus. De Heere heeft in de paaszaal Judas' voeten gewassen. Het was of de Heere ook toen nog tegen Judas wilde zeggen: Judas, besef je wel, wat je veracht? Let er eens op, wat Ik voor je wil zijn! Dan komt dat verschrikkelijke dieptepunt in de hof van Gethsémané. Judas wijst de Heere aan met een verraderskus. De Heere wilde dit gewillig ondergaan. Nog betoonde Hij Zijn genade. De Heere doet nog een laatste appèl op Judas. "Vriend, waartoe zijt gij hier", klinkt het uit Zijn mond. Onbegrijpelijke liefde van de Zaligmaker tegenover mensen die zich tegen Hem vol vijandschap verharden.

Judas is hier een waarschuwend voorbeeld. Het loopt verkeerd af met allen, die zich verharden tegen het Woord van de Heere in. Vol wroeging heeft Judas een eind aan zijn leven gemaakt. Toen begon de nacht, die nooit meer op zal houden.

Voor jou is het nu nog dag, de dag van de genade. Maar weet jij, hoe lang die dag nog duurt?


Denk- en praatvragen

1. Judas was in de ban van het geld en het bezit. Probeer met elkaar eens voorbeelden te bedenken, hoe en waar dat ook in ons leven nog een grote rol kan spelen.

2. In Psalm 1: 1 staat: Welgelukzalig is de man, die niet wandelt in de raad der goddelozen, noch staat op de weg der zondaren, noch zit in het gestoelte der spotters.

- Wandelen,

- staan,

- zitten,

dus van kwaad tot erger. Ga eens na hoe dit in het leven van Judas ging.

3. Probeer eens een voorbeeld te bedenken uit het leven van jongeren hoe van het een het ander komt, dus hoe de ene zonde de andere tot gevolg heeft.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 februari 1987

Mivo +12 | 24 Pagina's

De nacht van ........ Judas

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 februari 1987

Mivo +12 | 24 Pagina's